Souplesse met yoga

Een soepele geest in een flexibel lichaam.

By Marchal | Weekthema yoga

Souplesse met yoga

Waarom zou je flexibel dienen te zijn?

Dat bewegen noodzakelijk voor je fysieke lichaam is, lijken veel mensen wel te weten. Je voelt vaak beter in je vel .Ook als iemand een fysieke  beperking heeft, geeft bewegen een positieve invloed op lichaam en geest. De wisselwerking tussen je lichaam, ziel en geest is supersnel en wordt niet altijd opgemerkt.

Voordelen en nadelen van flexibel zijn of souplesse.

Voordelen
- Je kunt je gemakkelijk aanpassen en schakelen in allerlei onverwachte situaties.
- Met een flexibele houding zullen conflicten minder hoog oplopen en zal de samenwerking tussen teamleden vloeiender verlopen.
- Je (fysieke) lichaam verkrampt minder of niet, waardoor je beter voelt en je lichaamsfuncties beter werken en emoties beter kan opvangen.
- Je fysieke lichaam functioneert optimaal. 

Nadelen
- Als iemand te soepel of flexibel is, worden gemakkelijk grenzen overschreden. En die mens fysiek en geestelijk overbelast. Dit komt vaker voor dan vaak gedacht wordt. Immers soepel zijn wil niet zeggen dat je grenzen overschreden mogen worden. (Holistisch hatha yoga kan hierin helpen.)
- Een mens hoef echt niet altijd soepel te zijn, Hier schuilt het gevaar eigen standpunten of ergens voor staan, onterecht, kwijt te raken. Hierdoor kan die mens vast lopen. of zichzelf kwijtraken.
- Een te soepele houding kan verwarrend werken. Jonge mensen weten daardoor niet wat wel kan en wat niet. Daarom worden zij boos en gefrustreerd.
- Bij een te stijve houding of een te starre houding kan ook gemakkelijk grenzen overschreden worden. En die mens fysiek en geestelijk overbelasten. NB: Die mens dient zijn balans te vinden tussen souplesse en ergens voor staan.

Een soepele geest in een flexibel lichaam.

Met holistisch yoga stimuleren wij de balans tussen souplesse, flexibiliteit en ergens voor staan.
Voet bij stuk houden! Doe je mee?

Voorbereiding/oefeningen: De diverse losmaak oefeningen vóór elke yogales zijn bedoeld om je fysieke lichaam soepeler te maken. En zo lichaam en geest af te stemmen op de yogales. Zoals bij de meeste sporten zijn de voorbereidende oefeningen van cruciaal belang voor een optimaal resultaat.

Souplesse met yoga
Souplesse met yoga

Oefening: 1 Ga op je hurken zitten op je voorvoeten. 2 Beweeg beurtelings je knieën naar links of naar rechts. 3 Maak tijdens dat bewegen de afstand tussen je voeten groter. Je komt steeds meer gespreid te zitten. probeer je billen zo laag mogelijk te houden. 4 Als je van de ene kant naar de andere beweegt, kun je 1 been strekken.. je zit als het ware op het gebogen been. Zie foto. 5 Strek je been en verleng deze met je hand. Duw met je andere hand de knie van je af. Zit zoveel mogelijk rechtop en houdt je voet plat op de grond. Rustig en diep ademen. Neem de tijd voor deze oefening; kan best lastig uit te voeren zijn Daarna wisselen van been en de oefening herhalen vanaf 4.

Oefening: Onderlichaam, heupen en benen losmaken, geeft een goed gevoel 1 Ga op de grond zitten met gespreide benen. Ook de hielen licht strekken. 2 Draai voorzichtig  je heup in naar links. Zoveel mogelijk in lijn met je rechterbeen. 3 Strek je rechterhand zoveel mogelijk over en voorbij het rechter been en breng je lichaam uitademend over je rechterbeen. Je hand iets voor je been en je linkerschouder  omhoog en naar achteren. Zie foto. Even volhouden en dan aan de andere kant.

Souplesse met yoga
Print Friendly, PDF & Email
Follow

About the Author

Sinds augustus 1976 geeft Marchal van Straten regelmatig yogales, meditaties, lezingen, workshops, trainingen en consulten. Denk hierbij aan groepen, personen, verenigingen en bedrijven. De rode draad is het bieden van ontspanning en persoonlijke ontwikkeling, inzichten, beter samenwerken, zodat veel dingen in je leven net even gemakkelijker gaat. Aan de orde komen bijvoorbeeld persoonlijke problemen, vastlopen in relaties, zaken etc. Maar ook bedrijfsvragen m.b.t.. keuzes en samenwerken op strategisch, tactisch en uitvoerend niveau.