Plexus solaris of zonnevlecht

Breng je energiecentrum in balans

Het plexus solaris chakra raakt ons ik-bewustzijn

Met het hoge tempo van het moderne leven van hollen of stilstaan hebben mensen behoefte aan manieren om zich ontspanningen. Holistisch yoga is een krachtig en praktische hulpmiddel dat makkelijk is te leren. En vervangt spanningen door energie en stralende gezondheid.

Fysiek: Het chakra zit net iets boven de navel en dan meer naar binnen in onze buik.  Dit chakra zorgt voor het onderhouden, het energielevel in ons lichaam. Het zorgt ervoor dat de energie zich kan verspreiden door ons lichaam. Het heeft verbindingen met de maag en correspondeert met de alvleesklier. De alvleesklier (pancreas) is de endocriene klier behorende bij het Zonnevlecht chakra. Op lichamelijk niveau beheerst de pancreas het stofwisseling van de koolhydraten. Daartoe behoort het reguleren van glucose en insuline in het bloed. Het beïnvloed ook de opname van voedingsstoffen Het chakra reageert vrijwel direct op alles.

Weergave chakra's

Breng je energiecentrum in balans

Veel mensen kunnen de solaris plexus ook fysiek voelen. Probeer maar. Breng je hand langzaam naar iets boven je navel en raak je fysieke lichaam niet aan. Als je jouw hand heen en weer beweegt kan je het misschien iets duidelijker voelen. Kun je "iets"  fysiek voelen tussen je hand en je lichaam?

Vertrouw je eigen lichaam en emoties

Nog steeds wordt het intellectueel denken overgewaardeerd. Het brein, de hersenen dat is het helemaal!  Hoe intelligenter hoe beter. Het gevoel wordt systematisch weg gedrukt. Schoolprestaties en werkresultaten zijn het belangrijkst. En de bedrijfswinst, ten koste van de natuur, hele volken en landen. Je moet daarbij steeds anders voordoen dan je werkelijk bent. Je kent ze wel, iedereen bemoeit zich daar mee en wil jou onder volledige controle. Soms zeer sluw en soms met intimidatie en mediageweld. Het gaat tegen de natuurlijke beweging in. 

Iedereen heeft het geboorterecht om zichzelf te zijn

Echt waar. Je kunt nu direct kiezen voor je eigen gezondheid. Voor je gezin, je vrienden,de stilte, gemoedsrust, liefde.  Soms is er ramp of crisis nodig om je te bewust te maken dat je zelf kunt kiezen. Kom tot rust en laat je niet gek maken.

Hoe kun je de werking van je solaris plexus stimuleren/ herstellen?

Als jij het akkoord vind: Kom dan eerst meer tot rust, stilte en nog eens stilte. Het moet niet, je kan er voor kiezen, nieuwsgierig onderzoeken. Zodat je kunt waarnemen wat er eigenlijk gebeurd. Het is belangrijk dat je op een slimme manier omgaat met je angsten, je emoties en je voeding. Hierdoor wordt je zenuwstelsel minder belast. En dat is voor je lichaam prettig, het ontspant zich meer. De spijsvertering verloopt soepeler en je ademhaling wordt dieper. Eventuele rugklachten kunnen verminderen en je rug kan merkbaar minder pijn geven. Deze beperkte opsomming wil je laten proeven dat er vele voordelen van een goedwerkende zonnevlecht zijn.
Bij een gezond werkende zonnevlecht is er een gezonde balans tussen Ik ben die ik ben en de communicatie met je omgeving. Is het een goed plan om een proefles yoga te nemen? Wellicht wil je vriendin mee. Of een sessie Malvatherapie, Of 1-3 ontspanningsmassages of een klankschalenconcert

Het effect van een slecht werkende zonnevlecht

"Er zijn" en "buigen" komen psychologisch overeen met jouw draagkracht, waarop jouw draaglast rust. Dit dient in principe in evenwicht te zijn. Deze draaglast wordt fysiek door het bekken opgevangen. Denk hierbij aan de spijsvertering en de geslachtsorganen. Dit is een wisselwerking van voeding op zowel fysiek, emotioneel en spiritueel niveau. En daarnaast de invloeden van de vrouwelijke of mannelijke geslachtsorganen. Dit complexe geheel dient in evenwicht of in balans te zijn. Dat is nogal wat. Eenvoudig gezegd kunnen wij vanuit yoga bewust oefeningen doen die je steunen om in een beter evenwicht te komen. Hierbij is een zorgvuldige ademhaling ook van belang.

