Gevoel

Kom uit denken terug naar je eigen gevoel

By Marchal | Weekthema yoga

Gevoel

Kom uit denken terug naar je eigen gevoel

Vele mensen weten het: liefde oordeelt niet, maar is.
Liefde is als een teer plantje heel kwetsbaar het is
gemakkelijk stuk te maken. Liefde is eenvoudig,
simpel, dienstbaar. Is een diep gevoel. Veilig. Stilte. Rust.
Leegte. Woorden schieten tekort. Misschien is een plaatje
duidelijker?

Teer plantje
Vele mensen weten het: verstand is als een "mad monkey in the tree".

Gedachten springen van de ene gedachte naar de andere en dit gaat maar door en door:
Dan gaat het over geld en dan weer over het werk. En dan had het allemaal eerder in
orde moeten zijn; er is altijd wat en het is nooit goed. Is ook onmogelijk.
Verstand met weinig of geen gevoel maakt dat mensen uit hun (financiƫle) belangen
handelen. En/ of  vanuit hun rugzak met ervaringen; overdracht en tegenoverdracht.
Alternatief; om je plan vanuit je gevoel en dan je verstand gebruiken
Voorbeeld: zie het sprookje "wat vader doet is altijd goed". Die vrouw houdt gewoon
van haar man, terwijl deze best wel domme fouten maakte. Oordeelt hem niet.

Voorbeeld; gewoon doen wat gedaan moet worden.

Contact en verbinding

- Je loopt in de supermarkt en ziet dat iemand iets niet kan pakken van de de bovenste stelling. Dan help je toch even?
- De pakketdienst brengt een pakje voor de buren.  Die neem  je toch voor hun aan?
- Iemand moet naar het ziekenhuis, maar heeft geen vervoer of kan niet rijden. Dan help je toch?
- Druk, druk, druk, druk, druk! Alles is Zo Belangrijk. Dan neem je toch liefdevol tijd voor jezelf?

Enkele oefeningen om te handelen vanuit gevoel.

Oefening: Boomhouding; beweeg met gevoel en met je volle aandacht. Sta op beide blote voeten. Beweeg naar voren en voel 2 punten voor in je voeten, verdeel het gewicht. Beweeg vervolgens naar achteren voel 2 punten aan de achterkant van je voeten, verdeel het gewicht.
Breng je lichaam naar het midden en adem zo volledig mogelijk uit naar je voeten. Je voeten wortelen als het ware in de grond als een boom. Aarding.

Soepel als een boom

Trek een (1) been langzaam in, behoud je evenwicht en zet je voet tegen je dijbeen. Voel je ademhaling en zoek je balans; waar is je aandacht? Breng je armen omhoog en plaats de handen volledig tegen elkaar. Voel!! Hou dit enig e tijd vol.
Breng de handen terug en blijf bij lichaam. Dan het gebogen been weer terug naar de grond met een volledige uitademing naar de aarde, naar je voeten.
Herhaal de beweging met het andere been. 

Oefening: Zit op de grond met je benen recht vooruit. Je voeten recht omhoog en je tenen in lijn met je voet. Adem uit naar je zitbotten en je hielen naar de aarde. Plaats je armen evenwijdig met de grond en til beiden hielen (benen) van de grond en zoek en voel je evenwicht. Til je lichaam vanuit je hielen en zitbotten omhoog met volle aandacht. Hou dit enige tijd vol
Breng je benen onder controle terug naar de grond.

Oefening: Doe een meditatie Zit op een kruk tegen de muur en breng je zitbotten tegen de muur. Zet je voeten schuin uit elkaar zodat je een stevige basis hebt. Wikkel je rug wervel voor wervel omhoog tegen de muur. Zet je achterhoofd tegen de muur en maak je nek lang. Laat je armen langs lichaam hangen en breng je schouders tegen de muur. Adem zorgvuldig en hou vol zolang het kan tot 45 minuten. Ontspan.
Tip: Dit is een basis uitvoering. Meld je aan voor meditatie een verdieping op deze oefening.

Print Friendly, PDF & Email
Follow

About the Author

Sinds augustus 1976 geeft Marchal van Straten regelmatig yogales, meditaties, lezingen, workshops, trainingen en consulten. Denk hierbij aan groepen, personen, verenigingen en bedrijven. De rode draad is het bieden van ontspanning en persoonlijke ontwikkeling, inzichten, beter samenwerken, zodat veel dingen in je leven net even gemakkelijker gaat. Aan de orde komen bijvoorbeeld persoonlijke problemen, vastlopen in relaties, zaken etc. Maar ook bedrijfsvragen m.b.t.. keuzes en samenwerken op strategisch, tactisch en uitvoerend niveau.