Is ontspannen te leren?

Lachende baby

Ontspannen zijn is de gezonde balans tussen actie en rust. 

Al voor de geboorte worden baby's al beïnvloed door hun ouders, hun directe omgeving, de reclame, het geboorteland, de cultuur. Het zal je niet verbazen dat de werkelijkheid van de baby mede hierdoor wordt gevormd en volgens sommige mensen wordt misvormd.
Een baby heeft naast de specifieke eigenschappen van zijn ouder en familielijn ook een eigen energie (karma) meegekregen. Dit alles voedt het beeld van de werkelijkheid van de baby: het gevoel, manier van denken van de natuurlijke staat van rust en actie.

Ontspanning is ont-spanning, zonder spanning.

We hebben ontspanning nodig om gezond te blijven en gelukkig te zijn. Een praktische balans tussen draagkracht en draaglast. 
Iemand kan op twee manier ontspannen:  Lichamelijk en Geestelijk.

Fysiek ontspannen

  • door een goede doorbloeding van het lichaam kun je op meerdere manieren krijgen: Yoga, wandelen, fietsen, hardlopen, zwemmen.
  • door afleiding; speel muziek of luister ernaar.
  • door een goede en voldoende slaap
  • door gezonde voeding en tijd nemen om rustig te eten.
  • door een ontspanningsmassage .
  • door het nemen van een warme douche of een warm bad.
  • door een saunasessie te nemen.
  • door geestelijk bezig te zijn.

Geestelijk ontspannen

  • Rust, niets doen
  • door goede en voldoende slaap
  • door gezonde voeding en tijd nemen om rustig te eten
  • door afleiding; yoga, wandelen, fietsen, hardlopen, zwemmen.
  • door bewust en dieper te ademen (yoga buikademhaling).
  • door je gedachten te ordenen,  zodat je overzicht krijgt
  • door fysiek bezig te zijn:  dansen
  • door een goed gesprek.
  • door te gaan tekenen of schilderen.

Uit bovenstaande kun je afleiden, dat je ontspannen kunt leren. 

Waarom is dan zo lastig voor veel mensen om het toe te passen?

Als iemand continu bezig met: het werk, het drukke gezin, financiële zorgen en andere dingen, dan zal op gegeven moment die mens opbranden. Dat is iets wat iemand onmogelijk vol kan houden. Zeker wanneer iemand een burn-out heeft, of heeft gehad, is ontspanning noodzakelijk. Het zorgt er namelijk voor dat iemand een stuk helderder kan blijven en meer tot rust kan komen, waardoor de kans op een nieuwe burn-out een stuk kleiner is.
Als iemand continu bezig is, als in een soort van roes, kan het zeer moeilijk zijn patronen te doorbreken. Gevoed door bijvoorbeeld angst voor verlies van werk, gezin, een beperking  of  financiële zorgen, gezondheid. Er kunnen  nog vele andere redenen zijn.  Daarom is adequate en liefdevolle hulp heel belangrijk. Denk hierbij bijvoorbeeld aan yoga of  Malvatherapie

Een voorbeeld oefening

Bewegen als een boom:  Kijk eens naar een boom.
Als er wat wind staat beweegt de boom mee. De kruin beweegt, de wortels zijn stevig in de grond. Als de wind wegvalt, keert de boom terug naar het midden.
Sta op de grond met voeten (het liefst op blote voeten) iets uit elkaar.  Doe de vingers in elkaar en strek je uit omhoog. Maak je lichaam recht. Til je borstkas omhoog, trek je diafragma iets in.  Breng je armen terug omlaag naast je lichaam en sluit je ogen. Adem zo rustig en diep mogelijk door. In en uit. Merk op dat je lichaam gaat wiebelen of bewegen. Als een boom. Sta toe en voel waar je aandacht naar toe gaat. Dat is eigenlijk alles. Gebeurt er iets?

Tree in balance
Vrouw in boothouding

Breng je aandacht terug naar je basis

1 Ga zitten op de grond. Zorg dat je vrij kunt bewegen en voel je beide zitbotten op de grond. Voel je ademhaling zonder oordeel.
2 Pak je voeten en til je benen op zoals dat voor jou goed voelt. Neem er de tijd daarvoor en blijf doorademen.
3 Zoek je evenwicht en blijf doorademen.
4 Probeer vanuit je zitbotten je rug op te tillen. Dus je borstkas (lees borstbeen) omhoog en ook iets vooruit. Verleng je achterhoofd in lijn met je rug.
5 Probeer ook je benen te strekken. Vooral je knieholten en hielen. Ga door en blijf doorademen! Kom na enkele minuten weer rustig terug.

print

Click Here to Leave a Comment Below

Leave a Reply: