Ontdek de kracht van stilte

Wat bijna elk mens zou willen weten over stilte

Stilte is niet de afwezigheid van geluid

Ontdek de kracht van stilte

Wat bedoel je met stilte?

Iedereen heeft wel eens een moment van oneindigheid ervaren. 
Zomaar  heel vroeg in de ochtend. De zon komt net op en de vogels beginnen met zingen. De warmte op je lichaam en de fantastische rust kan je zomaar overvallen. Je hoort geen lawaai van mensen, het verkeer op straat en in de lucht. 
Zomaar op de boulevard bij Egmond aan Zee  De zon is al bijna onder en de lucht is kobalt blauw. Je kunt al sterren zien en je ervaart een diepe vrede en rust.
Zomaar tijdens een wandeling kan dat moment van oneindigheid je onverwacht overvallen. Je dacht eigenlijk nergens aan. Alles is goed. Je voelde je eigenlijk verbonden met alles wat er is.

Als je iets niet kunt horen of waarnemen,  wil dat nog niet zeggen dat het niet bestaat.

Volgens wetenschappers  neemt ons gehoor geluiden van twintig hertz waar.  Met een bereik tot 20 kilohertz. Als je naar dieren kijkt kun vaak  hun oren zien spitsen zonder dat je jezelf iets van geluid hoort. Waarop je dan mogelijk een voorbijganger of   een hond ziet opduiken. Hun geluidsuniversum is een van de rijkste, en hun zoektocht naar de stilte is waarschijnlijk heel anders dan de onze. 
Ook kan het gebeuren dat  een hond niet verder wil lopen of een huis niet in wil met de staart tussen de poten. Of gaat grommen.  Kun je dat zomaar afdoen met onzin? Of nemen zij iets anders waar? Er bestaan wel mensen die dat wel kunnen voelen of  horen, of ruiken of weten. Meer horen verbindt mij met hier en nu en -uiteindelijk- met de stilte.

Een wonder van onze hersenen

Als je uit een stiller gebied komt, bijvoorbeeld vanuit Drenthe naar Alkmaar valt het enorme lawaai in Alkmaar erg op. (Milieuvervuiling?) Na enige tijd valt het kabaal minder op: een wonder van de hersenen. De hersenen filteren de kakofonie en laten ze wel doordringen in mijn lichaam, maar zonder er aandacht aan te schenken.  Als er een afwijkend geluid is dan valt dat direct op. 

Innerlijke stilte versus uiterlijke stilte

Je kunt het vergelijken met een orkaan. Aan de buitenkant is er veel geluid of een overvloed aan impulsen. Maar in de kern kan het aangenaam stil zijn. Innerlijke stilte stelt ons in staat om kalm te blijven in stressvolle situaties. Klik hier voor oefeningen.

Aangename gevolgen van een stiller leven

  • Als je de stilte bewaart, kun je in vertragende tempo de hectische wereld tegemoet treden. Als je vertraagt, is de kans op fouten maken kleiner.
  • Zet de televisie en de laptop uit. Zet mobiel uit en of de blue tooth uit en het geluid uit. Je kunt dan opmerken dat je rustiger wordt en dat je wordt niet steeds onderbroken door ongewenste aandachttrekkende piepjes. En straling.
  • Zet alle apparaten een uur voordat je gaat slapen uit. Dus een mediastilte; bevalt het?
  • Aanvaard je de stilte en ontvlucht je de drukte van de wereld om ons heen, dan kun je beter afstand houden van allerlei situaties. Je kunt voorkomen dat je blind vaart op zogenaamde eenzijdige analyses van de media. En andere zelfverklaarde "onpartijdige" vakspecialisten. Dat geldt ook voor conflicten op het werk, thuis of elders.
  • Stilte bewaren kan ook door even te wachten voordat je een (vervelende) mail gaat beantwoorden. Je kan er een nachtje over slapen. Of even een wandeling te maken.
  • Door stiller te zijn draag je bij aan de wereldvrede: spreken is zilver en zwijgen is goud.

Enkele stilteoefeningen

Oefening: neem een paar minuten stilte

Stop waar je mee bezig bent en kijk om je heen. Focus zonder echt je best te doen. Adem bewust in en uit, gedurende een paar minuten. Wat zie je, zonder iets te doen. Voel je dat je ruimte krijgt? Je kunt dit bijna overal toepassen.

Zoek de stilte om de leegte te vullen.

Stilte maakt vaak bang. Vooral als je voortdurend plat gebombardeerd wordt door beelden, emoties, lawaai, geuren. Als dat alles even wegvalt, ervaar je makkelijk leegte. Wat kun je doen om de leegte te ontkomen? Juist bezig zijn!  Gaan reizen, naar het theater gaan. In een relatie storten. Zo ontstaat een maatschappij die gericht is op afleiding en vermaak. Een samenleving die je steeds meer buiten jezelf brengt. En als iemand dan plotseling moet stoppen met de drukte buiten zichzelf. Dan wordt die mens direct geconfronteerd met zijn weg gestopte gevoelens en emoties van leegte en gemis.

Ontdek de kracht van stilte

Oefening: Ga zitten en doe niets!

Het kan eigenlijk bijna overal; ga zitten waar het niet te druk is. Of liever een plek zonder afleiding, stil. Zet je telefoon geluid uit en doe niets. Gewoon zitten. Zet een wekker op bijvoorbeeld 1 uur en doe niets. Gewoon er zijn.

Oefening: Ga mediteren en ontdek: leegte en emoties zijn tijdelijk

De clou van bovenstaand verhaal is dat in de leegte gaan zitten, met de leegte blijven zitten, uitgaat van het principe dat alles dus ook emoties tijdelijk zijn. De opkomende emoties verdwijnen  vanzelf.  Op voorwaarde dat je ze niet blijft voeden en herkauwen. Het is bekend dat emoties als woede, verdriet, schuld en verlies veel langer duren. Dat is vaak echt zo, omdat die in stand worden gehouden door gepieker, getob, wikken en wegen, wantrouwen. 

Samenvattend is het van levensbelang om stilte en leegte te ervaren. Dit kun je oefenen en ik ben benieuwd wat er dan met jou gebeurd. Mag ik je uitnodigen om te (gaan) mediteren?
>