Malvatherapie tegen Dips en depressie

Ieder mens heeft wel eens een ‘dip’. Meestal verdwijnt die sombere bui vanzelf na een paar uur of na een paar dagen. Wanneer iemand bijvoorbeeld zijn of haar baan verliest of als zijn of haar relatie verbroken wordt kan de sombere stemming langer aanhouden. Maar ook tijdens een langere periode van somberheid kan iemand nog wel plezier beleven aan de leuke dingen in zijn of haar leven. Bijvoorbeeld door een goed gesprek met vrienden, lekker eten of sporten. Of kies Malvatherapie tegen een dip of tegen een depressie.

Een depressie is anders. Alleen de negatieve gevoelens zijn dan nog aanwezig. De somberheid die Iemand dan voelt is veel heftiger en intenser en blijft langer aanhouden. Niemand kan hem of haar opvrolijken, niets interesseert hem of haar. Hij of zij voelt zich leeg en futloos. Het voelt alsof er een soort grauwe deken over hem of haar heen is gevallen, waardoor dingen niet meer goed doordringen. Hij of zij blijft maar in cirkeltjes denken. Vaak voel hij of zij zich angstig of gespannen zonder te weten waarom. Het lukt op een gegeven moment niet meer om goed te functioneren in werk of studie.

Veel mensen herkennen het wel.

Je stemming kan door de dag heen steeds wisselen. En soms zelfs binnen enkele minuten. Dan voel je je weer vrolijk of uitgelaten, dan weer even verdrietig, boos, bang of somber. Van binnenuit door een herinnering aan een muziekje of van buitenaf door een indringend slecht nieuws op de televisie of sociaal media

Het is niet gek of abnormaal om een dip of depressie te hebben. Depressies komen van alle psychische aandoeningen het meest voor. Op ieder moment van het jaar hebben zo’n 550.000 Nederlanders last van een depressie. 

Psychische signalen kunnen zijn:

  • Voor sommige mensen is de druk om aan steeds hogere eisen te voldoen, te hoog.
  • Iemand vindt niets leuk en heeft geen energie. Iemand voelt zich schuldig en waardeloos: ‘Ik stel niets voor". En komt niet tot daden.
  • Iemand voelt zich leeg: ‘Ik voel helemaal niets meer’. Iemand voelt zich vaak angstig, wanhopig en machteloos: ‘Wat ik ook doe, er verandert toch niets’.
  • Iemand huilt veel zonder dat dit hem of haar oplucht, of wil graag huilen maar het lukt niet.

Lichamelijke signalen kunnen zijn:

  • Iemand voelt zich doodmoe of uitgeput.
  • Iemand heeft geen zin in eten. Hierdoor val die persoon veel af. Of eet juist veel en komt veel aan.
  • Iemand slaapt weinig en slecht of die persoon slaapt juist heel erg veel.
  • Iemand heeft minder of geen seksuele gevoelens. Iemand heeft last van onverklaarbare pijn, van druk op de borst, hoofdpijn of rugpijn.

Gedachten en gedragssignalen kunnen zijn:

  • Iemand is snel boos en geïrriteerd.
  • Iemand is veel met de dood bezig.
  • Iemand denkt bijvoorbeeld: "Ik ben net zo lief dood."Iemand piekert veel en vaak over hetzelfde.
  • Iemand kan zich moeilijk concentreren en vergeet veel. Iemand reageert en praat langzaam en kan niet goed nadenken.

Wij helpen jou via onze Malvatherapie  🙂  of  via onze yoga oefeningen en strategie of via een volledige ontspanningsmassage.

Malvatherapie tegen dips en depressie

Malvatherapie

De levensenergie stroomt normaal via de verbindingen tussen de verschillende meridianen en chakra’s. Door alle spanningen verkrampt het lichaam en wordt de energie afgeknepen. Tijdens een depressie kan de energie niet goed door je lichaam stromen. Wanneer er sprake is van een depressie is er vaak een verstoring van de onderste chakra's. Met name het basischakra, de miltchakra en de zonnevlechtchakra. En daarnaast ook de hartmeridiaan, de blaasmeridiaan en de drieverwarmer. NB: Malvatherapie kan hier op unieke wijze helpen. Kies een erkende therapeut.

Ken en respecteer je eigen grenzen.

Er zijn vele manieren om dips en depressies aan te pakken. Een manier om dips te verminderen is grenzen te (leren) stellen en ervaren wat je grenzen zijn. Natuurlijk zijn er meerdere factoren van invloed en waar rekening mee moet worden gehouden.
In de sessies is hiervoor de tijd en ruimte in een veilige omgeving. Zo kom je er achter dat hoe je je vandaag voelt, niet hetzelfde is als hoe je je gisteren voelde. Dus, lukte de fysieke zijwaartse beweging eerst zo soepel, nu voelt het stijf in dezelfde spieren. In het begin kun je je hier weerstand tegen ervaren. Na een aantal lessen weet je dat het echt anders is. Jij bent namelijk ook iedere keer anders. Het is fijn om te gaan zien dat je niet steeds dezelfde kunt en hoeft te zijn. Vanuit dat besef ga je ook niet meer duwen en trekken om toch die ene beweging te maken. Je gaat tot waar je kunt en respecteert de grens van die dag. M.i. een waardevolle les die het lichaam ons leert, want zo kunnen we ook met onze geest leren omgaan. Handelen naar wat er in dit moment wel en niet kan, en dat oké vinden.

Communiceer met je lichaam

Je lichaam communiceert met jou de hele dag door. Leer de taal van je lichaam (en je geest) spreken. Je leert in de yogalessen, wat je werkelijk nodig hebt en hoe je werkelijk vriendelijker voor jezelf kunt zijn.

Waarvan krijg je energie en wat vreet energie bij jou?

Indien je bijvoorbeeld regelmatig naar yoga gaat ga je veel beter begrijpen waarvan je ontspant of juist gespannen raakt. Als je dat geheel van grenzen en behoeften gaat zien en je herkent je eigen (lichamelijke) reacties, dan kun je ook eerder ‘stop’ roepen of duidelijker ‘ja’ zeggen. Dat  wordt in de yogalessen eenvoudig geleerd.

​Ontspan met holistisch yoga

Geen medicatie, maar yogamatjes. Het is waar. In sommige gevallen kan medicatie tijdelijk noodzakelijk zijn. Bijvoorbeeld in een noodsituatie. Er zijn meerder wegen die naar Rome leiden, zegt het spreekwoord: Die wegen hebben m.i. allemaal bestaansrecht en verdienen echt respect. Daarom yogamatjes!  Recensie

Yogaoefening: de leeuw. Voordeel van deze houding is dat het keelchakra wordt geopend bij het maken van geluid. Je kunt de spanning in het lichaam loslaten. Ook worden de longen gereinigd.

Yogaoefening de vis houding. Bij deze houding open je de borstkas, dit geeft ruimte. De schildklier wordt gestimuleerd, waardoor de bloedsomloop in je lichaam beter verloopt. Hierdoor krijg je meer energie.

Yogaoefening de zonnegroet of  Tibetaanse 5 of de Javaanse hurkzit. Deze oefeningen werken goed, omdat hierbij de energie optimaal door je lichaam gaat stromen. Het energiecentrum en de bloedsomloop wordt op een juiste manier geactiveerd. Dit zorgt voor ontspanning, maar tegelijkertijd ook meer energie.

Ja ik wil graag meer ontspannen leven, mijn grenzen (weer) herkennen en bewaken. Daarom.

print

Click Here to Leave a Comment Below

Leave a Reply: