Marchal van Straten

Jezelf overgeven om spanningen los te laten

Spanningen en stress

Het leven kan behoorlijk stressvol zijn. We kennen allemaal wel de spanningen die ontstaan door onbegrip, jaloezie, geld gebrek, werkloosheid of juist een te hoge werkdruk, een overvolle agenda, druk via sociale media en zo kan ik nog wel even doorgaan. Daarbovenop kwam vorig jaar ook nog de pandemie. Onzekerheden en onzekere tijden helpen niet bij het bespreken van spanningen en stress in ons leven. We kennen allemaal de behoefte en het verlangen om deze spanningen en stress verminderen.

Een gezonde geest in een gezond lichaam

Ons lichaam en geest zijn in staat om tijdelijk allerlei spanningen goedt te verwerken. Dit geeft onder normale omstandigheden geen schade, dit omdat het lichaam en de geest de mogelijkheid krijgt om voldoende te herstellen. Echter, als spanningen langere tijd duren kunnen ergere klachten ontstaan die niet direct verdwijnen wanneer je de spanningen en stress in je leven wegneemt.

Wat zou je kunnen doen?

  • Jezelf overgeven aan ontspanning. Gun jezelf voldoende rust en stilte, al is voldoende beweging en goede voeding ook heel belangrijk.
  • Als het kan; ga uit de situatie die spanningen oproept. Ga fysiek weg door bijvoorbeeld een wandeling te maken.
  • Leer positief vertrouwen zodat alles wat gemakkelijker gaat.
  • Meditatie of mindfulness.
  • Luister naar fijne muziek, kijk een leuke film of doe gewoon lekker niets!
  • Blijf bewegen, zoals wandelen. Yoga en/of Tai Chi oefeningen zijn ook een aanrader.
  • Ga op vakantie.

Het is niet omdat dingen moeilijk zijn dat we ze niet durven doen. Maar dingen zijn moeilijk omdat we ze niet durven.

Yoga oefeningen

Hieronder vind je een aantal yoga oefeningen die je kunnen helpen om ontspanning te zoeken en hopelijk ook te vinden. Dit kan in de comfort van je eigen huis, in de natuur of met begeleiding tijdens een yoga (groeps)les.

Savasana (ontspannen)
Klik hier of op de foto voor meer details

Praktijk de Balans - young group relaxing together in a fitness center

Ondersteun de rug
Klik hier of op de foto voor meer details

Praktijk de Balans - practicing pilates. top view of young beautiful young woman in sportswear doing stretching while lying on exercise mat at gym

Utthita Trikonasana (driehoek) 
Klik hier of op de foto voor meer details

Praktijk de Balans - Parivrtta trikonasana

Paschimottanasana (strekken) 
Klik hier of op de foto voor meer details

Praktijk de Balans - Male and female multiracial people practicing beginner yoga exercises, stretching muscles in seated forward bend pose, focused students in activewear doing paschimottanasana barefoot on floor mat.

Maandag-, woensdag- en donderdagavond geeft Praktijk de Balans groepslessen Yoga & Tai Chi Tao Qi Gong in Alkmaar en Wieringerwerf.
Sinds kort geven wij op dinsdagavond ook een groepsles Tai Chi Tao Qi Gong in Alkmaar. Deze les gaat dieper in op oefeningen uit de Tai Chi. Net als bij Yoga kan deze beweegvorm je helpen om meer ontspanning te vinden en wat sterker in het leven te staan zodat je gemakkelijker stress en spanningen aankunt.

Malvatherapie, massage en klankschalenconcert.

Waarom nog langer wachten met het vinden van ontspanning? Het is niet nodig om dagelijks met de ongemakken van spanningen en stress te leven. Ontdek via onderstaande knoppen wat Malvatherapie en een klankschalenconcert voor jou kan doen tijdens momenten van stress, een burnout of constante stress in je leven. 

Natuurlijk kan je ook altijd contact met ons opnemen om de mogelijkheden te bespreken die het beste bij jou passen.

About the Author Marchal van Straten