Marchal van Straten

De rode draad van meditatie

Over meditatie gesproken

De rode draad van meditatie is leven in het hier en nu. Je geeft zonder dwang aandacht aan het moment van nu. Er wordt niet afgedwaald naar het verleden of de toekomst en er wordt geen oordeel geveld over de huidige ervaringen. Door te mediteren kun je je brein leren alle aandacht op één onderwerp te richten. Bijvoorbeeld op je ademhaling, geluiden, emoties of gedachten. Door te mediteren wordt je gevoeliger voor signalen en kunnen lichaam en geest tot rust komen. Hierdoor kan ruimte ontstaan om je gedrag, gevoelens, gedachten, ervaringen, herinneringen en dergelijke beter waar te nemen en beter te beoordelen. 

Effect meditatie op ontspanning

Door bijvoorbeeld langzamer en langer in en uit te ademen breng je de geest en lichaam tot rust. Daardoor kun je beter leren te ontspannen. Je lichaam en geest reageren direct op rust of actie. Vaak wordt de spanning in het lichaam. wat eerst werd ervaren door allerlei pijntjes en ongemak (de zwakste plek) losgelaten. Ander gedrag dat we allemaal kennen wanneer we niet genoeg rust ervaren is tijdelijk een kort lontje hebben. Door regelmatig te medieren worden de eventuele angsten minder en mentale veerkracht ontwikkeld. Het lichaam kan zich beter herstellen en angsten worden beheersbaar.

Effect meditatie op het lichaam

Tijdens het mediteren kom je fysiek ook tot rust. Je hormoonhuishouding en de energie in je organen; nieren, bijnieren, lever, blaas, darmen reageert hier direct op. Door de positieve (fysieke) boost kan pijn verminderen, men beter slapen, wordt het immuunsysteem versterkt, is er minder kans op hart- en vaatziekten, wordt de bloeddruk verlaagt naar een gezond niveau en kunnen chronische ontstekingen worden gereduceerd.

De schaduwkant van mediteren

Bij mediteren denken veel mensen aan een onschuldige bezigheid, de baat het niet, schaadt het niet mentaliteit heerst vaak. Voor kwetsbare mensen kan – te diep – mediteren juist schadelijk zijn. Tijdens het mediteren kan dan geprobeerd worden om weg te lopen voor de werkelijkheid, zonder de problemen ook echt aan te pakken. Raadpleeg snel  je leraar of lerares zodra als je onrustig of je niet veilig of onprettig voelt.

Meditatie is een gereedschap om meer in het nu te leven, in plaats van in het verleden. Maar wanneer er in het nu juist problemen zijn die je onrustige gedachten geven is het heel belangrijk om deze aan te pakken. Denk hierbij aan onprettig wonen, een baan die je uitput of een relatie waar geen toekomst meer in zit. Met mediteren los je deze problemen niet op. Waak er altijd voor dat mediteren je niet in een cirkel van depressieve dachten brengt. Raadpleeg snel  je leraar of lerares zodra als je onrustig of je niet veilig of onprettig voelt.

Geleide meditatie bij Praktijk de Balans 

Sinds september 2021 geven we bij Praktijk de Balans geleide meditaties. Geniet tijdens de geleide meditatie van een klankschalenconcert van Carry. Zelf ervaren we meer rust en krijgen we inspiratie. Bijvoorbeeld andere inzichten hoe je situaties kunt aanpakken. Ook wisselingen we tijdens onze meditaties stiltes, houdingen en bewegingen toegepast op Tai Chi Tao technieken af. Tijdens de oefeningen wordt de energie van de chakra's in balans gebracht. Hierdoor kan je ervaren dat het gemakkelijker is om gedachten van je af te zetten en te luisteren naar je lichaam. 

Wil je dit zelf ervaren wat mediteren voor je kan doen? Meld je dan hieronder aan voor een van onze geleide mediaties. Meer over geleide meditaties, klik hier voor meer informatie.

Schrijf je nu in
en ontvang als eerste de nieuwste recepten en berichten