Yoga tegen depressie en dips

Yoga biedt je een handreiking aan

By Marchal | Weekthema

Yoga tegen depressie en dips

Samenvatting

Ieder mens heeft wel eens een ‘dip’. Meestal verdwijnt die sombere bui vanzelf na een paar uur of na een paar dagen.
Wanneer iemand bijvoorbeeld zijn of haar baan verliest of als zijn of haar relatie verbroken wordt kan de sombere stemming langer aanhouden.
Maar ook tijdens een langere periode van somberheid kan iemand nog wel plezier beleven aan de leuke dingen in zijn of haar leven. Bijvoorbeeld door een goed gesprek met vrienden, lekker eten of sporten.

Een depressie is anders. Alleen de negatieve gevoelens zijn dan nog aanwezig. De somberheid die Iemand dan voelt is veel heftiger en intenser en blijft aanhouden. Niemand kan hem of haar opvrolijken, niets interesseert hem of haar. Hij of zij voelt zich leeg en futloos. Het voelt alsof er een soort grauwe deken over hem of haar heen is gevallen, waardoor dingen niet meer goed doordringen. Hij of zij blijft maar in cirkeltjes denken. Vaak voel hij of zij zich angstig of gespannen zonder te weten waarom. Het lukt op een gegeven moment niet meer om goed te functioneren in werk of studie.

Yoga biedt je een handreiking om bij jezelf te komen en in je eigen balans.

Veel mensen herkennen het wel. Je stemming kan door de dag heen steeds wisselen. En soms zelfs binnen enkele minuten. Dan voel je je weer vrolijk of uitgelaten, dan weer even verdrietig, boos, bang of somber. Van binnenuit door een herinnering aan een muziekje of van buitenaf door een indringend slecht nieuws op de televisie of sociaal media

Het is niet gek of abnormaal om een depressie te hebben. Depressies komen van alle psychische aandoeningen het meest voor. Op ieder moment van het jaar hebben zo’n 550.000 Nederlanders last van een depressie. 

Contact en verbinding

Psychische signalen kunnen zijn:

  • Voor sommige mensen is de druk om aan steeds hogere eisen te voldoen, te hoog.
  • Iemand vindt niets leuk en heeft geen energie.
  • Iemand voelt zich schuldig en waardeloos: ‘Ik stel niets voor". En komt niet tot daden.
  • Iemand voelt zich leeg: ‘Ik voel helemaal niets meer’.
  • Iemand voelt zich vaak angstig, wanhopig en machteloos: ‘Wat ik ook doe, er verandert toch niets’.
  • Iemand huilt veel zonder dat dit hem of haar oplucht, of wil graag huilen maar het lukt niet.

Lichamelijke signalen kunnen zijn:

  • Iemand voelt zich doodmoe of uitgeput.
  • Iemand heeft geen zin in eten. Hierdoor val die persoon veel af. Of eet juist veel en komt veel aan.
  • Iemand slaapt weinig en slecht of die persoon slaapt juist heel erg veel.
  • Iemand heeft minder of geen seksuele gevoelens.
  • Iemand heeft last van onverklaarbare pijn, van druk op de borst, hoofdpijn of rugpijn.

Gedachten en gedragssignalen kunnen zijn:

  • Iemand is snel boos en geïrriteerd.
  • Iemand is veel met de dood bezig. Iemand denkt bijvoorbeeld: "Ik ben net zo lief dood."
  • Iemand piekert veel en vaak over hetzelfde.
  • Iemand kan zich moeilijk concentreren en vergeet veel.
  • Iemand reageert en praat langzaam en kan niet goed nadenken.

Malvatherapie

De levensenergie stroomt normaal via de verbindingen tussen de verschillende meridianen en chakra’s.. Door alle spanningen verkrampt het lichaam en wordt de energie afgeknepen. Tijdens een depressie kan de energie niet goed door je lichaam stromen.
Wanneer er sprake is van een depressie is er vaak een verstoring van de onderste chakra's. Met name het basischakra, de miltchakra en de zonnevlechtchakra. En daarnaast ook de hartmeridiaan, de blaasmeridiaan en de drieverwarmer.
NB: Malvatherapie kan hier op unieke wijze helpen. Kies een erkende therapeut.

Je kan bij ons terecht ( klik hier ), maar ook bij een collega kijk dan bij BvMT  

Yoga handreiking tegen depressie

Yoga biedt je om het moment van nu te ervaren hoe het met je is. Dus, niet bezig zijn met gisteren, straks of morgen. Of bezig zijn met andere dingen dan jij zelf. Er is dan ook geen prestatie en geen tijdsdruk. Het is precies goed zoals het is. Jij bent precies goed zoals je bent. Door dit regelmatig te oefenen leer je dat ook te doen met dagelijkse dingen.

Zonopkomst

Hoop doet leven

Ken en respecteer je eigen grenzen.

