Gronden, met de voeten stevig op de grond

Goed geaard zijn, dat wil je toch?

By Marchal | Weekthema

Gronden om meer in balans te komen.

Als je goed gegrond bent, dan ben je energetisch verbonden met de aarde. Hierdoor ben je beter in staat om met spanningen en emoties om te gaan. En je ontwikkelt een sterk bewustzijn van je lichaam. Je wordt gezonder. Dat wil je toch.

Zittende balanshouding, aarden via de zitbotten

Veel mensen zitten in hun hoofd, denken te veel

Veel mensen zitten in hun hoofd, denken te veel. Als de basis verstoort is, kunnen klachten ontstaan:

  • check
    Warm hoofd, koud onderlichaam.
  • check
    Pijn in lichaam, weinig gevoel.
  • check
    Geeft weinig om eigen lichaam.
  • check
    Schermt zichzelf af
  • check
    Heeft moeite zich open te stellen.

Actief gronden, om weer in balans te komen

Al dat teveel aan energie moet afgevoerd worden, inderdaad naar de aarde. Gronden is je met de aarde verbinden, de aarde energie toelaten en door je heen laten stromen. Heel fysiek dus. Yoga oefeningen, meditaties helpen je om tot rust en in je basis te komen. Dat wil je toch?

Aarden vermindert op natuurlijke wijze:

  • check
    ontstekingen
  • check
    snurken
  • check
    slapeloosheid
  • check
    spanning en stress
  • check
    spierpijn en hoofdpijn
  • check
    pijn
Tanghouding,  buigen om bij jezelf te komen

Aarden vertraagt het verouderingsproces en beschermt je tegen de negatieve effecten van Elektro Magnetische Straling (EMF). Aarding versterkt verrassend eenvoudig:

  • check
    je immuunsysteem
  • check
    je energieniveau
  • check
    je bloedsomloop
  • check
    je herstel na ziekte of operatie

Eenvoudige aardingsoefening

Ga staan als een boom op de grond (mag ook zittend) en laat wortels uit je voeten groeien naar de kern van de aarde.
Zet je gewicht op je linkerbeen en ervaar het verschil met je andere voet. Houd je lichaam recht; dus niet teveel buigen; net als een boom. Probeer hierbij rustig door te ademen en adem de rode aarde energie in door je voet (alsof dat kan).
Kom langzaam terug naar het midden en voel je voorvoet op 2 punten en je hielen op de grond op 2 punten. Breng je het gewicht naar je rechterbeen en probeer hierbij rustig door te ademen en adem de rode aarde energie in door je voet. Voel.
Adem rode aardkleur in je voeten en laat die door je voeten en benen circuleren. Klop met je handen op je voeten en benen. Span en ontspan je voeten. Visualiseer de zon (hoger zelf) onder je voeten.

Balasana of kindhouding

Oefening: Ga in de muishouding, kindhouding liggen gedurende minimaal 5 minuten. In deze houding kun onnodige spanning in je lichaam loslaten. Doordat je met je voorhoofd op de grond ligt en met zitbotten zoveel mogelijk op je hielen, kan ook je rug goed ontspannen. Helpt vaak tegen (onder)rugpijn.

Oefening: Ga wandelen in de buitenlucht. Hetzij in de buurt waar je woont of bent. In het bos of strand. Als het kan een uur. Rustig op een bankje voor je huis zitten helpt ook. Of naar keuze op een bankje achter je huis of je balkon.

Ja, ik wil graag vooraf weten wat het weekthema is.
Je kunt je jezelf aan- en afmelden voor elk onderwerp.

Print Friendly, PDF & Email
Follow

About the Author

Sinds augustus 1976 geeft Marchal van Straten regelmatig yogales, meditaties, lezingen, workshops, trainingen en consulten. Denk hierbij aan groepen, personen, verenigingen en bedrijven. De rode draad is het bieden van ontspanning en persoonlijke ontwikkeling, inzichten, beter samenwerken, zodat veel dingen in je leven net even gemakkelijker gaat. Aan de orde komen bijvoorbeeld persoonlijke problemen, vastlopen in relaties, zaken etc. Maar ook bedrijfsvragen m.b.t.. keuzes en samenwerken op strategisch, tactisch en uitvoerend niveau.