Yogathema: je maag

Spanning in de maag vraagt om ontspanning

Voedsel dat we via de mond doorslikken, komt in de slokdarm terecht en vervolgens in het bovenste gedeelte van de maag. Tussen de slokdarm en de maag bevindt zich een sluitspier, zodat voedsel vanuit de maag niet kan terugstromen in de slokdarm. Er wordt  maagsap toegevoegd aan de voedselbrij. Maagsap helpt mee aan de spijsvertering door grote voedseldeeltjes af te breken tot kleinere deeltjes.
Hierna wordt het voedsel in het onderste deel van de maag gekneed, fijngemalen en goed vermengd met het maagsap. Op deze manier wordt ons voedsel voorbereid op de vertering, die voor het grootste deel in de dunne darm plaatsvindt
Ook bij de uitgang van de maag zit een sluitspier, de pylorus. Deze laat het voedsel beetje bij beetje door naar het eerste deel van de dunne darm: de twaalfvingerige darm. Deze sluitspier zorgt er ook voor dat de inhoud van de twaalfvingerige darm niet terugstroomt naar de maag.
De dunne darm zorgt voor de verdere afbraak van het voedsel dat uit de maag komt. De cellen in de wand van de dunne darm nemen de belangrijke voedingsstoffen uit het voedsel op en geven deze af aan het bloed in de poortader (resorptie) genoemd.

Problemen in de maag

Maagpijn kan samenhangen met een heleboel zaken. Enkele voorbeelden.
- Buikpijn na het eten kan ontstaan door teveel eten, of te pittig gekruid eten of te vet eten.
- Maagklachten kunnen ontstaan door het eten van bedorven voedsel en kan een voedselvergiftiging veroorzaken.Meestal gaat een voedselvergiftiging binnen 5 dagen vanzelf over. Wanneer de maagklachten aanhouden is het verstandig om de huisarts te raadplegen.
- Maagklachten kunnen ontstaan door stress. Denk hierbij aan overgewicht of een te hoog cholesterol etc.
- Maagklachten kunnen ontstaan door galstenen. Als een galsteen klem komt te zitten tussen de galwegen, kan de doorstroming van galvloeistof  verhinderd worden. De galblaas probeert de galstenen door de galwegen te laten stromen, door samen te trekken en  geeft pijn.

Geestelijk voedsel

Bij geestelijk voedsel kun je denken aan bijvoorbeeld aan wat je leest en wat je hoort. We worden vele malen overvoerd aan prikkels waarop wij reageren. Het zit hem ook in de hoeveelheid. Als het teveel wordt, dan filtert je systeem niet zo nauwkeurig meer. Ook dit moet verwerkt worden.

Ontspanning en rust

Tijdens ontspanning en rust krijgt je lichaam en geest de tijd om alles te verwerken, te verteren en de afvalstoffen af te voeren.
Om je maag zo gezond mogelijk te houden, is gezond en niet teveel eten, goed kauwen en drinken belangrijk
Voldoende rust en niet teveel geestelijke informatie ondersteunt de gezondheid van je maag.Yoga kan hierin een verrassend grote rol spelen

Oefeningen voor  je maag

Denk hierbij aan de kathouding, de gebedshouding, de zittende torsihouding, de zittende rekasana, de staande driehoek, de halve maanhouding, de kameelhouding, de embryohouding. Volgens mij ben je dan wel toe aan een lange diepe ontspanning

Print Friendly, PDF & Email
>