In je kracht

Leer vertrouwen in jezelf en op jezelf.

By Marchal | Weekthema yoga

Je bent in je kracht als je

  • check
    je doet wat bij je past. Doet wat je kan en doet waar je zelf in gelooft.
  • check
    bij jezelf blijft en kan blijven.
  • check
    Je twijfels erkent en onderkent en je daardoor niet laat overheersen
  • check
    Je kracht van binnenuit komt.
  • check
    Goed voor je lichaam zorgt, passende voeding geeft en ook voldoende rust geeft.
  • check
    Weet dat je goed bent zoals je bent en er naar handelt.
  • check
    Je niet van de wijs laat brengen door de mening van anderen of door hinderlijke stoorzenders.
  • check
    Effectief met lastige situaties omgaat en kan omgaan.
  • check
    Jouw afspraken met jezelf nakomt.
  • check
    Grip hebt op je emoties.
  • check
    jouw afspraken met jezelf nakomt.
  • check
    Beslissingen durft te nemen

Wat we kunnen doen

YOGA: Mag ik je uitnodigen om als een boom geworteld in de aarde te staan en de krachten die op ons inwerken te ervaren; van buiten en van binnenuit. We buigen mee met de wind en schudden het stof van ons af. Kom meer in je kracht, als een boom! Staande als een boom gaan wij onze blokkades duidelijk voelen. Wij proberen deze te accepteren en door te ademen. De energie gaat weer stromen.

Door het afschudden brengen wij de energieën in beweging waardoor er ook beweging in de blokkades komt. De energie krijgt zo meer ruimte om te gaan stromen. Met je aandacht kun je dit nog versterken. Ieder keer dat je de oefening doet zul je hem weer anders ervaren en kun je de heilzame werking steeds beter voelen.

Sta als een boom. Leer vertrouwen op jezelf. Geloof in jezelf. Naast de boomhouding oefenen wij bijvoorbeeld kracht via de ijzeren ketelhouding.

Boomhouding

1. Jezelf te aarden.

(Doen): Aarden vraagt om blote-voeten-contact met de aarde of de grond te maken. Het liefst in de buurt van bomen, wiens wortels heel erg diep gaan. Als je hier bij staat of contact mee maakt, zal de aarde je zware energie opnemen en je vullen met haar energie en liefde. Het gaat om het contact met de aarde, maar ook dat je even de tijd neemt om je, terwijl contact maakt, te ontspannen en door te ademen. Zo gaat de energie beter stromen. De aarde heeft een helend effect op je hele lichaam en zorgt er ook voor dat het zelf herstellend vermogen van je lichaam wordt geactiveerd. Als je verbonden bent met mensen terwijl je in het bos gaat lopen of naar krachtplekken toe gaat, dan wordt je energie versterkt. Al heb je alleen maar een goed gesprek met iemand, dan is dat voldoende om positieve energie te ontvangen. Bovendien ben je als hooggevoelig mens gevoeliger voor de positieve energie en neem je die ook makkelijk en snel op.

2. Neem de tijd om je emoties te voelen en te doorvoelen (bij het gevoel blijven)

(Doen: Neem je tijd) We vergeten vaak om even stil te staan. Niks te doen, terwijl dit juist zo belangrijk is. Gevoelens van de dag stapelen zich vaak op als stress en vragen om verwerkt te worden. Jouw emoties zijn belangrijk en vragen af en toe om liefdevolle aandacht van jou, Gun jou emoties die ruimte.
Wij zijn hier op aarde ten slotte om te voelen, te doorleven en te leren. Gun jezelf deze tijd en laat je emoties stromen. Voel eerst en spreek, huil en lach. Laat het leven door je heen vloeien; ja leef! Het is waarom we hier zijn. Als hoog sensitief persoon heb je vaak veel meer gevoelens en gedachten te verwerken, omdat je zoveel binnen krijgt. Dit is mooi, want hierdoor leer je nog eens extra veel, maar je raakt er ook vol van. Neem daarom voor je naar bed gaat ook even de tijd om niks te doen, geen boek, geen telefoon, geen computer;stilte.
Even helemaal niks, je zal dan merken dat vaak je gedachtestroom op gang komt. Niks aan de hand, je bent gewoon je dag aan het verwerken, soms ga je er zelfs van dromen. Neem hier even de tijd voor, dit is een heel goed proces voor je hoofd. Je zal dan gaan merken dat je ook niet meer zoveel moeite hebt om in slaap te komen, omdat je niet meer gestoord wordt door je eigen gedachten. Je zal naar verloop van tijd waarschijnlijk ook gaan voelen dat je gaat zakken in energie; je gaat waarschijnlijk gapen. Dit zijn ook tekenen dat je spanning loslaat. Zo maak je ook je hoofd gereed om naar bed te gaan.

