Stomac of maag

De maag is een zeer intelligent onderdeel van onze spijsvertering

Na een maaltijd kan de maag prettig en voldaan voelen. De maag voelt dan niet zwaar of vol aan. Kan zelfs ontspannen voelen en vrij van klachten. De maag verwerkt het voedsel tot een bruikbare energiebron voor het lichaam. En analoog ook de geest.
De maag beschermt het lichaam zo goed mogelijk tegen onbruikbare stoffen (energieën). Zowel lichaam als geest. De maag geeft vaak duidelijke signalen.

Hoe voedsel in de maag wordt verwerkt

Voedsel dat we via de mond doorslikken, komt in de slokdarm terecht en vervolgens in het bovenste gedeelte van de maag. Tussen de slokdarm en de maag bevindt zich een sluitspier, zodat voedsel vanuit de maag niet kan terugstromen in de slokdarm. 
Er wordt  maagsap toegevoegd aan de voedselbrij. Maagsap helpt mee aan de spijsvertering door grote voedseldeeltjes af te breken tot kleinere deeltjes. Bacteriën worden gedood door het maagsap.
Hierna wordt het voedsel in het onderste deel van de maag gekneed, fijngemalen en goed vermengd met het maagsap. Op deze manier wordt ons voedsel voorbereid op de vertering, die voor het grootste deel in de dunne darm plaatsvindt. Eiwitten en vetten worden afgebroken.
Ook bij de uitgang van de maag zit een sluitspier, de pylorussfincter. Deze laat het voedsel beetje bij beetje door naar het eerste deel van de dunne darm: de twaalfvingerige darm (duodenum). Deze sluitspier zorgt er ook voor dat de inhoud van de twaalfvingerige darm niet terugstroomt naar de maag.
De dunne darm zorgt voor de verdere afbraak van het voedsel dat uit de maag komt. De cellen in de wand van de dunne darm nemen de belangrijke voedingsstoffen uit het voedsel op en geven deze af aan het bloed in de poortader (resorptie) genoemd.

stomach

Functionele maagklachten

1 op 4 mensen heeft wel eens maagklachten [ bron ] en vaak gaat het vanzelf over. Maagpijn kan samenhangen met een heleboel zaken. Enkele voorbeelden.
- Buikpijn na het eten kan ontstaan door teveel eten, of te pittig gekruid eten of te vet eten.
- Maagklachten kunnen ontstaan uit overgevoeligheid voor prikkels uit het spijsverteringsstelsel en voel je pijn waar een ander niets voelt. Bijvoorbeeld een infectie, een giftige stof, een eetpatroon en psychische factoren.
Maagklachten kunnen ontstaan door het eten van bedorven voedsel en kan een voedselvergiftiging veroorzaken.Meestal gaat een voedselvergiftiging binnen 5 dagen vanzelf over. Wanneer de maagklachten aanhouden is het verstandig om de huisarts te raadplegen.
- Maagklachten kunnen ontstaan door stress. Denk hierbij aan overgewicht of een te hoog cholesterol etc.
Maagklachten kunnen ontstaan door galstenen. Als een galsteen klem komt te zitten tussen de galwegen, kan de doorstroming van galvloeistof  verhinderd worden. De galblaas probeert de galstenen door de galwegen te laten stromen, door samen te trekken en geeft pijn.
[ zie desgewenst ook hier de maag darm lever stichting]

Geestelijk voedsel

Bij geestelijk voedsel kun je denken aan bijvoorbeeld aan wat je leest en wat je hoort. We worden vele, vele malen overvoerd aan prikkels waarop wij reageren. Het zit hem ook in de hoeveelheid. Als het teveel wordt, dan filtert je systeem niet zo nauwkeurig meer. Ook dit moet verwerkt worden en kan tot klacht en leiden. Dit kan zelfs tot apathie leiden.

Ontspannen ruglighouding

Hoe je mogelijk met functionele maagklachten kan omgaan

  • eet regelmatig en kauw het eten goed
  • begin de dag met een goed ontbijt
  • Vermijd grote zware maaltijden en erg vet eten
  • Wees voorzichtig met o.a. pepermunt, koffie, koolzuurhoudende dranken, vruchtensap, energiedrank
  • eet niet te laat op de avond voor her het slapen gaan
  • drink geen alcohol en rook niet
  • vermijd stress en zorg voor genoeg ontspanning
  • doe voldoende fysieke beweging

Enkele oefeningen goed voor je maag

Denk hierbij aan de Brughouding (Setu Bandhasana), de Kindhouding (Balasana), de kathouding (Marjariasana), de zittende torsihouding (ardha matsyendrasana), de zittende rekasana (Paschimottanasana), de staande driehoek (Utthita Trikonasana), de halve maanhouding (Ardha Chandrasana), de kameelhouding (Ustrasana), de blije babyhuding (ananda balasana)..

Brughouding 1

Brughouding: Lig op je rug en zet je beide voeten dicht tegen je billen. Houd met je handen je voeten om de enkels vast. Til je borstkas inademend omhoog en zet je hierbij af vanuit de hielen. Til langzaam je zitbotten (billen) omhoog en probeer dan wervel voor wervel je rug omhoog te brengen. Zet je af vanuit de hielen.(foto). Probeer de bovenbenen evenwijdig met de grond te krijgen. Ga niet over je grens en houdt dit enige tijd vast. Laat dan je rug beginnend bij je keel wervel voor wervel zakken naar de grond. Herhaal dit drie maal. Strek 1 been voorzichtig uit en daarna de ander. Rust even.

Gebedshouding

Kindhouding (Balasana): Zit op je knieën en doe desgewenst een kussentje of een deken of handdoek onder je knieën.. Probeer je billen (zitbotten) zoveel mogelijk je hielen te krijgen en te houden. Strek je rug zover mogelijk uit naar voren en adem diep in door je neus. breng uitademend je lichaam strekkend over je benen. 
Zie foto. Breng je voorhoofd de grond aan. Als dat niet gaat leg dan een stevige mat of hout blokje eronder. Zodat je hoofd steunt op de grond en je billen op de hielen. Door deze steun kan je rug ontspannen. Maak je rug zo lang mogelijk. Houd dit enkele minuten vol. NB: Als je uit deze houding komt, houd dan je billen op de hielen en kom met een bolle rug omhoog. Wervel voor wervel op elkaar zetten.

Dit onderwerp is een update van de eerdere versie van Marchal van Straten, Praktijk de Balans d.d. 1 maart 2020

Mijn ervaring en recensie..

Wat vind je van dit artikel?
Wat spreekt je het meest aan?
Zou je ons aanraden voor yoga, tai chi tao?En waarom?
>