Waarnemen zoals het is

Helder waarnemen is "waarnemen zoals het is". Mensen hebben vaak een eigen beleving over hun waarnemingen in de wereld. Hun eigen werkelijkheid.

Realiteitstoets: denk je dat of is dat zo?

Lachende baby

De vijf mogelijkheden van de zintuigen van een mens: horen, zien, ruiken, voelen en proeven zijn eigenschappen waarbij perceptie een belangrijke rol speelt. Perceptie is waarnemen in de breedste zin van het woord. Maar ook de manier waarop je als mens tegen dingen aankijkt. Die beleving hoeft niet 'waar' te zijn, maar als de groep mensen waartoe je behoort zegt dat het waar is, zul je dat gaan accepteren. Tijdens onze waarneming elimineren, generaliseren en vervormen we de wereld. Dit zijn drie filters die we gebruiken om een teveel aan informatie te begrenzen. Dit heeft als consequentie dat de perceptie nooit compleet is. Elke perceptie is incompleet.

Een baby wordt ergens geboren en moet alles om zich heen zonder voorwaarden accepteren; om eten te krijgen, om aandacht te krijgen, om te overleven. En als er een broertje of zusje is is er ook nog concurrentie.Hij of zij doet alles om dat voor elkaar te krijgen.
Elimineren, generaliseren, vervormen: daar ontkom je niet aan, toch?

Waarnemen zoals het is en yoga wordt wel eens gecombineerd tot helder zien. Als je bewust bent dat helder zien te maken heeft met "zien zoals het is". Dat kan dat waar zijn als je er o.a. niets bij verzint of interpreteert.. Stilte.
Hieruit kun je afleiden dat je zintuigen tot rust dienen te komen, stil worden. Elke impuls kan reacties veroorzaken in je bewustzijn, je denken, je emoties en je gevoelens. Als een druppel die in het water valt en kringen aan de oppervlakte maakt. Je kan dan van bovenaf de bodem niet meer goed zien. Impulsen kun je meestal niet stilzetten, maar je kunt ze wel laten voor wat ze zijn. Dus je merkt de impulsen wel, maar je doet er niets mee.

Kring in water

Oefeningen voor beter waarnemen

Yoga oefening: Ga eens langs de weg zitten en doe niets. Waar je ook bent, hoor, voel, kijk en zie, ruik, ervaar. Niets mee doen
Yoga oefening: Ga eens helemaal tegen een rechte muur staan. Raak zoveel mogelijk de muur. Gewoon staan, je hielen tegen de muur. Je zitbotten tegen muur, je schouders,. Je achterhoofd tegen de muur, de kin iets ingetrokken en kijk recht vooruit. Draai de duimen naar buiten voel de schouderbladen naar elkaar toe draaien. Hou enige tijd vol en hoor, voel, kijk en zie, ruik, ervaar. Niets mee doen

print

Click Here to Leave a Comment Below

Leave a Reply: