Gezonde spijsvertering

Je bent wat je eet!

Veel mensen weten het wel. Spijsvertering of digestie betekent het verteren van voedsel dat door je lichaam opgenomen (geaccepteerd) kan worden.
Dat geldt voor je fysieke lichaam maar geldt ook voor je andere lichamen. Dus fysiek, mentaal, geestelijk, spiritueel enzovoort.

Wat zit in je voeding?

Je bent wat je eet

Je lichaam en geest weten van nature wat goed is voor jouw gezondheid is. En geven signalen naar jouw dagbewustzijn. Dus "Ja" dit is goed, maar ook "Nee" in de zin van niet doen. De kunst is om dit (weer) te horen en te verstaan. En er naar te handelen. NB: meditatie kan hierbij helpen.
Let op: Dat geldt niet alleen voor fysiek voedsel. Maar ook voor wat je hoort en ziet. Bijvoorbeeld op de televisie. Voedt het jou of is het alleen maar belastend en afstompend? Je kunt je televisie, radio, mobiel en Ipad een tijdje uitzetten. Er zit een knop op.
En niet in de laatste plaats. Wat heb je echt nodig?

Welke bestanddelen?

Voedingstoffen, chemische toevoegingen, gifstoffen, light of natuurlijk. Denk ook aan goede combinaties van groenten. Rijst of aardappelen. Kruiden. Biologisch, ayurvedisch of anders. Wat staat op de verpakking en wat betekent dat? Is dat goed voor jouw situatie? Je kunt en mag kiezen.
Hoe het is bereid: Snel eten koken en ik heb geen tijd. Of zingend (neuriën) en de tijd voor eten koken nemen. Positieve aandacht kun je proeven. Het voelt beter als je de tijd neemt om rustig te eten, als het kan samen met mensen van jouw golflengte. Je kunt het afspreken.

Worden alle afvalstoffen afgevoerd?

Je lichaam werkt dag en nacht om jou te dienen. In jouw belang regelt het autonome zenuwstelsel de afvoer van afstoffen en giften, Dus bewust buiten je wil en dagbewustzijn om, opdat je optimaal functioneert. Het is belangrijk dat je goed functioneert, het doet er zeker wel toe. Bewegen stimuleert de afvoer van afvalstoffen, zodat ruimte ontstaat. Denk hierbij aan de zonnegroet of Tibetaanse vijf.

Wat houd je tegen om te investeren in een beter werkende spijsvertering? Meer ontspanning te ervaren en meer energie?

Oefening om de slokdarm, maag en 12-vingerige darm tot rust te brengen.

  • Zit op de grond in de kleermakerszit. Voel je beide zitbotten op de grond. Til je borstkas omhoog en strek je armen boven je hoofd uit. Met de handen in elkaar. Maak je rug zo recht mogelijk. Breng je armen weer terug zonder je houding te veranderen.
  • Adem zo goed mogelijk in en uit. Met aandacht. gedurende 3 minuten. Houd je borstkas opgetild.
  • Ga daarna gemakkelijk op de grond liggen. Leg gerust een matje of kussentje onder je schedelrand om je denken te kalmeren. Je kin ligt dus lager dan je voorhoofd. Leg een hand op je buik en de andere hand op je hartstreek en probeer diep te ademen. Probeer je ademhaling ook in je handen te voelen. Voel de warmte uitstraling van je hand op je buik en de hand in je hartstreek. Dit werkt verzachtend. Met aandacht. gedurende 5 minuten.
  • Draai je daarna om naar je buik. Plaats je onderarmen op elkaar voor je op de grond en leg je voorhoofd op je onderarmen. Je kunt dan goed en rustig door je neus inademen en door je mond uitademen. Zorg dat je benen iets uit elkaar liggen met de hakken naar binnen gericht, druk de hakken naar de grond en ontspan de billen. Adem dan bewust en zo diep mogelijk naar je onderbuik en in je buikgebied. Voel je lichaam op- en neer gaan bij de in- en uitademing en houdt dit ongeveer vijf minuten vol Voel de bewegingen als een massage in je buik.
  • Draai je daarna weer op je rug en trek de knieën naar je toe en sla je handen om je knieën. Schommel heen en weer om eventuele spanningen uit je rug te halen. Ga weer gestrekt liggen en leg opnieuw een hand op je buik en de andere hand op je hartstreek. Adem dieper in en probeer je ademhaling ook via je handen te ervaren. Voel de warmte uitstraling van je hand in je buikstreek en je hand in je hartgebied. Met aandacht. gedurende 3 minuten.
  • Kom daarna weer in de kleermakerszit, strek je armen omhoog, houd je onderarmen bij de ellebogen vast en trek je armen naar achteren. Adem dan nog eens diep in en uit. Het kan soms gebeuren dat je een boer moet laten, niet van schrikken! Doe dan je armen weer terug, Sluit je ogen en ervaar de ontspanning in je lichaam Met aandacht. gedurende 5 minuten.

