Omgaan met hoge en lage bloeddruk

Leven is bewegen en in beweging blijven.

Vroouw meet bloeddruk en hartslag

Een normale gezonde bloeddruk heeft vele voordelen: Je lichaam krijgt voldoende voeding en de afvalstoffen worden goed afgevoerd. Er is een balans tussen gewicht, beweging en levensstijl. Een normale bloeddruk die past bij je lichaamsbouw, levensstijl en leeftijd. Dat wil je toch?

Wat is de bloeddruk?

Het hart pompt bloed rond door de bloedvaten van het lichaam door zich afwisselend samen te trekken en te ontspannen. Hierdoor ontstaat druk in de bloedvaten: de bloeddruk. De bloeddruk wordt uitgedrukt als verhouding tussen de bovendruk en de onderdruk.
De bovendruk (systolische bloeddruk) is de bloeddruk die wordt gemeten als het hart zich heeft samengetrokken. De druk in de vaten is dan het hoogst. De onderdruk (diastolische bloeddruk) wordt gemeten als het hart ontspannen is. De druk in de vaten is dan het laagst.
Normaal is de bovendruk lager dan 140 mm Hg en de onderdruk lager dan 90 mm Hg. De bloeddruk verandert voortdurend gedurende de dag. Het wordt onder meer beïnvloed door hormonen, emoties, inspanning en lichaamshouding.

Veel mensen hebben een te hoge of te lage bloeddruk

Te hoge bloeddruk

Wie een te hoge bloeddruk heeft merkt daar vaak weinig of niets van, omdat ze geen lichamelijke klachten veroorzaakt. Soms merken mensen de volgende symptomen als ze al tijden last hebben van hoge bloeddruk zoals hoofdpijn, duizeligheid, slecht zien, misselijk en overgeven, pijn op de borst en kortademigheid.
Wanneer de bovendruk meer dan 140 en de onderdruk meer dan 90 mm Hg bedraagt, spreekt men van een hoge bloeddruk. Een arts zal dit cijfer vaak door tien delen en dus spreken over een bloeddruk van bijvoorbeeld 14 over 9. Een normale bloeddruk bedraagt 120/80 mm Hg. Bij ouderen ligt de norm voor een hoge bloeddruk iets hoger. Zij mogen tot 16 over 9 gaan voor men over hypertensie spreekt.

Volgens de nierstichting is hoge bloeddruk een van de meest voorkomende oorzaken van nierschade.

Tegelijkertijd hebben mensen met nierschade een grotere kans op hoge bloeddruk. Hoge bloeddruk en nierschade versterken elkaar dus. Daarom is aandacht voor een gezonde bloeddruk ook investeren in je gezondheid.

Low blood pressure digital concept

Te lage bloeddruk

De bloeddruk kan ook te laag zijn. Veel mensen hebben een lage bloeddruk zonder enige klacht. Een lage bloeddruk is gunstig als het gaat om het voorkomen van hart- en vaatziekten. Pas als de bovendruk lager is dan 90/60 èn er klachten zijn (zoals duizeligheid of neiging tot flauwvallen) is er sprake van van een te lage bloeddruk.
Soms daalt de bloeddruk heel plots, bijvoorbeeld door uitdroging, bloedverlies, bloedvergiftiging of een sterke allergische reactie bij een bijen- of wespensteek. Dan is er natuurlijk sprake van een ernstige situatie, waarbij snel ingrijpen nodig is door een arts.

Eenvoudige oefeningen voor je bloeddruk

Cobra houding open je hart

Wat kun je doen om je bloeddruk in een gezonde balans te krijgen.

• Natuurlijk dien je eerst naar de huisarts te gaan.
  • Neem een proefles yoga. Wij geven een mix van yogavormen.
    Wij doen naast statische oefeningen ook zachte effectieve beweegvormen.
    In elke les is aandacht voor ontspanning.
  • Komt tot rust, meditatie, een massage. Even geen telefoon.
  • Een lange wandeling stimuleert je nieren.
  • Malvatherapie biedt ook hulp om met je te hoge of te lage bloeddruk om te gaan.
  • Jezelf uiten is ook belangrijke factor. Denk maar aan het gezegde "Maak van je hart geen moordkuil".
  • Accepteer positieve complimenten van andere mensen maar geef jezelf ook complimenten.Dit is ook goed voor je hart
Bron: Bijgewerkt 20-09-20 door Praktijk de Balans, Marchal van Straten (1e versie 12-01-20)

Wat vind je van dit artikel?

Wat spreekt je het meest aan? Wat vind je het leukst?
Vind je ons (PdB) een aanrader? En waarom?