Actieve oefeningen voor balans in chakra's en meridianen 

Een manier om balans in je dagelijks leven in de praktijk te brengen

Je kan op vele manieren naar een mens of een groep mensen kijken. Wij beperken ons in dit thema tot de visie, dat een mens bestaat uit samenwerkende chakra's en meridianen. Komen de chakra's in evenwicht, dan komen de andere systemen van die mens ook in evenwicht. Via eenvoudige fysieke oefeningen kun je focussen op het positieve wat er is. En hoe je het negatieve herkent en hoe je er mee om kan gaan.

Over chakra's

Een chakra kan je voorstellen als een draaikolk van energie. Die energie stroomt in je lichaam, door je lichaam en tot meters buiten je lichaam. Deze energie kan via een chakra je lichaam uit (blazen) of je lichaam ingaan (zuigen). Een chakra kan verstopt raken of geblokkeerd en geeft signalen. Er is altijd communicatie met je binnenwereld en de buitenwereld. Je kunt dit door observatie ontdekken.
Chakra's zijn verbonden met het centrale zenuwstelsel en zorgen voor de juiste hoeveelheid energie, die je organen en ander weefsels nodig hebben om goed te functioneren.
Wanneer er ergens door omstandigheden meer energie nodig is, zal dit "gehaald" uit het chakra die daar het dichtst in de buurt zit en voldoende functioneert. Hierna is het lichaam weer in balans, tenzij de oorzaak langdurig blijft voortduren. 

Weergave energie rondom een mens

De meest erkende chakra's zijn:  het basischakra (rood), het miltchakra (oranje), de solaris plexus (geel), het hartchakra  (groen), het keelchakra (blauw, het voorhoofdschakra (indigo) en het kruinchakra(paars of violet). Daarnaast het schouderbladchakra en de nevenchakra's. Zij hebben allemaal hun eigen functie.
Voor veel mensen zijn sommige chakra's waarneembaar. De solaris plexus wordt vaak wel gevoeld. Sommige mensen zijn verbaasd dat je kunt waarnemen of dit chakra open of dicht is. En hoe jijzelf en andere mensen hierop reageren.

Over meridianen

Body meridian system vector illustration scheme, Chinese energy acupuncture therapy diagram chart. Female body with energy paths and corresponding inner organs.

Meridianen zijn de kanalen in en rond ons lichaam, waardoor de levensenergie circuleert. Deze kanalen voeden alle lichaamsfuncties en organen en ondersteunen de balans in het hele lichaam. De organen zijn de longen, de dikke darm, de maag, de milt, het hart, de dunne darm, de blaas, de nieren, de kringloopmeridiaan, drievoudige verwarmer, de galblaas en de lever.
De meest bekende meridianen zijn, in willekeurige volgorde:
Blaasmeridiaan, galblaasmeridaan, dikke darmmeridiaan, dunne darmmeridiaan, maagmeridiaan, niermeridiaan, miltmeridiaan, levermeridiaan, longmeridiaan, hartconstrictor meridiaan, hartmeridiaan, gouveneursmeridiaan en conceptie meridiaan. Zij hebben allemaal hun eigen functie en zijn voor veel mensen voelbaar of waarneembaar.
Klik op de foto voor een grotere weergave. 

Chakra's en meridianen hebben zorg, voeding, rust nodig,

Als je geen tijd hebt voor je chakra's en meridianen kan je lichaam en geest reageren met klachten. Zoals spanningen, vermoeidheid en minder energie, stijfheid, onrust in hoofd en je lichaam, slechter slapen en slechter doorslapen, krachtverlies, psychosomatische klachten. Zoals alles wat leeft, positieve zorg, gezonde voeding en voldoende rust nodig heeft.

Actieve oefeningen voor balans in de chakra's en meridianen stimuleren:

  • meer ontspanning
  • meer energie
  • meer souplesse
  • meer rust in het hoofd
  • beter slapen en doorslapen
  • een betere ademhaling
  • een betere houding
  • vermindering van rugklachten
  • een betere meditatie en zelfreflexie
  • een fitter lichaam en een betere doorbloeding
  • meer in je kracht
  • een beter gevoel ervaren

Voorbeeld oefening , de boomhouding.

Een boom geeft mee met de wind en stormen en staat diep geworteld in de aarde.

- Ga met beide voeten op de grond staan en strek je armen omhoog uit.
- Trek je tenen op en verdeel je gewicht over je voeten: 2 punt voor en 2 achter.   Breng je tenen terug op de grond
- Til één been op, pak je voet en zet deze zo mogelijk op het andere    bovenbeen. Zoek je balans- Breng beide armen omhoog en druk de handen zo volledig mogelijk tegen    elkaar. Adem rustig en diep door. Inademen via de neus en uit door de mond.
- Houd dit enkele minuten vol en breng dan de armen terug. Breng je gebogen   voet met een uitademing terug naar de grond.- Wacht even en doen het andere been.
NB: Afhankelijk van de uitvoering van de oefening is deze licht tot zwaar.

Soepel als een boom

Oefeningen voor de meridianen

Er zijn ongelofelijk veel oefeningen voor de blaasmeridiaan, de galblaasmeridaan, de dikke darmmeridiaan, de dunne darmmeridiaan, de maagmeridiaan, de niermeridiaan, de miltmeridiaan, de levermeridiaan, de longmeridiaan, de hartconstrictor meridiaan, de hartmeridiaan, de gouveneur meridiaan en de conceptie meridiaan. We gaan de meridianen eerst ontladen en daarna alle meridianen goed opladen met positieve energie. En dat is voor de meeste mensen goed fysiek te voelen. Ga je de uitdaging aan om dit zelf te ervaren?

Doe mee met specifieke oefeningen voor chakra's en meridianen. Ervaar de balans tussen lichaam en geest. Wij eindigen met rust!

Resensie Chakra's en meridianen

Print Friendly, PDF & Email
>