Yoga Voor In De Winter

Lees het hele arti​​​​​kel
De ondergaande zon geeft symbolisch aan dat afscheid van al het oude moet worden genomen.

Het is nu Winter in Nederland in de cyclus van Lente, Zomer, Herfst en Winter. De levensenergie in de natuur is verstild en heeft zich terug getrokken in haar kern. Al het oude wordt verwijderd en afgevoerd. De stormen, regenbuien en de (vries)kou brengen orde op zaken. Ook de mens moet naar deze natuurwetten luisteren en respecteren.
In deze tijd wordt de aandacht van mensen afgeleid van de natuur en de natuurwetten. Bijvoorbeeld de media en eenzijdige voorlichting kunnen mensen in de war brengen of een rad voor ogen draaien. Verstilling en meditatie is noodzaak om tot bezinning te komen. Daarom wil ik je graag uitnodigen om de volgende vragen te beantwoorden of te mediteren.
Wie ben je? Wat kom je doen op de aarde? En blijf je de rest van je leven hetzelfde doen, zoals je nu doet?
Ook yoga kan jou steunen jouw antwoorden op deze vragen te vinden en er naar te handelen.

Gezegde: "Als je mij haast en druk op mij uitoefent, ga ik vertragen".
Vele mensen lopen sneller en sneller, tot zij instorten. Probeer jezelf te worden en jezelf te  blijven. Ook yoga kan hierbij voelbaar helpen. 

Yoga als steun voor de nieren, bijnieren, de blaas en om te leren vertragen.

Lees desgewenst ook ons artikel over de nieren en de blaas.
Wij doen naast statische oefeningen ook zachte krachtige beweegvormen.

Oefening voor de nieren en de blaas: Zie het plaatje. Zit op de grond met de benen gestrekt vooruit. Strek ook de hielen en zet de voeten recht op. Strek de binnenkant van de voeten iets naar voren.
Strek je armen naar boven en voel je zitbotten. Buig naar voren en houd je rug zoveel mogelijk rechtop. Strek je handen uit tot voorbij je voeten en pak ze vast.
Adem rustig in door je neus en uit door de mond. Hou dit enige tijd vol. Laat je voeten los en wikkel je rug wervel voor wervel omhoog. Adem hierbij rustig in.

Zittende rekasana

De bijnieren zijn twee kleine organen die bovenop een vetlaag op de nieren liggen. Oefening voor de bijnieren:
Zie het plaatje. Zit op de grond met de benen gebogen in kleermakerszit. Til één knie tegen de borstkas en buig je borstkas ver naar voren. Buig je arm om de knie en breng je hand naar de rug. Pak met deze hand de andere hand op je rug. Adem in door je neus en uit door de mond. Hou enige tijd vol. Laat je handen voorzichtig los en kom langzaam terug uit de houding. Kom eerst even tot rust. Doe dan hetzelfde met de andere knie. Let op je ademhaling. Succes.

Zittende boeihouding

Dat je door mediteren tot rust en bezinning kan komen weten veel mensen al. In het Oosten maken ze ook al eeuwen lang gebruik van klankschalen.
Een klankschalenconcert kan je makkelijk terug te brengen naar een natuurlijke staat van diepe ontspanning. In ontspanning kunnen we vermoeidheid, stress en indrukken makkelijker verwerken.

Het gaat in essentie niet om de klank: maar om de stilte die erop volgt.....
En stilte hebben we juist hard nodig.

Klankschalen 2
>