Gevoel

Kom uit denken terug naar je eigen gevoel

Vele mensen weten het: liefde oordeelt niet, maar is. Liefde is als een teer plantje heel kwetsbaar het is gemakkelijk stuk te maken. Liefde is eenvoudig, simpel, dienstbaar. Is een diep gevoel. Veilig. Stilte. Rust. Leegte. Woorden schieten tekort. Misschien is een plaatje duidelijker?

Vele mensen weten het: verstand is als een "mad monkey in the tree".

Gedachten springen van de ene gedachte naar de andere en dit gaat maar door en door:
Dan gaat het over geld en dan weer over het werk. En dan had het allemaal eerder in orde moeten zijn; er is altijd wat en het is nooit goed. Is ook onmogelijk.

Teer plantje

Verstand met weinig of geen gevoel maakt dat mensen uit hun (financiële) belangen handelen. En/ of vanuit hun rugzak met ervaringen; overdracht en tegenoverdracht. Alternatief; om je plan vanuit je gevoel en dan je verstand gebruiken.
Voorbeeld: zie het sprookje "wat vader doet is altijd goed". Die vrouw houdt gewoon van haar man, terwijl deze best wel domme fouten maakte. Oordeelt hem niet.

Voorbeeld; gewoon doen wat gedaan moet worden.

Handreiking en steun
  • Je loopt in de supermarkt en ziet dat iemand iets niet kan pakken van de de bovenste stelling. Dan help je toch even?
  • De pakketdienst brengt een pakje voor de buren. Die neem je toch voor hun aan?
  • Iemand moet naar het ziekenhuis, maar heeft geen vervoer of kan niet rijden. Dan help je toch?

Enkele oefeningen om te handelen vanuit gevoel.

Oefening: Boomhouding; beweeg met gevoel en met je volle aandacht. Sta op beide blote voeten. Beweeg naar voren en voel 2 punten voor in je voeten, verdeel het gewicht. Beweeg vervolgens naar achteren voel 2 punten aan de achterkant van je voeten, verdeel het gewicht.
Breng je lichaam naar het midden en adem zo volledig mogelijk uit naar je voeten. Je voeten wortelen als het ware in de grond als een boom. Aarding.
Trek één been langzaam in, behoud je evenwicht en zet je voet tegen je dijbeen. Voel je ademhaling en zoek je balans; waar is je aandacht? Breng je armen omhoog en plaats de handen volledig tegen elkaar. Voel!! Hou dit enig e tijd vol.
Breng de handen terug en blijf bij lichaam. Dan het gebogen been weer terug naar de grond met een volledige uitademing naar de aarde, naar je voeten.
Herhaal de beweging met het andere been.

Boomhouding
Vrouw in boothouding

Oefening: Zit op de grond met je benen recht vooruit. Je voeten recht omhoog en je tenen in lijn met je voet. Adem uit naar je zitbotten en je hielen naar de aarde. Plaats je armen evenwijdig met de grond en til beiden hielen (benen) van de grond en zoek en voel je evenwicht. Til je lichaam vanuit je hielen en zitbotten omhoog met volle aandacht. Hou dit enige tijd vol
Breng je benen onder controle terug naar de grond.  Houd hierbij je armen evenwijdig met de grond. adem in door de neus en uit door de mond.

Oefening: Doe een meditatie Zit op een kruk tegen de muur en breng je zitbotten tegen de muur. Zet je voeten schuin uit elkaar zodat je een stevige basis hebt. Wikkel je rug wervel voor wervel omhoog tegen de muur. Zet je achterhoofd tegen de muur en maak je nek lang. Laat je armen langs lichaam hangen en breng je schouders tegen de muur. Adem zorgvuldig en hou vol zolang het kan tot 45 minuten. Ontspan.
Tip: Dit is een basis uitvoering. Meld je aan voor een workshop meditatie een verdieping op deze oefening.

print
>