3. Wees moedig en verzamel moed.

(Doen: Elke keer dat we geconfronteerd worden met een angst, dan hebben we de keuze om erdoor te gaan en onze angst te confronteren of om een stap terug te nemen. Omdat we zo gevoelig zijn kunnen we erg veel angsten hebben en er daardoor in angst gaan leven.
Zo gevoelig zijn vraagt dus om extra veel moed en kracht om je angsten aan te gaan. En je merkt vaak dat als je hebt gedaan waar je bang voor bent, het helemaal niet meer zo eng is. En wanneer het niet kan, is dat ook goed. Wees er dan voor jezelf en verzamel kracht voor de volgende keer. Dit is het leven.
Soms vraagt het ook moed om iets niet te doen, of om nee te zeggen.Het leven is ook eigenlijk voor een groot deel je angsten aangaan, daar voorbij liggen vaak de mooiste innerlijke schatten. En als je er doorheen bent voel je ook dat leeft. Dat je hart klopt. Dat je een krachtig en mooi mens bent. Als hoog sensitief persoon kan dit extra mooi zijn, je uitdagingen zijn groter, maar je overwinningen dus ook!

5. Kijk minder naar buiten en meer naar binnen.

In het dagelijks leven hebben we vaak de neiging om vooral alles buiten ons waar te nemen. Het wordt vaak en overdadig opgedrongen door de mobiel, de televisie, reclameborden enzovoort. Maar vaak vergeten we daarbij vaak onze binnenwereld. Kijk eens of je jezelf kan waarnemen terwijl je in contact met de buitenwereld bent. Kijk naar binnen en zie wat dit met je doet.
Observeer je emoties, je energie, je voeten, je het lichaam. Zie het als een meditatie voor als je in contact bent met de buitenwereld. Een manier om bij jezelf te blijven, om je aandacht naar binnen te richten en om jezelf af te schermen voor invloeden van buitenaf. Je hoort de geluiden om je heen wel, je neemt beelden van je omgeving op, maar je laat ze gaan voor wat het is. En ook als ze je wel wat doen, je blijf je gevoel observeren.
Je neemt de energie van andere mensen niet op, Je voelt je eigen energie en daarmee ook de energie van andere mensen, maar het komt niet binnen. Je geeft al je aandacht aan jezelf. Deze manier van jezelf waarnemen vraagt om aandacht en training.
Als HSP-er heb je hier eigenlijk een voordeel, omdat je zo gevoelig bent kan je je eigen lichaam en energie ook beter voelen, dus is het eigenlijk makkelijk om je op jezelf af te stemmen, omdat je jezelf beter kan voelen.

Wat je door het doen van oefenen krijgt

  • check
    Meer inzicht in de redenen en achtergronden van jouw eigen handelen.
  • check
    Meer zelfvertrouwen over wat je kan en kunt.
  • check
    Betere relaties, zakelijk en privé: Meer grip op je emoties,
  • check
    Sterker zijn in bepaalde situaties; beslissingen durven nemen. Dus met jezelf en met andere mensen.
Print Friendly, PDF & Email
Follow

About the Author

Sinds augustus 1976 geeft Marchal van Straten regelmatig yogales, meditaties, lezingen, workshops, trainingen en consulten. Denk hierbij aan groepen, personen, verenigingen en bedrijven. De rode draad is het bieden van ontspanning en persoonlijke ontwikkeling, inzichten, beter samenwerken, zodat veel dingen in je leven net even gemakkelijker gaat. Aan de orde komen bijvoorbeeld persoonlijke problemen, vastlopen in relaties, zaken etc. Maar ook bedrijfsvragen m.b.t.. keuzes en samenwerken op strategisch, tactisch en uitvoerend niveau.