De enige manier om grenzen te stellen, is te ervaren wat je grenzen zijn. In de les krijg je hiervoor de tijd en ruimte in een veilige omgeving.. Zo kom je er achter dat hoe je je vandaag voelt, niet hetzelfde is als hoe je je gisteren voelde.
Dus, lukte de fysieke zijwaartse beweging eerst zo soepel, nu voelt het stijf in dezelfde spieren. In het begin kun je je hier weerstand tegen ervaren. Na een paar keer weet je dat het echt anders is. Jij bent namelijk ook iedere keer anders. Het is fijn om te gaan zien dat je niet steeds dezelfde kunt en hoeft te zijn. Vanuit dat besef ga je ook niet meer duwen en trekken om toch die ene beweging te maken. Je gaat tot waar je kunt en respecteert de grens van die dag. M.i. een waardevolle les die het lichaam ons leert, want zo kunnen we ook met onze geest leren omgaan. Handelen naar wat er in dit moment wel en niet kan, en dat oké vinden.

Communiceer met je lichaam

Hoe reageert jij op stress? Welke signalen ontvang je dan? Is er een patroon in je gedrag te ontdekken? Je lichaam communiceert met jou de hele dag door. Leer de taal van je lichaam (en dus geest) spreken. Je leert kortom, wat je werkelijk nodig hebt en hoe je werkelijk vriendelijk voor jezelf kunt zijn.

Waarvan krijg je energie en wat vreet energie bij jou?

Indien je bijvoorbeeld regelmatig naar yoga gaat ga je veel beter begrijpen waarvan je ontspant of juist gespannen raakt. Als je dat geheel van grenzen en behoeften gaat zien en je herkent je eigen (lichamelijke) reacties, dan kun je ook eerder ‘stop’ roepen of duidelijker ‘ja’ zeggen.

Medicatie is bijna vaste prik bij mensen met een depressie.

In sommige acute gevallen zal het misschien niet anders kunnen. Medicatie kan gepaard gaan met vervelende bijwerkingen. Yoga daarentegen heeft veel minder bij-effecten. Onder de mensen uit het onderzoek was tijdelijke spierpijn het meeste genoemde nadeel. De nadelen wegen in ieder geval niet op tegen de voordelen. Doe jezelf in ieder geval geen geweld aan, luister zorgvuldig naar de signalen van je lichaam.

Geen medicatie, maar yogamatjes
  • Het is waar. In sommige gevallen kan medicatie tijdelijk noodzakelijk zijn. Bijvoorbeeld in een noodsituatie.
  • Er zijn meerder wegen die naar Rome leiden, zegt het spreekwoord: Die wegen hebben m.i. allemaal bestaansrecht en verdienen echt respect. Daarom yogamatjes!

Je doet oefeningen die vriendelijk zijn voor je lichaam en geest en die tegelijkertijd je lichaam en geest ontspannen.

  • check
    Yoga helpt je opnieuw te leren ontspannen. Je zit beter en meer in je eigen lichaam.
  • check
    yoga brengt het autonome zenuwstelsel in balans, waardoor het brein in zijn geheel beter werkt.
  • check
    Yoga stimuleert structuur in je leven en bewegen.

Ontspan met holistisch yoga

Bij holistisch yoga wordt rekening gehouden met jouw situatie en doe je fysieke oefeningen en ademhalingen die je op dat moment nodig hebt. In mijn jarenlang ervaring ervaren mensen dit als ontspannend, slapen veel beter, worden flexibeler en kunnen de wereld weer beter aan. 

Yogaoefening: de leeuw. Voordeel van deze houding is dat het keelchakra wordt geopend bij het maken van geluid. Je kunt de spanning in het lichaam loslaten. Ook worden de longen gereinigd. 

Yogaoefening de vis houding. Bij deze houding open je de borstkas, dit geeft ruimte. De schildklier wordt gestimuleerd, waardoor de bloedsomloop in je lichaam beter verloopt. Hierdoor krijg je meer energie.

​Yogaoefening de zonnegroet of Tibetaanse 5 of de Javaanse hurkzit. Deze oefeningen werken goed, omdat hierbij de energie optimaal door je lichaam gaat stromen. Het energiecentrum en de bloedsomloop wordt op een juiste manier geactiveerd. Dit zorgt voor ontspanning, maar tegelijkertijd ook meer energie.


Ja, ik wil graag vooraf weten wat het weekthema is.
Je kunt je jezelf aan- en afmelden voor elk onderwerp.

Print Friendly, PDF & Email
Follow

About the Author

Sinds augustus 1976 geeft Marchal van Straten regelmatig yogales, meditaties, lezingen, workshops, trainingen en consulten. Denk hierbij aan groepen, personen, verenigingen en bedrijven. De rode draad is het bieden van ontspanning en persoonlijke ontwikkeling, inzichten, beter samenwerken, zodat veel dingen in je leven net even gemakkelijker gaat. Aan de orde komen bijvoorbeeld persoonlijke problemen, vastlopen in relaties, zaken etc. Maar ook bedrijfsvragen m.b.t.. keuzes en samenwerken op strategisch, tactisch en uitvoerend niveau.