Souplesse met yoga

Waarom is flexibel zijn belangrijk?

Dat bewegen noodzakelijk voor je fysieke lichaam is, lijken veel mensen wel te weten. Je voelt vaak beter in je vel. Ook als iemand een fysieke beperking heeft, geeft bewegen een positieve invloed op lichaam en geest. De wisselwerking tussen je lichaam, ziel en geest is supersnel en wordt niet altijd opgemerkt. Recencies

Voordelen en nadelen van flexibel zijn of soepel zijn.

Voordelen

Nadelen

  • Je kunt je gemakkelijk aanpassen en schakelen in allerlei onverwachte situaties.
  • Met een flexibele houding zullen conflicten minder hoog oplopen en zal de samenwerking tussen teamleden vloeiender verlopen.
  • Je (fysieke) lichaam verkrampt minder of niet, waardoor je beter voelt en je lichaamsfuncties beter werken en emoties beter kan opvangen.
  • Je fysieke lichaam functioneert optimaal. 
  • Als iemand te soepel of flexibel is, worden gemakkelijk grenzen overschreden. En die mens fysiek en geestelijk overbelast. Dit komt vaker voor dan vaak gedacht wordt. Immers soepel zijn wil niet zeggen dat je grenzen overschreden mogen worden.
  • Een mens hoef echt niet altijd soepel te zijn, Hier schuilt het gevaar eigen standpunten of ergens voor staan, onterecht, kwijt te raken. Hierdoor kan die mens vast lopen. of zichzelf kwijtraken.
  • Een te soepele houding kan verwarrend werken. Jonge mensen weten daardoor niet wat wel kan en wat niet. Daarom worden zij boos en gefrustreerd.
  • Bij een te stijve houding of een te starre houding kan ook gemakkelijk grenzen overschreden worden. En die mens fysiek en geestelijk overbelasten.

Een soepele geest in een flexibel lichaam.

Doe mee met onze yoga oefeningen en ga de uitdagingen aan. Ervaar  het soepeler worden en het tevreden gevoel van alle nieuwe acties en diepere ontspanningsoefeningen.

Voorbereiding/oefeningen: De diverse losmaak oefeningen vóór elke yogales zijn bedoeld om je fysieke lichaam soepeler te maken. En zo lichaam en geest af te stemmen op de yogales.
-Leg je rechtervoet op het linkerbovenbeen. Pak met je linkerhand de tenen van je rechtervoet. En draai je voet zacht cirkelvormig in de rondte. Als het gaat, draai dan je rechtervoet ook naar de andere richting.
-Leg je rechtervoet op het linkerbovenbeen, zodat je enkelgewricht niet belast wordt. Zet je rechterhand zachtjes op de knie en beweeg je rechterbeen zacht op en neer om losser te worden.

Massage vermoeide voeten

- Pak met je rechterhand je rechtervoet en leg deze in de holte van je linkerelleboog. Houd je linkerbeen gestrekt op de grond en druk de knieholte op de grond. Wieg je rechter been zacht heen en weer als een baby.

- Pak met je rechterhand je rechtervoet aan de buitenkant en streke deze omhoog. Houd je linkerbeen gestrekt op de grond en druk de knieholte op de grond. Zit op beide zitbotten.

- Doe alles ook met het linkerbeen.

Souplesse oefening met yoga

Vrouw opent onderlichaam en vindt balans

1 Ga op je hurken zitten op je voorvoeten.
2 Beweeg beurtelings je knieën naar links of naar rechts.
3 Maak tijdens dat bewegen de afstand tussen je voeten groter. Je komt steeds meer gespreid te zitten. probeer je billen zo laag mogelijk te houden.
4 Als je van de ene kant naar de andere beweegt, kun je 1 been strekken.. je zit als het ware op het gebogen been. Zie foto.
5 Strek je been en verleng deze met je hand. Duw met je andere hand de knie van je af. Zit zoveel mogelijk rechtop en houdt je voet plat op de grond. Rustig en diep ademen. Neem de tijd voor deze oefening; kan best lastig uit te voeren zijn Daarna wisselen van been en de oefening herhalen vanaf 4.

Souplesse oefening voor je onderlichaam, je heupen en je benen.
1 Ga op de grond zitten met gespreide benen. Ook de hielen licht strekken.
2 Draai voorzichtig je heup in naar links. Zoveel mogelijk in lijn met je rechterbeen.
3 Strek je rechterhand zoveel mogelijk over en voorbij het rechter been en breng je lichaam uitademend over je rechterbeen. Je hand iets voor je been en je linkerschouder omhoog en naar achteren. Zie foto. Even volhouden en dan aan de andere kant.

Flexibel zijn, soupel

Ervaar  het soepeler worden van alle nieuwe acties en het tevreden gevoel van de diepe ontspanning en rust.

Recensies:

print

Click Here to Leave a Comment Below

Leave a Reply: