Rugpijn bewust verminderen 

Enkele oorzaken van rugklachten 

Ongeveer 80 procent van alle volwassenen krijgen wel eens met rugklachten te maken. Soms is het gewoon duidelijk. Maar het gaat vaak ook om onduidelijk aanwijsbare oorzaken. 

Denk hierbij aan stijfheid, spanningen, zwakte en pijn in de rug door een verkeerde houding, ongelukken (vallen, schrikken, aanrijdingen), gebrek aan flexibiliteit, onvoldoende conditie, onvoldoende beweging, hoge werkdruk, hoge emotionele druk. Deze situaties werken door op het lichaam en belasten de meridianen en spieren in de rug.

Naast lokale rugklachten kunnen ook ergens anders in het lichaam problemen ontstaan. Het kan zijn dat iemand de lichaamssignalen niet opmerkt of negeert. Wanneer één deel van de rug stijf wordt, compenseert het lichaam dit automatisch door de druk uit dat gebied naar een andere plek te verplaatsen.

Problemen kunnen ontstaan als de draaglast groter wordt dan de draagkracht. 

Uiteindelijk kan men er niet meer omheen dat het lichaam, geest en ziel aandacht en verzorging nodig hebben. Er zijn vele manieren waarop de klachten benaderd kunnen worden. Welke manier het beste geschikt is hangt af van verschillende factoren en ligt niet altijd voor de hand. 
Het kan verstandig zijn om naar de huisarts te gaan als je minder kracht of gevoel hebt in een been of de pijn uitstraalt tot onder de knie. Soms is een fysiotherapeut de beste keus. En ja, soms ook de alternatieve hulp.

Over het verloop van pijn
De ergste pijn verdwijnt vaak binnen één tot twee weken. Zelfs hardnekkige rugklachten genezen meestal binnen zes tot twaalf weken. Wel kunnen de klachten soms terugkomen. Wie rust heeft moeten houden, herstelt langzamer want de spieren zijn verslapt. Ook krachtverlies en een verdovend gevoel in het been kunnen nog lang blijven bestaan. Bewust bewegen en ademen kan een genezend effect hebben. Niks apps, adviezen zus en zo. Gewoon doen!

16405439 - young group relaxing together in a fitness center

Gezond verstand hand in hand met gevoel

Soms is het duidelijk en ligt de reguliere aanpak voor de hand. Echter, accepteer niet klakkeloos wat er wordt voorgeschoteld. Onder het motto wij denken wel voor jou, je hoeft niet zelf na te denken. Daaruit volgt "Zo gaan wij het doen" en "hier is het recept" en is men klaar. Soms ook nog alleen telefonisch. Er kunnen dwingende regels gevolgd worden Vraag door naar het hoe en waarom. Het is jouw lichaam en geest dat respect verdient! Motto: gebruik je gezond verstand in samenwerking met je gevoel. Soms geeft rugpijn een ander signaal en is onderzoek nodig. Hetzij fysiek, hetzij op een ander vlak. Je kan je bijvoorbeeld zorgen maken over je basis. Je inkomen, je huis, je gezin. Dat hoeft niet per se overeen te komen met hoe je op dat moment erover denkt. Luister steeds beter en meer naar de signalen van je lichaam. Je lichaam helpt je om op je levenskoers te blijven. 

Oefeningen die rugpijn bewust kunnen reduceren

55095831 - practicing pilates. top view of young beautiful young woman in sportswear doing stretching while lying on exercise mat at gym

Klik hier of op de foto voor een uitleg.

Two women doing stretching workout on fitness mat. Females performing yoga on exercise mat at gym. Child Pose, Balasana.

Klik hier of op de foto voor een uitleg.

Breng lichaam en geest tot rust, stilte

Voor actie, ontspanning en gezondheid.

Kies en beoefen stilte, rust.

Print Friendly, PDF & Email

About the Author Marchal


Toen Marchal van Straten (Amsterdam, 1948) in 1974 begon met Hatha Yoga werd hij aangetrokken door Yoga om makkelijker met de problemen van het dagelijkse leven om te gaan. Oorspronkelijk deed hij Hatha Yoga met vooral fysieke oefeningen en met aandacht voor de ademhaling, meditatie en voeding. Hierdoor kwam er iets in hem tot rust. Hij kon daardoor beter omgaan met de competentiestrijd in de maatschappij.
Marchal geeft sinds 1976 Yogales in Amsterdam en eind jaren '80 in de kop van Noord-Holland. Bij toeval werd bij Marchal in de jaren ’90 een genezende kracht ontdekt waardoor hij gestimuleerd werd om zich te ontwikkelen als Yogaleraar, Masseur, Malvatherapeut en Tai Chi Tao Qi Gong Instructeur.
Daarnaast volgde hij de medische Plato opleiding MBK en andere cursussen en opleidingen. Vanaf 2012 is hij werkzaam als Malvatherapeut en geeft sinds 2020 Tai Chi Tao instructielessen.
Wekelijks publiceert hij een afwisselend thema over Yoga, Malvatherapie, Tai Chi Tao en vegetarische recepten (soms koolhydraatarm soms Ayurvedisch).

Get In Touch