Oefenen in vertrouwen

Veranderingen in hoog tempo

Als er veel veranderingen in hoog tempo gebeuren, is vertrouwen in je eigen lichaam en je geest belangrijk. En daarnaast vertrouwen in jezelf, andere mensen, de natuur en de kosmos. Je zelfbewustzijn speelt hierin ook een belangrijke rol.

Miljoenen impulsen uit je eigen bron, omgeving en de kosmos

Lichaam en geest ontvangen continu miljoenen impulsen. Afkomstig uit onze eigen innerlijk bron. En signalen uit onze directe omgeving en de kosmos. Dit is voor onze menselijke geest en lichaam teveel.

Gelukkig zijn er verfijnde filters die de toegang en uitgang van elke cel bewaken. Sommige cellen hebben specifieke taken. Denk hierbij aan organen: het hart, het pericard, de  bloedsomloop, de huid, het zenuwstelsel, de meridianen, de hersenen. Maar ook de sensoren binnen je lichaam en buiten je lichaam. Bijvoorbeeld de dendrieten en de epifyse.

Planet earth from the space

Vertrouwen wordt beschadigd door

  • Afwijzing. Denk hierbij aan negatieve opmerkingen, schelden, arrogant gedrag, minachting, negeren
  • Liegen. Denk hierbij aan eenzijdige verdraaide informatie. Die later onjuist blijkt te zijn. Informatie achterhouden. 
  • Verdoven. Door een teveel aan informatie.Geweldadig dwingend gedrag. Manipulatie via de media..
  • Hypnose. Mensen hun wil opleggen, dwingen, manipulatie via reclame, media. 
  • Ongezonde voeding. Denk hierbij aan opzettelijk onleesbare etiketten van voeding. Liegen over de inhoud. Onthouden van alternatieven
  • Ontkenning van eigenwaarde en intelligentie. Denk hierbij aan de overheden en religies die bepalen wat goed en gezond is voor jou is. Onthouden van alternatieve gezondheid, vrijheid. 

TIP: Mediteer, overdenk, onderzoek bovenstaande met voorbeelden die dat bevestigen of het tegendeel  bewijzen.

Vertrouwen en angst gaan niet samen

Echt waar. Je kunt nu direct kiezen voor je eigen gezondheid. Voor je gezin, je vrienden, de stilte, je gemoedsrust, liefde.  Soms is er ramp of crisis nodig om je te bewust te maken dat je zelf kunt kiezen. Kom tot rust en laat je niet gek maken.
Je lichaam is jouw persoonlijke bondgenoot. Helpt en communiceert met allerlei signalen. Luisteren, gezonde voeding en voldoende rust, stilte doen de rest.

Er zijn prachtige oefeningen die je vertrouwen versterken. Je stevig in je basis zetten, je 'aarden'.. Je bloedsomloop stimuleren. Je trainen in volledig ademhaling

Breng je vertrouwen in balans

In de psychologie van vandaag (2020) wordt vertrouwen omschreven als "geloven dat de persoon die men vertrouwt zal doen wat men van hem verwacht". Dat geldt dan natuurlijk ook voor ons zelf; zelfvertrouwen.

Enkele voorbeelden van oefeningen

Brughouding

Lig op je rug en zet je beide voeten dicht tegen je billen. Houd met je handen je voeten om de enkels vast. Til je borstkas inademend omhoog en zet je hierbij af vanuit de hielen. Til langzaam je zitbotten (billen) omhoog en probeer dan wervel voor wervel je rug omhoog te brengen. Zet je af vanuit de hielen.(foto). Probeer de bovenbenen evenwijdig met de grond te krijgen. Ga niet over je grens en houdt dit enige tijd vast. Laat dan je rug beginnend bij je keel wervel voor wervel zakken naar de grond. Herhaal dit drie maal. Strek 1 been voorzichtig uit en daarna de ander. Rust even.

Brughpudinh

Zittende rekasana: 

Zit met gestrekte benen en recht je rug. Strek je hielen van je af en strek ook  de binnenkant van voeten iets naar voren. Adem rustig en diep in. Terwijl je rug recht houdt til je je borstkas omhoog. Je maakt je groot. Buig rustig uitademend voorover en pak je voeten. Je vingers reiken naar je voeten. Met een lenig heupgewricht zal de flexie voornamelijk daar plaatsvinden. Zijn je heupen stijf, dan zul je meer je wervelkolom buigen. Vooral je schouder- en heup lenigheid zijn essentieel voor een gezonde manier van bewegen. Laat je voeten lost en wikkel je rug op, wervel voor wervel. Adem in.

Zittende rekasana

Oefening: Adem met aandacht vertrouwen in en angst uit.


Wat gebeurt er fysiek in je lichaam?  Attentie, als je in een drukke omgeving bent, blijft doorademen. Dit gaat allemaal vanzelf als je rustig ademhaalt, Je hoeft het alleen te laten gaan. Een betere ademhaling zal je hierdoor extra gelukkig maken.
Kijk minder naar buiten en meer naar binnen. Observeer jezelf met hulp van meditatie
In het dagelijks leven hebben we vaak de neiging om vooral alles buiten ons waar te nemen. Het wordt vaak en overdadig opgedrongen door de mobiel, de televisie, reclameborden enzovoort. Maar vaak vergeten we daarbij vaak onze binnenwereld. Kijk eens of je jezelf kan waarnemen terwijl je in contact met de buitenwereld bent. Kijk naar binnen en zie wat dit met je doet.

Ademhaling
Voer je reactie in:
Ik geef graag mijn ervaring
Wat is je ervaring met ons?
Wat vind je het leukst? Wat spreekt je aan? En waarom?
Zou je ons aanraden aan vrienden en kennissen? En waarom?
>