Jezelf overgeven om spanningen los te laten

zodat alles wat makkelijker gaat

Het is niet omdat dingen moeilijk zijn dat we ze niet durven doen. Maar dingen zijn moeilijk omdat we ze niet durven.

Jezelf overgeven om spanningen los te laten
Vertrouwen zodat alles wat gemakkelijker gaat.

Is dat te leren?
Jazeker, met kleine stapjes, zodat je moeiteloos meer gaat vertrouwen. Natuurlijk dien je opgebouwd vertrouwen te koesteren, gelukkig is dat ook te leren. 
Fysieke oefeningen voor een betere balans tussen lichaam en geest.
Fysieke oefeningen of alternatieven als bewegen (tijdelijk) niet kan.

Gezond los laten en jezelf overgeven


Voorbeeld oefeningen zijn de muishouding, ploeghouding en de schouderstand. Deze kunnen je ondersteunen om je vertrouwen te ontwikkelen. Het effect hangt af hoe je de oefening uitvoert. Vraag het je leraar.

Een oefening om los te laten: 
Ga liggen op de vloer, niet te koud of te warm. Je kunt ook een kussentje onder je hoofd en je knieĆ«n leggen. Een vliesdeken over je heen is akkoord. leg je voeten vlak bij elkaar en strek je benen. Strek je linkerhiel nog iets verder van je af en til je linkerbeen ongeveer 1 cm van de grond. Hou vast en adem diep door. Inademend door je neus en uit door je mond. Als je been zwaar wordt leg je bij de volgende uitademing je been gecontroleerd zacht neer. Vlak naast of tegen het andere been aan. Houd je voeten rechtop en til nu je rechterbeen ongeveer 1 cm van de grond. 

Hou vast en adem diep door. Inademend door je neus en uit door je mond. Als je been zwaar wordt leg je bij de volgende uitademing je been gecontroleerd zacht neer. Til dan je hoofd inademend ongeveer 1 cm op, als je hoofd gaat trillen uitstekend! Blijf inademen via je neus en uitademen door je mond. Als je hoofd te zwaar wordt, leg je hoofd weer bij de volgende uitademing neer.

Strek voorzichtig en langzaam je armen en til inademend je hele linkerarm ongeveer 1 cm omhoog. De schouder blijft op de grond. Hou vast en adem zorgvuldig door! Als je arm zwaar wordt, leg je deze bij de volgende uitademing gecontroleerd en zacht weer neer. 

Ontspannen

Hetzelfde nu met de rechterarm. Til daarna beide benen, hoofd en armen tegelijk inademend ongeveer 1 cm op. Probeer dit 1 minuut vast te houden. Als alles zwaar wordt, leg je alles bij de volgende uitademing gecontroleerd en zacht weer terug.

jezelf omkeren om spanningen los te laten

Soms staat alles op zijn kop

Stijfheid en vastzittende emoties hebben soms totaal andere aanpak nodig. Onder andere om alles in beweging te krijgen. Bijvoorbeeld als alles omgekeerd wordt. Maar als je even volhoud en over je schrik heen bent, ontdek je de voordelen. De bloedsomloop wordt omgekeerd. Het bloed loopt terug uit de benen en de cellen kunnen zich makkelijker herstellen. Spataders kunnen sterk verminderen of zelfs verdwijnen. NB: Probeer een omgekeerde houding elke dag vol te houden. gedurende tenminste 3 weken en 15 minuten lang.
Loslaten kan ondanks alles veel weerstand kan oproepen. Natuurwet: Alles keert zich direct tegen de oorzaak van de beweging in.

Fysieke voordelen

Keert de invloed van de zwaartekracht op alle organen om en gaat congestie van lever en milt tegen. Herstelt o.a. vitaliteit en verbetert het gezichtsvermogen en geneest indigestie, chronische hoofdpijnen en gastritus. NB: Voor zwangerschapsyoga zijn aangepaste oefeningen.

Geestelijke voordelen

De bron van vrede en rust is binnenin onszelf. Als we ons dit voor ogen kunnen houden, brengen wij ons denken en geest tot rust. Omgekeerde houdingen geven vaak direct baat. Dit komt doordat de vergrote bloedtoevoer naar het hoofd het positieve welbevinden met zich meebrengt. De aandacht gaat terug naar onszelf. Alle gedachten worden in harmonie gebracht. Vanuit harmonie gaat alles makkelijker en er ontstaat vertrouwen en ontspanning.

Optie als (tijdelijk) bewegen niet kan

Optie: Een ligconcert met klankschalen. Je leest het goed. Een klankschaal kan je makkelijk terug te brengen naar een natuurlijke staat van diepe ontspanning. In ontspanning kun je vermoeidheid, stress en indrukken makkelijker verwerken. Daardoor kan er na het klankbad weer een gevoel van ruimte ontstaan, rust en stilte. Helend voor lichaam en geest.
De ervaringen van de mensen die dit ondergaan zijn zeer positief. Mensen ervaren het als heerlijk, opdoen van nieuwe inzichten, en geven ze terug dat ze geraakt en geopend worden door de helende klanken. Klik hier voor meer..
Optie: Een meditatie, luisteren naar fijne muziek, een leuke film of gewoon niets doen.

Ben je tevreden over Praktijk de balans? Vertel het je vrienden en kennissen.

Print Friendly, PDF & Email
>