Nek- en schouderklachten 

Wat iedereen zou  moeten weten 

Samenvattend heeft iedereen wel eens last van de nek en de schouders.
De nek is het bovenste en tegelijk ook het beweeglijkste deel van de ruggengraat. De belangrijkste functie is het dragen van je hoofd en dit laten buigen en draaien in alle richtingen. 
De schouder is het meest bewegelijke gewricht van het menselijke lichaam. Door zijn grote bewegingsvrijheid staat het schoudergewricht de arm toe in vele richtingen te bewegen en de hand in elke gewenste positie te krijgen.
Onderstaande oefeningen stimuleren een positieve balans in beweegbaarheid en de genoemde kenmerken.

Chakra's en meridianen

De betrokken chakra's zijn de keelchakra, het voorhoofdchakra en de kruinchakra.  Deze zijn in volgorde verbonden met de schildklier, de hypofyse en de epifyse. 
Via de schouders, de rug en de borstkas lopen de meeste, bekende meridianen. De invloed van de schouders, de nek en de hals worden vaak onderschat. De nek vormt de verbinding tussen je verstand en de rest van je lichaam. Daarom zullen conflicten tussen die twee juist in de nek als pijn en spanning voelbaar en zichtbaar worden.
Spanning hoopt zich op in je nek wanneer je jouw geestelijke en lichamelijke behoeften negeert of ontkent. Op die manier creëer je onbalans in je energie. 

Kenmerken van spanningen in de nek

Meridianen

Achterin de nek loopt een deel van de blaasmeridiaan en een gedeelte van de gouverneur meridiaan. Aan de zijkant van het hoofd, de hals loopt een gedeelte van de dunne darm meridiaan.
Symptomen blaasmeridiaan: neusverkoudheid, voorholteontsteking, nek- en rugklachten, problemen met de prikkelverwerking / Sensorische Integratie (neurologische aandoening), kuitkramp en koude voeten. Mentaal: problemen om oude ideeën vast te houden en angst om los te laten.
Symptomen dunne darmmeridiaan: chronische nekstijfheid, doofheid, oorsuizen, artrose van het kaakgewricht en golfersarm. Mentaal: het gevoel niet goed genoeg te zijn, onverteerbare ideeën en onverwerkte emoties.
Symptomen gouveneurmeridiaan: problemen met de wervelkolom en de suiker- en stofwisseling. Mentaal:  Hoe sta je in het leven.

Kenmerken van spanningen in de schouders

Meridianen

In het schoudergebied loopt een gedeelte van de dikke darm meridiaan, de drievoudige verwarmer, galblaas meridiaan, de dunne darm meridiaan, de long meridiaan.
Symptomen dikke darm meridiaan: tandvleesbloedingen, neusverkoudheid, tenniselleboog, hooikoorts, allergische reacties van de slijmvliezen (niezen, hoesten).  Mentaal; onverwerkte emoties. Constipatie geeft mentale verstarring.
Symptomen drievoudige verwarmer: pijn, stijfheid van de ringvinger, doofheid, aangezichtspijn, oorsuizingen en oorpijn, problemen met de energieverdeling; het lichaam past zich moeilijk aan bij verschillende weertypen.
Symptomen galblaas meridiaan: oorsuizingen, doofheid, hoofdpijn, migraine, druk achter de ogen, pijn in de ribben, heup- en knieklachten, schoudergewrichtsklachten.  Mentaal: in verband met bitterheid, veroordeling, trots, moeilijk beslissingen kunnen nemen.
Symptomen dunne darmmeridiaan: chronische nekstijfheid, doofheid, oorsuizen, artrose van het kaakgewricht en golfersarm. Mentaal: het gevoel niet goed genoeg te zijn, onverteerbare ideeën en onverwerkte emoties.
Symptomen long meridiaan: pijn in de duimmuis, bicepsklachten, longpatiënten zijn vaak benauwd tussen 03.00 en 05.00 uur. Mentaal: het intelligentievermogen is gekoppeld aan de longfunctie; in de buitenlucht kan je beter nadenken, het leven kunnen opnemen.

Oefeningen van eenvoudig tot iets  meer inzet

Vrouw haalt bewust adem

Eenvoudige oefening om nek, hals en schoudergebied te ontspannen:
 - Adem in door je neus en beweeg je hoofd naar achteren. Trek de kin iets in en beweeg deze iets omhoog. Open het keelgebied. Adem rustig uit door je mond en beweeg je hoofd terug naar het midden.  
- Adem in door je neus en til je hoofd iets op en trek de kin iets in. Beweeg je hoofd naar voren en adem rustig uit door je mond. Open het nek gebied. Breng zacht inademend je hoofd weer terug naar het midden.
- Adem in door je neus en til je hoofd iets op en trek de kin iets in. Beweeg je hoofd zijwaarts naar links en adem zacht uit door je mond. Draai dan de kin iet omhoog en laat los. Breng zacht inademend je hoofd weer terug naar het midden.
- Adem in door je neus en til je hoofd iets op en trek de kin iets in. Beweeg je hoofd zijwaarts naar rechts en adem zacht uit door je mond. Draai dan de kin iet omhoog en laat los. Breng zacht inademend je hoofd weer terug naar het midden.

Ademhalingsoefening: Er bestaan stapels handleidingen en boeken over ademhaling. Ademen doen we allemaal.  De buikademhaling en borstkas ademhaling zijn zeer bekend en meestal eenvoudig.

Bewust ademhalen is al iets lastiger omdat je meer bij jezelf moet blijven en er is meer inzet nodig. Er is meer alertheid nodig als je  bewuster adem haalt terwijl je loopt of aan het werk bent.
Oefening: Adem gewoon in en uit, terwijl je waarneemt of voelt hoe dat gaat in je lichaam. Doe dat dan eens 9 maal. Alleen waarnemen en voelen.

Adem en glimlach

Oefening: Adem in door je neus en uit door de mond. Probeer dit steeds zorgvuldiger te doen. 9 maal.
Buikademhaling (een manier): Adem in door je neus totdat je voelt dat eerst je buik groter wordt dan je borstkas. Hou de adem even vast. En adem dan eerst uit in je onderbuik (innemen of intrekken) en dan dieper uit met je borstkas (innemen of intrekken). Herhaal dit.
Borstkas ademhaling (een manier):  Adem in door je neus en laat je borstkas groter worden. Span je buik ietsje aan. Houd de ademhaling even vast. Ontspan alles, laat de buik zacht worden en laat de borstkas zacht worden.
Combinatie buikademhaling en borstkas ademhaling (een manier):  Adem in door je neus zodat je voelt dat je buik groter wordt. Ga door met inademen en laat je borstkas maximaal groter worden en vullen met lucht. Hou even vast. Ontspan alles, laat de buik zacht worden en laat de borstkas zacht worden. Herhaal dit. NB: dit kan begeleid worden door een ervaren leraar. 

Uitdaging: probeer een  onderstaande optie 

Print Friendly, PDF & Email
>