Zorg voor een gezonde leef- en werkomgeving.

Bescherm jezelf beter door de televisie en de radio vaker uit te zetten. Leg je mobiel eens een uur verder weg. Dat scheelt veel afstompende, verdovende en hypnotiserende reclames of spam. Ga even buiten zitten of maak een wandeling. Je komt vast iemand tegen voor een leuk gesprek. Of doe even echt niets en voel wat er gebeurt, sta het toe (= meditatie) Kies voor je gezondheid. Je krijgt het vele malen terug,

Spijsvertering, je bent wat je eet.

Yoga met ons mee. Denk hierbij aan de balans tussen bewegen, gezond eten en ontspannen. Oefeningen voor je maag, je darmen, je milt, je lever etc.
Voldoende lichaamsbeweging stimuleert het hart om harder en sneller te pompen, zodat de circulatie van bloed toeneemt. Je lichaam wordt in beweging gebracht, opgewarmd, strekt en vermindert de spanning in de pezen.Je wordt beloond met een fijn gevoel.

Voel je energiek en voel je kracht.

Een goede lichaamshouding en bewegen is van grote invloed op je lichamelijke en geestelijke gesteldheid:

  • Een grotere soepelheid van het lichaam
  • Krachtigere spieren
  • Verbetering lichaamshouding
  • Het verhelpen van lichamelijke blokkades
  • De functie van de inwendige organen wordt onderhouden
  • Het reguleren en voorkomen van stress
  • Lichamelijke en geestelijke ontspanning
  • Betere concentratie
  • Een gevoel van algemeen welbevinden.
  • Hierdoor krijgt je lichaam meer energie en dat slaat weer terug op je emotionele gemoedstoestand.
  • Als je houding goed is, kom je makkelijker in beweging.
  • Als je houding goed is, wordt door juist gebruik van je spierkracht de druk op je gewrichten beter verdeeld en dit voorkomt pijn in je rug. Door af en toe van houding te wisselen zorg je ervoor dat je spieren niet overbelast raken.
  • Vaak slaap je beter na een yoga-les.
  • Zorg voor een goede ademhaling.

    Vaak adem je meer in dan je vaak weet of bewust bent. Adem prana of levenbrengende energie in! Het laat je energie stromen en verbindt je binnenwereld met de buitenwereld.De inademing geeft je kracht, zuurstof en prana en je uitademing zorgt ervoor dat je zware energie los kan laten.
    Adem met aandacht vertrouwen in en angst uit. Wat gebeurt er fysiek in je lichaam? Voel je fysiek een verandering?
    Attentie, als je in een drukke omgeving bent, blijft doorademen. Dit gaat allemaal vanzelf als je rustig ademhaalt, Je hoeft het alleen te laten gaan. Een diepere ademhaling zal je hierdoor extra gelukkig maken.


    unt je jezelf aan- en afmelden voor elk onderwerp.

    Print Friendly, PDF & Email
    Follow

    About the Author

    Sinds augustus 1976 geeft Marchal van Straten regelmatig yogales, meditaties, lezingen, workshops, trainingen en consulten. Denk hierbij aan groepen, personen, verenigingen en bedrijven. De rode draad is het bieden van ontspanning en persoonlijke ontwikkeling, inzichten, beter samenwerken, zodat veel dingen in je leven net even gemakkelijker gaat. Aan de orde komen bijvoorbeeld persoonlijke problemen, vastlopen in relaties, zaken etc. Maar ook bedrijfsvragen m.b.t.. keuzes en samenwerken op strategisch, tactisch en uitvoerend niveau.