Rugklachten bewust verminderen

Breng draagkracht en draaglast bewust in balans.

By Marchal | Weekthema yoga

Rugklachten bewust verminderen

Lage rugpijn

Ongeveer 80 procent van alle volwassenen krijgt wel eens met rugklachten te maken. In het overgrote deel van de gevallen gaat het om rugklachten met een onduidelijk aanwijsbare oorzaak. 

Er zijn vele manieren waarop rugklachten benaderd kunnen worden. Welke manier geschikt is voor iemand met rugpijn, hangt af of die iemand hulp wil.  Dat kan yoga zijn die aansluit bij de verwachtingen en mogelijkheden. En of die persoon wil en kan investeren.

Er kunnen problemen ontstaan als de draaglast groter wordt dan de draagkracht.

Dit kan, naast lokale rugklachten, ook ergens anders in je lichaam problemen geven. Er kunnen ook geestelijke problemen ontstaan.  Heb je het niet door of je negeert de lichaamssignalen, dan probeert je super intelligente lichaam dit evenwicht toch te herstellen. Wanneer één deel van de rug stijf wordt, compenseert je lichaam dit automatisch door de druk uit dat gebied naar een andere plek te verplaatsen. 

Rugklachten als stijfheid, spanningen, zwakte en pijn in de rug ontstaan vaak door een verkeerde houding, ongelukken (vallen, schrikken, aanrijdingen), gebrek aan flexibiliteit, onvoldoende conditie, onvoldoende beweging, hoge werkdruk, hoge emotionele druk. Deze situaties werken door op je lichaam en belasten de meridianen en spieren in de rug. 

Uiteindelijk kun je er niet meer omheen dat je lichaam, geest en ziel aandacht en verzorging nodig hebben. Het is zinvol om naar de huisarts te gaan wanneer de pijn zo heftig is dat je niet kunt staan, zitten of liggen, of wanneer het in de loop van enkele dagen steeds erger wordt. Ga zeker naar de huisarts als je minder kracht of gevoel hebt in een been of de pijn uitstraalt tot onder de knie.De ergste pijn verdwijnt vaak binnen één tot twee weken. Zelfs hardnekkige rugklachten genezen meestal binnen zes tot twaalf weken. Wel kunnen de klachten soms terugkomen. Wie rust heeft moeten houden, herstelt langzamer want de spieren zijn verslapt. Ook krachtverlies en een verdovend gevoel in het been kunnen nog lang blijven bestaan.

Gezond verstand hand in hand met gevoel

Soms is het duidelijk en ligt de reguliere aanpak voor de hand. Echter, accepteer niet klakkeloos wat je wordt voorgeschoteld "Zo gaan wij het doen". Vraag door naar het hoe en waarom. Het is jouw lichaam dat ook respect verdient. Motto: gebruik je gezond verstand in samenwerking met je gevoel. Soms geeft rugpijn een ander signaal en is onderzoek nodig. Hetzij fysiek, hetzij op een ander vlak. Je kan je bijvoorbeeld zorgen maken over je basis. Je inkomen, je huis, je gezin. Dat hoeft niet per se overeen te komen met hoe je op dat moment erover denkt. Luister steeds beter en meer naar de signalen van je lichaam. Je lichaam helpt je om op je levenskoers te blijven.

Ontspanning is een vaardigheid

Je ontspant niet door voor de televisie te gaan "bankhangen" of een computerspelletje te gaan doen. Bij een echte ontspanning wordt je hele lichaam positief geactiveerd en gevoed. Afvalstoffen worden gemakkelijk afgevoerd en de Balans wordt hersteld! 

Ontspannen

Hoe kan yoga helpen?

