Marchal van Straten

Versterk je longen

Waarom zou je de longen versterken?

De herfstperiode treedt steeds verder in en de dagen worden steeds korter. Zie het artikel de herfst begint. Langs de longen lopen bloedvaten. Zo komt de zuurstof in het bloed. De bloedsomloop zorgt ervoor dat de zuurstof naar alle delen van het lichaam gebracht wordt. Via het bloed komt kooldioxide (een afvalgas) terug naar de longen. Veel mensen ademen oppervlakkig, waardoor de afvoer van kooldioxide en de toevoer van zuurstof onvoldoende kan plaatsvinden.

Profile of a couple of man and woman breathing deep fresh air together in the nature

Door zorgvuldig aandacht te besteden aan de ademhaling kunnen wij de conditie van de longen belangrijk verbeteren. Daardoor kunnen de lichaamscellen ook sterker worden en kun je meer weerstand opbouwen tegen allerlei winterkwaaltjes. Denk hierbij aan griep, verkoudheid, weinig energie, droge huid, droge handen, geen zin om te sporten, traanogen, winterhanden en wintertenen.
Tip: Neem de tijd om goed te ademen., je krijgt er veel voor terug. Klik hier voor een oefening

Besteedt tijd aan eventuele klachten, je voeding

Sommige klachten met je ademhaling kunnen te maken hebben hoe je leeft. Wat benauwd je? En waarvan wordt blij van en krijg juist lucht? Onderzoek eens je manier van voeden. Er zijn mensen die na het eten heel moe zijn of een zwaar gevoel in de buik. Probeer eens anders te eten en kijk hoe het voelt. Heb je (meer) energie? Klik hier voor een recepten.
Tip:  Ben je geïnteresseerd in wat Malvatherapie voor jou kan betekenen, klik dan hier voor meer informatie.

Ontspannende en versterkende massages

Als voorbereiding op de herfst die begint kun je een (extra) massage nemen. En de voordelen voor lichaam en geest ervaren. Daarnaast werkt de olie ook nog verzachtend en verzorgend voor je huid, zodat je minder last hebt die droge huid die typerend is voor de herfstperiode. Wil je graag de voordelen van een massage ervaren of er meer over weten? Vind meer informatie over onze massages hier.
Tip: Met een massage kun je de weerstand van je lichaam tegen winterkwaaltjes versterken.

Maak eens een wandeling in je buurt, het bos of het strand

Je lichaam vind een wandeling van minimaal 1 uur in de natuur fantastisch en geeft meestal een goed gevoel terug.  Een goede wandeling vermindert somberheid, stimuleert creativiteit én zorgt voor focus. Tijdens het wandelen wordt het denken flexibeler, waardoor makkelijker emoties kunt delen met andere mensen.
Tip: Ben je geïnteresseerd in wat yoga voor jou kan betekenen, klik dan hier of ervaar het zelf via een proefles. Ik wil het zelf ervaren/proberen.

Invloed van meditatie op je longen.

Een meditatie afgewisseld of in combinatie met een klankschalenconcert biedt ontspanning en acceptatie van de dagelijkse zaken. Tijdens de meditatie brengen we de aandacht terug in het nu. De ademhaling wordt rustiger en dieper, zodat er een betere uitwisseling is van zuurstof en kooldioxide. De ontspanning heeft een positieve invloed op de hartslag en bloeddruk. 

Tips

  • Zorg goed voor je lichaam, dan zorgt je lichaam ook goed voor jou.
  • Neem eens afstand van je dagelijkse dingen en ga dan naar een concert of naar vrienden en kennissen.

Waarom nog langer wachten? Geef je vandaag nog op via onderstaand knoppen of neem contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken die het beste bij jou passen.

About the Author Marchal van Straten