Schrik
  • Een slechte houding kan leiden tot chronische pijn aan de nek, de schouder en de rug.
  • Daarnaast problemen met de voet, de knie, de heup, hoofdpijn en kan leiden tot rugblessures en een stijf lichaam.
  • een betere meditatie en zelfreflexie
  • een fitter lichaam en een betere doorbloeding
  • Een slechte houding kan leiden tot problemen met de spijsvertering en zenuwpijn en hernia.

Iemand met een geblokkeerd zonnevlecht voelt zich vaak onzeker (ik ben er niet) en is mede daardoor makkelijker te manipuleren. Je zonnevlecht chakra kan ook te open zijn. Dit kan zich uiten in agressie, graag de overhand willen hebben en macht uitoefenen, gelijk willen hebben en zeer prestatiegericht zijn. Andere verschijnselen kunnen zijn: nervositeit, gespannenheid, vermoeidheid, maagaandoeningen, darmaandoeningen of last hebben van je slokdarm, borstkas, dus dat deel van het skelet dat in de buurt van de zonnevlecht zit.

Oefeningen voor een blije zonnevlecht

Brughouding

Lig op je rug en zet je beide voeten dicht tegen je billen. Houd met je handen je voeten om de enkels vast. Til je borstkas inademend omhoog en zet je hierbij af vanuit de hielen. Til langzaam je zitbotten (billen) omhoog en probeer dan wervel voor wervel je rug omhoog te brengen. Zet je af vanuit de hielen.(foto). Probeer de bovenbenen evenwijdig met de grond te krijgen. Ga niet over je grens en houdt dit enige tijd vast. Laat dan je rug beginnend bij je keel wervel voor wervel zakken naar de grond. Herhaal dit drie maal. Strek 1 been voorzichtig uit en daarna de ander. Rust even.

Brughpudinh

Zittende rekasana: 

Zit met gestrekte benen en recht je rug. Strek je hielen van je af en strek ook  de binnenkant van voeten iets naar voren. Adem rustig en diep in. Terwijl je rug recht houdt til je je borstkas omhoog. Je maakt je groot. Buig rustig uitademend voorover en pak je voeten. Je vingers reiken naar je voeten. Met een lenig heupgewricht zal de flexie voornamelijk daar plaatsvinden. Zijn je heupen stijf, dan zul je meer je wervelkolom buigen. Vooral je schouder- en heup lenigheid zijn essentieel voor een gezonde manier van bewegen. Laat je voeten lost en wikkel je rug op, wervel voor wervel. Adem in.

Zittende rekasana

Oefening: Adem met aandacht vertrouwen in en angst uit.


Wat gebeurt er fysiek in je lichaam?  Attentie, als je in een drukke omgeving bent, blijft doorademen. Dit gaat allemaal vanzelf als je rustig ademhaalt, Je hoeft het alleen te laten gaan. Een betere ademhaling zal je hierdoor extra gelukkig maken.
Kijk minder naar buiten en meer naar binnen. Observeer jezelf met hulp van meditatie
In het dagelijks leven hebben we vaak de neiging om vooral alles buiten ons waar te nemen. Het wordt vaak en overdadig opgedrongen door de mobiel, de televisie, reclameborden enzovoort. Maar vaak vergeten we daarbij vaak onze binnenwereld. Kijk eens of je jezelf kan waarnemen terwijl je in contact met de buitenwereld bent. Kijk naar binnen en zie wat dit met je doet.

Ademhaling

Observeer je emoties, je energie, je voeten, je het lichaam. Zie het als een meditatie voor als je in contact bent met de buitenwereld. Een manier om bij jezelf te blijven, om je aandacht naar binnen te richten en om jezelf af te schermen voor invloeden van buitenaf. Je hoort de geluiden om je heen wel, je neemt beelden van je omgeving op, maar je laat ze gaan voor wat het is. En ook als ze je wel wat doen, je blijf je gevoel observeren.
Je neemt de energie van andere mensen niet op, Je voelt je eigen energie en daarmee ook de energie van andere mensen, maar het komt niet binnen. Je geeft al je aandacht aan jezelf. Deze manier van jezelf waarnemen vraagt om aandacht en training.
Als HSP-er heb je hier eigenlijk een voordeel, omdat je zo gevoelig bent kan je je eigen lichaam en energie ook beter voelen, eigenlijk makkelijker om je op jezelf af te stemmen, omdat je jezelf beter kan voelen.
Soms kan bovenstaande snel resultaat opleveren, vaak duurt het meerdere lessen. Als dit niet snel genoeg gaat, kun je Malvatherapie overwegen. Vraag desgewenst je arts, psycholoog, fysiotherapeut om samen te werken. Goede optie toch?
Doe mee en ervaar hoe gemakkelijk je weer prettiger voelt.

>