Bewust strekken voelt goed

Help je lichaam optimaal te functioneren

Bewust strekken voelt goed, neem je ruimte in.

Bewust strekken is een uitstekende manier om je lichaam en geest wakker te maken. Het helpt je om te ontkrampen. Ontspanning. Anders gezegd: Goed Uitgevoerd verbetert bewust strekken je ademhaling en je fysieke doorbloeding. Je hart "opent" meer en je durft meer in verbinding te gaan met jezelf, je medemens en dat wat er is. Bewust strekken helpt je tegen overbelasting beschermen en helpt je om sneller te herstellen na een inspanning. En strekken kan ook vele andere klachten verminderen, zoals spanningen van de dag. En dat voelt goed!

Veel mensen doen aan yoga, maar waarom?

Mensen zoeken geluk, maar weten niet meer hoe dat werkt.

Er zijn mensen die uitsluitend van hun klachten en (bij)verschijnselen af willen. Met zo weinig mogelijk moeite en eigenlijk moet iemand anders dan alle klachten en verschijnselen bij die mensen weghalen. Misschien kan de yogalerares of yogaleraar dat regelen?

Er zijn mensen die yoga even proberen, uit nieuwsgierigheid. Zeggen geen verwachtingen te hebben, blanco.
Het gaat er om waarom je yoga wilt doen en wat je wilt bereiken. Bijvoorbeeld strekken kun je vrijwel bij alle sporten doen. Toch is er verschil. Onze intentie is naar binnen keren, terug naar jezelf je eigen bron, weer terug naar voelen en minder denken. En je eigen ruimte en jouw plaats  innemen in de wereld. Daar help je jezelf mee, maar zekere ook andere mensen mee. Door bewust te strekken, neem je meer je eigen ruimte in.

Zittende balansoefening

Voorbeeld oefening

Lig op je rug en strek voorzichtig je beide hielen en je achterhoofd tegelijkertijd. Je rug wordt hierdoor op zachte wijze verlengd. Er komt een klein beetje ruimte in de rug, waardoor deze kan ontspannen Trek voorzichtig je rechterbeen in en doe je gevouwen handen om je knie. Zo hoog mogelijk.

Adem zorgvuldig in door de neus en houd de adem even vast. Adem zorgvuldig uit en begin bij de onderbuik; zo laag mogelijk. Probeer je aandacht bij je lichaam te houden.
Doe hetzelfde met je linkerbeen.

Bron: Praktijk de Balans. Bijgewerkt t/m 11 okt 2020.
Rugoefening voor darmen
>