Meditatie

Stilte, rust en tijd, een ontzettend belangrijk gegeven om lichaam en geest te laten herstellen van de drukte van het dagelijks leven. In de huidige moderne tijd hoeven we niet meer te vechten of vluchten. Echter komt de vecht - of - vluchtreactie nog steeds vaak voor. Deze reactie kan ontstaan door invloeden van media, mensen of andere invloeden van buitenaf. Verstarring of bevriezing komt steeds vaker voor, door moderne technieken is het lastiger om jezelf af te sluiten voor invloeden van buitenaf. In mijn beleving is er in de dagelijkse activiteiten weinig aandacht voor stilte en rust. Een gezonde balans tussen actie en rust zorgt ervoor dat je verdedigingsmechanisme tot rust komt en minder snel aanslaat. Meditatie kan daarbij goed helpen en zal uiteindelijk een goed gevoel geven.

Mediteren

Regelmatig de tijd nemen om te mediteren brengt veel meer dan alleen ontspanning. Het zorgt voor een goede nachtrust, betere focus, minder angst en minder stress. Het doel van mediteren is om je beter af te kunnen sluiten voor gedachten. Door je op iets anders te focussen, denk aan muziek, een stem, beweging of je ademhaling, wordt het gemakkelijker om gedachten los te laten.

Meditatie,Groepsles,Tai Chi,Ontspannen,Rust,Stilte,Praktijk de Balans,Mediteren,Geleide Meditatie

Hoe mediteer je

Mediteren gaat vanzelf. Je zult wel denken, ja daaag! Toch is niets minder waar, hoe minder impulsen hoe makkelijker het je af zal gaan. Probeer het ,aar eens. Ga op een rustige plek zitten, probeer je te ontspannen en zorg dat je schouders zo ver mogelijk van je oren zitten. Breng daarna je aandacht naar je ademhaling. Probeer in te ademen naar je buik en houdt de adem een seconde vast, laat dan de ademhaling los net als je gedachten, pijntjes, stress, etc. De aandacht gaat naar jezelf en je blijft daarbij. Op deze manier kan je lichaam en geest tot rust komen en ontspannen. Eenvoudig toch?

En toch is het voor vele niet zo eenvoudig als het lijkt. Geleide meditatie kan je helpen om meer los te kunnen laten en ontspannen. Op veler verzoek hebben we geleide meditaties toegevoegd aan onze agenda. Zie hier de agenda voor de geplande meditaties.

Informatie geleide meditaties


Ook wisselingen we tijdens onze meditaties stiltes, houdingen en bewegingen toegepast op Tai Chi Tao technieken af. Hierdoor kan je ervaren dat het gemakkelijker is om gedachten van je af te zetten en te luisteren naar je lichaam.

Het is aan te raden gemakkelijk zittende, warme kleding te dragen. Neem als het kan een warm dekentje, slaapzak, een matrasje en een kussentje mee. Zodat dat je lekker zacht kan liggen of zitten en alles kan ervaren. Je kan desgewenst ook op een stoel zitten.
We sluiten altijd af met een kopje thee.

Voorkom teleurstelling en geef je tijdig op. Wij kijken ernaar uit om je de kracht van meditatie te laten ervaren.

Toelichting:
Eventuele persoonlijke zaken zoals hoge bloedruk, pacemaker enzovoort a.u.b. vermelden onder "opmerkingen". Mocht je onder behandeling van een arts of specialist zijn, of kort geleden zijn geweest, klik dan aub hier voor verdere informatie.

Aanmelden meditatie

Graag per persoon aanmelden, zodat wij rekening kunnen houden met voldoende ruimte en je persoonlijke situatie.