Hoe yoga je steunt bij frustraties

 Wat iedereen over frustraties verminderen zou moeten weten.

Veranderen hoort bij het leven

Frustratie kan ontstaan als het niet gaat zoals je dat wilt.
Elke bloem of plant groeit in haar eigen tempo. Alles gebeurt op tijd. Er is geen goede of foutieve tijd. Je kunt de bloem of plant niet sneller laten groeien of mooier  laten zijn. Het zijn de menselijke emoties als ongeduld of angst, woede die impulsen geven om ongecontroleerd dingen te (willen) veranderen. Ook de media geven vele impulsen.
Vaak ervaren we situaties in ons leven als hindernissen en raken wij gefrustreerd. Soms moeten wij, net als dat kuikentje, nog leren en groeien. 🙂

Lichaamstaal toont vaak de frustraties

  • De schouders weerspiegelen vaak irritaties, grote nervositeit, angst en verzet tegen verandering.
  • De zonnevlecht weerspiegelt het uiten van je persoonlijkheid, je kracht. Het resultaat van langdurige spanning en angst om jezelf te zijn. Of het gevolg weerstand tegen het accepteren van je eigen kracht en het erkennen van van je eigen kracht (angst).
  • Een stijve nek wordt vaak aan boosheid toegeschreven. Onderdrukte boosheid veroorzaakt spanning, omdat de gevoelens door de keel omlaag gedrukt worden in plaats van te zeggen wat je op je hart hebt.
  • De heupen kunnen ook frustraties weerspiegelen; je kunt het zien bij mensen die met hun handen in de zij staan. Zij houden dan instinctief bepaalde acpressuuurpunten vast om de spanningen te reguleren.
  • De knieĂ«n kunnen ook frustraties weerspiegelen. Vaak wil men dan niet buigen voor de situatie of zichzelf. Gaan als het ware tegen de stroom van het leven in. En er zijn meer voorbeelden te noemen en kunnen afhankelijk van de cultuur heel verschillend zijn. 

Stroming van het leven

Positive woman breathing fresh air enjoying the wind

Als je gehinderd voelt en je gaat er blindelings op reageren, is de kans groot dat er problemen veroorzaakt worden. Als je bewust wordt dat bijvoorbeeld die frustratie alweer verschijnt, kun je kiezen om even afstand te nemen en ernaar te kijken. Wat gebeurt er feitelijk? Welke levensles zou je ervan kunnen leren? Voelt het als een test?  Als je dat kunt zien of ervaren dab ben je al aardig op weg om het andere keuzes te maken. Het gaat erom dat je meegaat met de stroming van het leven. De frustraties lossen dan op.
Soms is het beter om hulp van andere mensen te vragen. Sommige spanningen lijken onschuldig, zoals pesten en plagen, maar pas op. Schijn bedriegt! Je reageert altijd met een emotie, de adrenaline gaat (giert) door je lichaam. Pas als de adrenaline uitgewerkt is kun je weer tot rust komen.

  • Emoties en gedachten werken als radiogolven en gaan overal doorheen. Dus door je fysieke lichaam, je organen, je weefsels, je cellen.  Je kunt het niet exact meten maar wel voelen.
  • Emotie is energie en een ander woord voor beweging. Ziekte ontstaat als de levensenergie niet meer vrij kan stromen en heeft een functie! In de Traditionele Chinese Geneeskunde zijn emoties de diepste oorzaak van alle aandoeningen. Als een emotie, nadat deze gevoeld is, niet losgelaten wordt, kan dit de totale energie blokkeren, wat uiteindelijk kan leiden tot lichamelijke klachten.

We zijn vaak, veel te vaak overprikkeld

We weten het vaak wel. We krijgen een overdosis aan impulsen. Miljoenen, niet vreemd als je signalen gaat missen, toch? Ik stel voor om de televisie, je filmabonnementen, telefoonspelletjes even uit te zetten. Stilte! Als het kan, ga even in de tuin zitten: doe niets. We gaan in de yogales hiermee oefenen.

Denk hierbij aan een balansoefening. Een ademhalingsoefening. Eenvoudige vloeiende bewegingen die ontspannen en helend werken.

Concept of harmony and balance. Balance stones against the sea. Rock zen in the form of scales

Oefen en train je denken

Als je gefrustreerd raakt, stap dan even opzij en kijk wat er aan de hand is. Wat gebeurde er? Ben je gefixeerd of overweldigd? Laat het (even) los en doe even wat anders, zodat je meer afstand krijgt. We komen voortdurend onze grenzen tegen in de school van het leven. Het kan makkelijker gaan als je even fysiek bezig bent. Of even een wandeling maakt.

Eenvoudige oefeningen wat je lichaam vaak fijn vindt om te ontspannen

Ga diep inademend rechtop zitten. Buig je lichaam, ook in het bekkengebied, naar rechts. Buig uitademend je lichaam over je rechterbeen. Als het kan zoveel mogelijk uitstrekken naar voren. Raak met je neus de knie aan.
Zit met wijd uitgespreide benen met de handen in elkaar achterop de rug. Zit rechtop en adem diep in. Buig je lichaam, ook in het bekkengebied, naar links. Buig uitademend je lichaam over je linkerbeen. Als het kan zoveel mogelijk uitstrekken naar voren. Raak met je neus de knie aan. 
Inademen, rechtop zitten en uitademen. Ontspan. Totaal drie maal (3x)

Zittende strek asana

Stimuleren of sederen van de nier en blaas meridiaan
Alle buigoefeningen, alle strekoefeningen. De Javaanse hurkzit kan de gezondheidsbalans verbeteren. Vraag ernaar bij je yogaleraar

Ga zitten en doe niets

Voor deze oefening ga je zitten waar jue nu bent. En doe niets!

Weergave chakra's
>