Staande houdingen

Utthita Trikonasana en Tai Chi Tao

In dit thema combineren wij staande houdingen met zachte Tai Chi Tao Qi Gong bewegingen. Omdat er nu een lockdown is worden de lessen online gegeven. Als je bezig wilt zijn met yoga en tai chi tao kun je jezelf hier opgeven.

Basis evenwicht

Sommige mensen schenken in het dagelijkse leven geen aandacht aan de juiste wijze van staan. Soms laat iemand het volle lichaamsgewicht op één been rusten, of draaien één been helemaal zijwaarts. Anderen laat het hele gewicht  op de hielen rusten, of op de buitenkant- of de binnenkant van de voeten.  Dit kan gezien worden door naar kijken op welke plaatsen de zolen en hakken het meeste slijten.
Als tijdens het staan het lichaamsgewicht langdurig niet gelijkmatig over de voeten verdeeld wordt kunnen problemen ontstaan. Denk hierbij aan verminderde elasticiteit van de wervelkolom en vergroeiingen. De staande benen dragen het bekken en de borstkas. De houding van het bekken heeft invloed op de werking van de buikorganen en de longen.
Een verkeerde houding van het lichaam kan vermoeidheid veroorzaken. Bij een staande houding is eigenlijk het hele lichaam betrokken inclusief de ademhaling.

Uitgestrekte driehoekhouding of Utthita Trikonasana

Uitvoering:
1. Sta goed rechtop en maak het lichaam lang. Adem diep in en stap uit in een spreidstand van ruim 1 meter. Breng de armen zijwaarts in lijn met de schouders.
2.  Draai de rechtervoet 90 graden naar rechts. Draai de linkervoet een weinig naar rechts; het linkerbeen wordt vanuit de binnenkant gestrekt, de knie moet stevig zijn. 
Voor een volledige beschrijving van de uitvoering klik op deze link.

Parivrtta trikonasana

Tai Chi Tao Qi Gong

9885039 - stone tower

Het symbool Yin en Yang verwijzen naar twee tegengestelde natuurkrachten waarvan alle aspecten van het leven en de kosmos doordrongen is. De kosmos is alles wat er wel en alles wat er niet is, ook wel Tao of Dao genoemd. Er kan niet mee geknoeid worden. Tijdens de les
zoeken wij de balans via staande oefeningen de balans tussen binnen en buiten op een zachte manier.
Met vloeiende eenvoudige bewegingen. Klik hier als je met ons mee wil doen. 😉

yin yang elements

Balans tussen ontspanning en actie. Doe je mee?

About the Author Marchal van Straten


Toen Marchal van Straten (Amsterdam, 1948) in 1974 begon met Hatha Yoga werd hij aangetrokken door Yoga om makkelijker met de problemen van het dagelijkse leven om te gaan. Hij had visioenen van souplesse, helderziendheid, heldervoelendheid, noem maar op. Zo ging dat in die jaren. Oorspronkelijk deed hij Hatha Yoga met vooral fysieke oefeningen en met aandacht voor de ademhaling, meditatie en voeding. Hierdoor kwam er iets in hem tot rust. Hij kon daardoor beter omgaan met frustraties, afwijzing, genegeerd worden, twijfels, angsten en de competentiestrijd in de maatschappij.
Marchal geeft sinds 1976 Yogales in Amsterdam en eind jaren '80 in de kop van Noord-Holland. Bij toeval werd bij Marchal in de jaren ’90 een genezende kracht ontdekt waardoor hij gestimuleerd werd om zich te ontwikkelen als Yogaleraar, Masseur, Malvatherapeut en Tai Chi Tao Qi Gong Instructeur. Daarnaast volgde hij de medische Plato opleiding MBK en andere cursussen en opleidingen. Vanaf 2012 is hij werkzaam als Malvatherapeut en geeft sinds 2020 Tai Chi Tao instructielessen.
Wekelijks publiceert hij een afwisselend thema over Yoga, Malvatherapie, Tai Chi Tao en vegetarische recepten (soms koolhydraatarm soms Ayurvedisch).

Get In Touch