Jezelf overgeven om spanningen los te laten

Het is niet omdat dingen moeilijk zijn dat we ze niet durven doen. Maar dingen zijn moeilijk omdat we ze niet durven.

Jezelf overgeven om spanningen los te laten
Vertrouwen zodat alles wat gemakkelijker gaat.

Is dat te leren?
Jazeker, met kleine stapjes, zodat je moeiteloos meer gaat vertrouwen. Natuurlijk dien je opgebouwd vertrouwen te koesteren, gelukkig is dat ook te leren. 
Fysieke oefeningen voor een betere balans tussen lichaam en geest.


Oefeningen zoals de muishouding, ploeghouding en de schouderstand kunnen je ondersteunen om je vertrouwen te ontwikkelen. Het effect hangt af hoe je de oefening uitvoert. Vraag het je leraar.

Om los te laten: 
Ga liggen op de vloer, niet te koud of te warm. Je kunt ook een kussentje onder je hoofd en je knieën leggen. Een vliesdeken over je heen is akkoord. leg je voeten vlak bij elkaar en strek je benen. Strek je linkerhiel nog iets verder van je af en til je linkerbeen ongeveer 1 cm van de grond. Hou vast en adem diep door. Inademend door je neus en uit door je mond. Als je been zwaar wordt leg je bij de volgende uitademing je been gecontroleerd zacht neer. Vlak naast of tegen het andere been aan. Houd je voeten rechtop en til nu je rechterbeen ongeveer 1 cm van de grond. 

Ontspannen

Hou vast en adem diep door. Inademend door je neus en uit door je mond. Als je been zwaar wordt leg je bij de volgende uitademing je been gecontroleerd zacht neer. Til dan je hoofd inademend ongeveer 1 cm op, als je hoofd gaat trillen uitstekend! Blijf inademen via je neus en uitademen door je mond. Als je hoofd te zwaar wordt, leg je hoofd weer bij de volgende uitademing neer.
Strek voorzichtig en langzaam je armen en til inademend je hele linkerarm ongeveer 1 cm omhoog. De schouder blijft op de grond. Hou vast en adem zorgvuldig door! Als je arm zwaar wordt, leg je deze bij de volgende uitademing gecontroleerd en zacht weer neer. 

Hetzelfde nu met de rechterarm. Til daarna beide benen, hoofd en armen tegelijk inademend ongeveer 1 cm op. Probeer dit 1 minuut vast te houden. Als alles zwaar wordt, leg je alles bij de volgende uitademing gecontroleerd en zacht weer terug.

Fysieke voordelen

Keert de invloed van de zwaartekracht op alle organen om en gaat congestie van lever en milt tegen. Herstelt o.a. vitaliteit en verbetert het gezichtsvermogen en geneest indigestie, chronische hoofdpijnen en gastritus. NB: Voor zwangerschapsyoga zijn aangepaste oefeningen.

Geestelijke voordelen

De bron van vrede en rust is binnenin onszelf. Als we ons dit voor ogen kunnen houden, brengen wij ons denken en geest tot rust. Omgekeerde houdingen geven vaak direct baat. Dit komt doordat de vergrote bloedtoevoer naar het hoofd het positieve welbevinden met zich meebrengt. De aandacht gaat terug naar onszelf. Alle gedachten worden in harmonie gebracht. Vanuit harmonie gaat alles makkelijker en er ontstaat vertrouwen.

Print Friendly, PDF & Email
>