Natuurlijk is er actie nodig om af te vallen, maar het kan moeiteloos

Het gewicht van een mens is altijd een hot item geweest. Soms gaat het erom er goed uit te zien volgens de laatste mode. Ook kan het gaan over een gezond functionerend lichaam. Het is algemeen bekend dat het gewicht invloed heeft op je souplesse en je (fysieke) bewegingsruimte. Eventuele ziekten en medicijngebruik kunnen een negatieve invloed hebben op het gewicht en de zuur-base balans.

Stelling je lichaam heeft het gewicht dat bij specifiek bij jou hoort! Inclusief je beroep, je totale voeding en je totale manier van bewegen.
Elke vorm van bewegen heeft "brandstof" nodig. Met de juiste samenstelling van wat het lichaam en de geest nodig heeft. En daar draait het precies om. 

Voorbeeld om met weinig inspanning moeiteloos af te vallen

Vervang je voeding bewust door koolhydraatarme producten. Gebruik koolhydraatarme recepten of locarb-recepten. Zie voorbeeld. Het is vaak ook nog lekkerder. Je lichaam reageert meestal direct, minder moe, meer energie.

Wordt bewust dat afvallen vaak al vanzelf gaat als je zo veel mogelijk toegevoegde suiker en "onbekende stofjes" vermijdt  Met betrekking tot fysieke voeding lees de etiketten aan de voorkant en de achterkant. Neem de tijd hiervoor want soms wordt je misleid. Met (zeer) kleine lettertjes en synoniemen voor de toevoegingen. Met schreeuwen en lawaai leidt de marketing je af van echte inhoud.

Moeiteloos afvallen kan als je jouw gewoonten bewust met kleine stapjes wijzigt. Concreet: veel voeding van dit moment bevat veel koolhydraten en ander toegevoegde stoffen zoals suiker. Voor de korte termijn kan dit een voldaan gevoel geven, maar er ontstaat al gauw weer trek. Dit is precies wat de marketing wil, want dan ga je meer kopen.

In een gezond lichaam hoort een goed werkend afvoersysteem van afvalstoffen en vergiften. Dat geldt niet alleen op fysiek niveau, maar ook op mentaal, spiritueel, kosmisch niveau. 
Wat vind je van ons artikel? Reageren

Pathologie spijsvertering

  • Organen werken als zendstations naar de weefsels. Botten resoneren met de nieren. Nieren hebben een relatie met alle botten van het lichaam. Als de nieren zwak zijn is de kans op botproblemen vergroot.
  • Emotie is energie en een ander woord voor beweging. Ziekte ontstaat als de levensenergie niet meer vrij kan stromen en heeft een functie! In de Traditionele Chinese Geneeskunde zijn emoties de diepste oorzaak van alle aandoeningen. Als een emotie, nadat deze gevoeld is, niet losgelaten wordt, kan dit de totale energie blokkeren, wat uiteindelijk kan leiden tot lichamelijke klachten.
Moeiteloos afvallen

Geef je onderlichaam de ruimte. Opdat emoties beter verwerkt kunnen worden

Je kent het misschien wel dat als je zenuwachtig bent of spanning ervaart, je vaker naar de wc moet. Een Nederlandse uitdrukking beschrijft deze relatie ook; “het in je broek doen van angst”.
Deze koppeling met emotie is ook in de Westerse geneeskunde niet vreemd. Het is bekend dat de bijnieren een belangrijke rol spelen in de productie van adrenaline en cortisol. Dit laatste wordt in de volksmond ook wel anti-stresshormoon genoemd.

Geef je onderlichaam de ruimte. Opdat emoties beter verwerkt kunnen worden

Bij de blaas en de nieren hoort de emotie angst. 'Ik doe het in mijn broek van angst' is een bekende Nederlandse uitdrukking. Angst kan ontstaan uit woede die niet geuit wordt, soms omdat de situatie niet toelaat dat die woede geuit wordt. Zie blog nieren en de blaas.

De bijnieren

De bijnieren zijn verbonden met de nieren, ze horen bij elkaar. Angst en stress kan tot uitputting leiden van de bijnieren.
Volgens de Chinese geneeskunde is de uitputting van de Nierenergie een veelvoorkomende oorzaak van een blaasontsteking. Daarnaast heeft de Nierenergie een relatie met botten en gewrichten en kunnen rugklachten een gevolg zijn van langdurige stress. Zie blog ontspannen

Eenvoudige oefeningen wat organen vaak fijn vinden

Ga diep inademend rechtop zitten. Buig je lichaam, ook in het bekkengebied, naar rechts. Buig uitademend je lichaam over je rechterbeen. Als het kan zoveel mogelijk uitstrekken naar voren. Raak met je neus de knie aan.

Zit met wijd uitgespreide benen met de handen in elkaar achterop de rug. Zit rechtop en adem diep in. Buig je lichaam, ook in het bekkengebied, naar links. Buig uitademend je lichaam over je linkerbeen. Als het kan zoveel mogelijk uitstrekken naar voren. Raak met je neus de knie aan.
Inademen, rechtop zitten en uitademen. Ontspan. Totaal 3x. Effect: strek/rek meridianen.

Zittende rekasana: Zit met gestrekte benen en recht je rug. Strek je hielen van je af en strek ook de binnenkant van voeten iets naar voren. Adem rustig en diep in. Terwijl je rug recht houdt til je je borstkas omhoog. Je maakt je groot.

 Buig rustig uitademend voorover en pak je voeten. Je vingers reiken naar je voeten. Met een lenig heupgewricht zal de flexie voornamelijk daar plaatsvinden. Zijn je heupen stijf, dan zul je meer je wervelkolom buigen. Vooral je schouder- en heup lenigheid zijn essentieel voor een gezonde manier van bewegen. Laat je voeten lost en wikkel je rug op, wervel voor wervel. Adem in.

Zittende rekasana

De cobra houding Deze oefening kan eenvoudig worden uitgevoerd maar ook pittig.
- Lig op je buik, benen en hielen gestrekt en tenen op de grond. Handen plat naast je schouders op de grond in lijn met het lichaam. Afstand tussen de vingers, duim en pink zijn gelijk.
- Til inademend je achterhoofd op, je lichaam volgt. Je strekt je dus uit vanuit je hielen, je hele ruggengraat, tot in je hoofd. Staartbeen ingetrokken. Je knieën mogen gerust leunen op de grond, maar de uitwerking is anders als je de benen los van grond kunt tillen.

Cobra houding open je hart

- Adem in door je neus, vul je longen en voel onder andere je borstkas groter worden. Hou dit enige tijd vol.
- Breng uitademend je lichaam weer terug naar de grond, je begin positie. Begin bij je voeten. Wikkel dan uitademend je lichaam af naar de grond. Naar je beginpositie

>