Je Keel

Communicatie en voeding

De keel maakt deel uit van je luchtwegstelsel en van je maagdarmstelsel . Functies van de keel zijn communicatie, voeding accepteren en afvalstoffen afvoeren. Het vormt de verbinding tussen je binnenwereld en de buitenwereld. Dit alles maakt je keelgebied complex. Daarom kunnen er verschillende overeenkomsten zijn tussen fysieke klachten en psychosomatische klachten.

Voorbeelden van fysieke klachten

• Heesheid, bijvoorbeeld door roken of luchtvervuiling.
  • Opgezette klieren en aandoeningen van de schildklier.
  • Schorheid en chronische keelpijn
  • Nekstijfheid.
  • Vanwege een allergie.
  • Spanningshoofdpijnen welke aan de nekbasis ontstaan.
  • Keelpijn, keelontsteking, griep, verkoudheid, ziekte van Pfeiffer
  • Aandoeningen van het tandvlees.
  • Problemen met het gebit.
  • Ontstoken amandelen.

Psychosomatische klachten  kunnen zijn:

Hiermee wordt bedoeld; lichamelijk beleefde aandoeningen, waarvoor geen fysieke oorzaak te vinden is. Dit zijn klachten die vaak verband houden met je keelchakra. Je keelchakra heeft een wederzijdse invloed op de onderliggende chakra’s; het hart, de zonnevlecht, de milt en de basischakra. Daardoor is zorgvuldige aandacht noodzakelijk. Hieronder staat een beperkte samenvatting van klachten van zelfexpressie:

• Het onvermogen om gevoelens van gekrenktheid, verdriet en pijn te uiten. En het niet in staat zijn te kunnen huilen. Iemand voelt zich doodmoe of uitgeput.
  • Angst voor het tot uiting brengen van emotionele behoeften, gevoelens of meningen. Deze angst kan alle creativiteit volledig blokkeren. Of liegen stimuleren.
  • Toestaan dat de eigen wilskracht onderontwikkeld blijft, door van iemand anders te verwachten dat deze de beslissingen neemt.
  • Iemand heeft geen zin in eten. Hierdoor valt die persoon veel af. Of eet juist veel en komt veel aan.
  • Iemand slaapt weinig en slecht of die persoon slaapt juist heel erg veel.
  • Iemand heeft last van onverklaarbare pijn, van druk op de borst, hoofdpijn of rugpijn.
  • Iemand heeft minder of geen seksuele gevoelens.

Wat kun je doen?

Bij twijfel of voorzorg kun je natuurlijk een arts raadplegen. Als er geen lichamelijke oorzaak is, verdwijnt de klacht of vanzelf, of wordt ontkend of weg gerationaliseerd. Vaak vermoeden de betrokken mensen zelf, wat de oorzaak van hun klachten zijn. Door rust, regelmaat en ontspanning kan het lichaam zich beter en sneller herstellen. Via oefeningen uit yoga en de Tai Chi kunnen de spieren in de hals en de keel ontlast worden. Fysieke en mentale grenzen worden erkend en gerespecteerd. Dit geeft ontspanning en ruimte

Ken en respecteer je eigen grenzen.

About the Author Marchal van Straten

Get In Touch