Je hart is een wonder 

Het laat zien wat je wilt, voelt en beweegt.

Zwanen tonen elkaar hun liefde; aan de mensen en wie het maar wil zien: symbool van de liefde. De zwanen doen het voor: Je hart is een wonder.
Het hart is een klassiek symbool voor de liefde dat over de gehele wereld wordt gebruikt. 


Er zijn dan ook vele metaforen en gezegden:

Zwanen tonen liefde

Gezegden
Hij heeft een hart van goud:
Dat is een pak van mijn hart:
Maak van je hart geen moordkuil:
Hij draagt het hart op de tong:
Hij heeft het hart op de juiste plaats:
Zijn hart uitstorten:
Mijn hart klopt voor jou:

Betekenis
Hij is een goed en gevoelig mens.
Dat is een enorme opluchting.
Hij is een goed en gevoelig mens.
Hij zegt direct wat hij vindt.
Hij is een goed mens.
Al zijn gevoelens vertellen.
Ik vind je leuk en je bent belangrijk.

Toon je hart

Daar is moed voor nodig. Je hart en hersenen zijn voortdurend met elkaar in dialoog en beïnvloeden elkaar. Er dient voor rust een balans te zijn tussen denken, voelen, En ook een balans tussen actie en voldoende rust. (Kleine) kinderen doen het perfect voor aan de volwassenen. Kijk maar, ze doen het gewoon!

Toon je hart is dus je gevoel laten spreken. Laat de ander merken wat je voor hem of haar voelt. Je hoeft toch niet in actie te komen. "Je bent om van te houden, zonder voorwaarden". En je mag je liefde tonen, zonder voorwaarden. Ik erken dat daar vaak veel moed voor nodig is. Immers veel mensen hebben hun oordeel of veroordeling en helaas hun grote mond al klaar. Maar je laat wel zien wat je wilt, voelt en wat je beweegt! En dat voelt beregoed.

Open je hart want

Dan kun voelen wat er is, weten wat je werkelijk beweegt en wat je wilt. Durf je hart te openen en kies voor het leven dat jij wil. In liefde voor jezelf en voor anderen.

Buig voor jezelf en buig voor dat wat er is

Voorbeeldoefening voor het openen van je hart: Deze oefening kan eenvoudig worden uitgevoerd maar ook zeer uitdagend. 
- Lig op je buik, benen en hielen gestrekt en tenen op de grond. Handen plat naast je schouders op de grond in lijn met lichaam. Afstand tussen de vingers, duim en pink zijn gelijk.
- Til inademend je achterhoofd op, je lichaam volgt. Je strekt je dus uit vanuit je hielen, je hele ruggengraat, tot in je hoofd. Staartbeen ingetrokken. Je knieën mogen gerust leunen op de grond, maar de uitwerking is anders als je de benen los van grond kunt tillen.

Bhujsngasana, open je hart

- Adem in door je neus, vul je longen en voel onder andere je borstkas groter worden. Hou dit enige tijd vol.
- Breng uitademend je lichaam weer terug naar de grond, je begin positie. Begin bij je voeten. Wikkel dan uitademend je lichaam af naar de grond. Naar je beginpositie.

Oefeningen doen is ook buigen voor jezelf en dat wat er is.

Denk hierbij aan zorgvuldig strekken en je ruimte innemen. Het versterken van je zwakkere spieren en bewuste ademhalingen doen. Zorgvuldig bewegen en houdingen uitvoeren die je spieren en meridianen strekken en die op bepaalde punten drukken. Dit heft de spanningen in je lichaam op een natuurlijke manier op. Het geeft je lichaam zijn natuurlijke harmonie terug. Gelijktijdig wordt je lichaamsbewustzijn meer ontwikkeld.

Met het toenemen van je bewustzijn, wordt je eerder bewust van je ineen gezakte houding of je gedraaide lichaamshouding en kun je deze corrigeren. Het voelt beter. Jouw omgeving merkt dit ook op en reageert hier meestal positief op. Doe je mee?

Ben je tevreden over Praktijk de balans? Vertel het je vrienden en kennissen.

Reactie per email: De yogaruimte is fijn en de sfeer heel goed. Mar.

Print Friendly, PDF & Email
>