We doen samen yoga oefeningen voor minder rugpijn. De balans kan verbeterd worden door je  emoties te uiten; via specifieke yoga ademhalingsoefeningen en specifieke lichaamsbewegingen; door grenzen te stellen dus duidelijk  ‘nee’ en 'ja' zeggen, maar ook 'stop"; slaap inhalen; seksualiteit; van muziek genieten; je eisen minder hoog stellen; douchen, zwemmen, (water werkt kalmerend), een strandwandeling maken; (tijdelijk) meer afstand nemen van elektronische of elektrische apparaten. Tijdens de yogaoefeningen worden gelet op een betere houding en een zorgvuldige uitvoering.
Zorgvuldige ademhaling is zeer belangrijk om gezond te worden en te blijven. Natuurlijk binnen je mogelijkheden, maar je kan kan vaak meer dan je dacht en jou verteld wordt. Besteedt ook daarom veel aandacht aan een goede ademhaling.

Vaak wordt "gedacht dat men ontspant" en dat klopt helaas niet altijd met de realiteit; daarom is een ervaren yogaleraar of yogalerares m.i. noodzaak. Ontspanning wordt ook gestimuleerd door regelmatig yoga doen, gezond eten en er tijd voor nemen, regelmatig volledig te ademen, omgaan met leuke mensen, lief zijn of worden voor jezelf, hobby uitvoeren; schilderen etc., tijd in de natuur doorbrengen, regelmatig de 'stilte' op te zoeken vermijdt mensen die irriteren, je gevoel en emoties erkennen. NB, dit is niet volledig.

Voorbeeldoefeningen voor je rug.
Oefening voor rug en spijsvertering stimuleren

Oefening: Lig op je rug en strek voorzichtig je beide hielen en je achterhoofd tegelijkertijd. Je rug wordt hierdoor op zachte wijze verlengd. Er komt een klein beetje ruimte in de rug, waardoor deze kan ontspannen Trek voorzichtig je rechterbeen in en doe je gevouwen handen om je knie. Zo hoog mogelijk. 

Adem zorgvuldig in door de neus en houd de adem even vast. Adem zorgvuldig uit en begin bij de onderbuik; zo laag mogelijk. Probeer je aandacht bij je lichaam te houden. Doe hetzelfde met je linkerbeen.

Oefening: Zit op je knieën en doe desgewenst een kussentje of een deken of handdoek onder je knieën.. Probeer je billen (zitbotten) zoveel mogelijk je hielen te krijgen en te houden. Strek je rug zover mogelijk uit naar voren en adem diep in door je neus. breng uitademend je lichaam strekkend over je benen. 

Gebedshouding

Zie foto. Breng je voorhoofd de grond aan. Als dat niet gaat leg dan een stevige mat of hout blokje eronder. Zodat je hoofd steunt op de grond en je billen op de hielen. Door deze steun kan je rug ontspannen. Maak je rug zo lang mogelijk. Houd dit enkele minuten vol. NB: Als je uit deze houding komt, houd dan je billen op de hielen en kom met een bolle rug omhoog. Wervel voor wervel op elkaar zetten.

Yoga aanmelden proefles
Een proefles in Alkmaar kost € 5,00 en in Wieringerwerf € 10,00. Dit wordt verrekend als je, aansluitend op de proefles, een 3-maanden abonnement neemt.
Je kunt hier je belangstelling aangeven. En als je dat wilt; aangeven wat je specifieke klachten zijn. Wij gaan er zorgvuldig mee om!
Je ontvangt een email met de nieuwsbrief. Hierin kun je jezelf aan- en afmelden voor elk onderwerp.
Je kunt hier je belangstelling aangeven.
Help mee aan een goede voorbereiding.

Print Friendly, PDF & Email
Follow

About the Author

Sinds augustus 1976 geeft Marchal van Straten regelmatig yogales, meditaties, lezingen, workshops, trainingen en consulten. Denk hierbij aan groepen, personen, verenigingen en bedrijven. De rode draad is het bieden van ontspanning en persoonlijke ontwikkeling, inzichten, beter samenwerken, zodat veel dingen in je leven net even gemakkelijker gaat. Aan de orde komen bijvoorbeeld persoonlijke problemen, vastlopen in relaties, zaken etc. Maar ook bedrijfsvragen m.b.t.. keuzes en samenwerken op strategisch, tactisch en uitvoerend niveau.