Er is hoop..

De opkomende zon zegt zonder woorden: hoop doet leven.

Hopen is zo alledaags, zo gewoon, dat je bijna zou vergeten hoe bijzonder het eigenlijk is om "te kunnen hopen". Met hoop als energiebron, kun je jarenlang overleven onder slechte omstandigheden en voorkomen dat je moedeloos wordt.
Mensen die hopen, hebben een grotere tolerantie met tegenslag. Hoop kan ontstaan door beloftes op betere omstandigheden, het is op dat moment nog niet zeker of de beloftes echt ingelost worden. Reclame, politici maken gretig gebruik van de kunst van het beloven.

Vriendschappelijke ontmoeting

Wat wil je echt? Wat voel je echt?

Koester het licht

Het kan heel bedreigend zijn om deze vragen eerlijk te beantwoorden. Omdat misschien al je zekerheden die je had, kunnen wegvallen. 
Vaak wordt onmiddellijk aan "de realiteit"  gedacht die de uitvoering van je wens misschien onmogelijk maken. Als je het moeilijk vindt, begin dan klein.
Neem je eigen wensen en verlangens serieus. Ook als als deze "ongebruikelijk" zijn en niet voldoen aan de gewone goedgekeurde kaders. Neem a.u.b. de tijd om je wensen positief te formuleren! Wees niet te bescheiden. 

Durven de stap te zetten, ook is de uitkomst niet zeker.

Als het er hoopvol uit ziet, krijg je vleugels en handel je vanzelf. Hoop is een grote energiebron. Wie vol hoop is, ziet het succes waar anderen mislukking zien en zonneschijn waar het voor anderen donker is en stormt. Veel mensen hebben hoop nodig om tot actie te komen; een doel waarvan je gelukkig wordt. Een betere wereld, een fijne relatie, een betere maatschappij.
Waar hoopt jij op?

Glimlach

Enkele oefeningen en tips

TIP: Zet de televisie uit! leg je mobiel weg! Ga zo zitten dat je niet afgeleid wordt, dus zoveel mogelijk stilte. Laat alle gedachtes, gevoelens en emoties die zich aan jou tonen, voorbij komen, en laat ze weer gaan. Dat wil zeggen probeer ze te zien of te voelen en er niets mee te doen. "Ik hoef niets, dus gedachte, emotie ga maar weg"; adem uit. Hou vol!! Als je het moeilijk vindt, kun je een zacht aangenaam muziekje opzetten.

OEFENING: Ga staan op blote voeten en voel 2 punten voorin beide voeten. Beweeg een beetje naar achteren en voel 2 punten achterin je voeten. Probeer dan je voeten te voelen, het contact met moeder aarde. Adem uit naar je voeten. Trek je tenen op en maak een holle voet. Beweeg je voeten wat naar binnen of naar buiten, zodat je knieschijven in het midden van je benen zitten. Adem uit naar je voeten toe! Neem je tijd, het kan soms even duren. Hou vol!!

Toon ne hart om lief te hebben

TIP: Ga even naar een ander ruimte, haal adem diep in door je neus en zucht langer uit dan gewoonlijk. Probeer eens dit 5 maal te doen. Terug naar de ruimte waar je was? Neem desgewenst een slokje water en slaap lekker. Raak je hart aan met beide handen en adem in. Adem uit en open je armen en hart, deel uit!

OEFENING: Zorg voor voldoende ventilatie en een aangename temperatuur. Maak je omgeving rustig en stil. Zit je lekker? Zonder je best ergens voor te doen, alles is goed. Blijf gewoon zitten en voel je ademhaling. Adem rustig en dieper in door je neus, zoveel mogelijk naar je onderlichaam. Je wordt dus ietsje langer of groter. Misschien kun je jouw inademing even vasthouden, Adem dan uit, eerst bij je onderlichaam, dan je buik, dan je borstkas. Misschien kun je jouw uitademing even vasthouden, Dat kan en mag, het hoeft niet. Geen druk. Hou vol!! Als je het moeilijk vindt, kun je een zacht aangenaam muziekje opzetten, Als je wil, kun je dat ook liggend doen. Alles is goed.

Bron: Praktijk de Balans, bijgewerkt 14 november 2020

__CONFIG_colors_palette__{"active_palette":0,"config":{"colors":{"62516":{"name":"Main Accent","parent":-1}},"gradients":[]},"palettes":[{"name":"Default Palette","value":{"colors":{"62516":{"val":"rgb(19, 114, 211)","hsl":{"h":210,"s":0.83,"l":0.45}}},"gradients":[]},"original":{"colors":{"62516":{"val":"rgb(19, 114, 211)","hsl":{"h":210,"s":0.83,"l":0.45}}},"gradients":[]}}]}__CONFIG_colors_palette__
__CONFIG_colors_palette__{"active_palette":0,"config":{"colors":{"49806":{"name":"Main Accent","parent":-1},"3a0f6":{"name":"Accent Light","parent":"49806","lock":{"saturation":1,"lightness":1}}},"gradients":[]},"palettes":[{"name":"Default","value":{"colors":{"49806":{"val":"var(--tcb-skin-color-0)"},"3a0f6":{"val":"rgb(238, 242, 247)","hsl_parent_dependency":{"h":209,"l":0.95,"s":0.36}}},"gradients":[]},"original":{"colors":{"49806":{"val":"rgb(19, 114, 211)","hsl":{"h":210,"s":0.83,"l":0.45,"a":1}},"3a0f6":{"val":"rgb(240, 244, 248)","hsl_parent_dependency":{"h":209,"s":0.36,"l":0.95,"a":1}}},"gradients":[]}}]}__CONFIG_colors_palette__
Previous
__CONFIG_colors_palette__{"active_palette":0,"config":{"colors":{"49806":{"name":"Main Accent","parent":-1},"3a0f6":{"name":"Accent Light","parent":"49806","lock":{"saturation":1,"lightness":1}}},"gradients":[]},"palettes":[{"name":"Default","value":{"colors":{"49806":{"val":"var(--tcb-skin-color-0)"},"3a0f6":{"val":"rgb(238, 242, 247)","hsl_parent_dependency":{"h":209,"l":0.95,"s":0.36}}},"gradients":[]},"original":{"colors":{"49806":{"val":"rgb(19, 114, 211)","hsl":{"h":210,"s":0.83,"l":0.45,"a":1}},"3a0f6":{"val":"rgb(240, 244, 248)","hsl_parent_dependency":{"h":209,"s":0.36,"l":0.95,"a":1}}},"gradients":[]}}]}__CONFIG_colors_palette__
Next

Tags

hoop, hoop doet leven, hoopvol


You may also like

Bewegen om te genezen

Nieren en blaas

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

Get in touch