Inleiding

Volgens het rivm is in de afgelopen 8 jaar het aantal mensen met één of meer chronische ziekten met 17% gestegen. En het komt steeds meer voor. Chronisch ziek zijn betekent dat er vaak problemen zijn op meerdere orgaansystemen. (immuunsysteem etc). Bij fibromyalgie en chronische vermoeidheid speelt stress, voeding en de leefstijl een grote rol.

Wat is fibromyalgie?

Mensen met fibromyalgie (FM) hebben chronisch last van pijn, stijfheid en vermoeidheid. In het lichaam is niets te vinden dat de aandoening kan verklaren. Fibromyalgie is daardoor erg moeilijk vast te stellen. De pijn komt vooral voor in de spieren, het bindweefsel en in en rondom de gewrichten. De pijn zit voornamelijk in nek, schouders, handen, bekken, benen, voeten en rug. Deze pijn is een vorm van spierpijn die ook bij zware griep gevoeld kan worden. De klachten lijken op andere aandoeningen waardoor de diagnose fibromyalgie wel 5 jaar kan duren. [een bron] Bij fibromyalgie overheerst pijn de vermoeidheid. De pijn is constant aanwezig.

Wat is CVS/ME?

Met de afkorting CVS/ME wordt het Chronisch vermoeidheidssyndroom bedoeld. Daarover zijn de meningen verdeeld. Bij ME/CVS zijn er aanhoudende ernstige vermoeidheidsklachten; iemand functioneert veel minder goed, zowel beroepsmatig als sociaal/persoonlijk; er is geen lichamelijke oorzaak voor de ernstige vermoeidheid te vinden; de klachten bestaan tenminste 6 maanden. [een bron] Bij ME/CVS overheerst de vermoeidheid de pijn en zijn er afwisselend goede  en slechte periodes.

Overeenkomsten fibromyalgie en ME/CVS

• Pijn en vermoeidheid komen bij beiden voor.
  • Vaak dezelfde secundaire klachten.
  • Symptomen beginnen vaak na een lichamelijke trauma, operatie of infectie.
  • In sommige gevallen stapelen de symptomen zich geleidelijk op.
  • Vaak is er sprake van een traumatische ervaring. Zowel fysiek en/of psychisch.
  • Hebben een laag zelfbeeld; en innerlijke strijd met zichzelf over hun bestaansrecht.
  • Er zijn vaak problemen met het immuunsysteem (ontstekingen).
  • Er zijn vaak problemen met het hormoonsysteem en het zenuwstelsel (stress)
  • Op voedingsgebied is er vaak sprake van tekorten, verkeerde leefstijl, darmproblemen.

Invalshoeken en kansen

Er zijn vele manieren om met klachten om te gaan en er is geen 100% garantie voor 1 bepaalde manier voor succes.  Invalshoeken voor behandeling kunnen zijn:
> Reguliere aanpak
> Complementair (bijvoorbeeld energetische therapie/ Malvatherapie PdB en collega's)
> Medicatie
> Beweging (onder andere yoga en qi gong)
> Psychotherapie
Soms kan een specifieke behandeling een goed resultaat geven Soms ook een combinatie van behandelingen. Bijvoorbeeld voeding en medicatie  Of beweging met een energetische therapie. Er is geen enkele behandeling met 100% succes garantie. Ik stel voor om de mogelijkheden te onderzoeken.

Mogelijkheden bij Praktijk de Balans

About the Author Marchal

Toen Marchal van Straten (Amsterdam, 1948) in 1974 begon met Hatha Yoga werd hij aangetrokken door Yoga om makkelijker met de problemen van het dagelijkse leven om te gaan. Oorspronkelijk deed hij Hatha Yoga met vooral fysieke oefeningen en met aandacht voor de ademhaling, meditatie en voeding. Hierdoor kwam er iets in hem tot rust. Hij kon daardoor beter omgaan met de competentiestrijd in de maatschappij.
Marchal geeft sinds 1976 Yogales in Amsterdam en eind jaren '80 in de kop van Noord-Holland. Bij toeval werd bij Marchal in de jaren ’90 een genezende kracht ontdekt waardoor hij gestimuleerd werd om zich te ontwikkelen als Yogaleraar, Masseur, Malvatherapeut en Tai Chi Tao Qi Gong Instructeur.
Daarnaast volgde hij de medische Plato opleiding MBK en andere cursussen en opleidingen. Vanaf 2012 is hij werkzaam als Malvatherapeut en geeft sinds 2020 Tai Chi Tao instructielessen.
Wekelijks publiceert hij een afwisselend thema over Yoga, Malvatherapie, Tai Chi Tao en vegetarische recepten (soms koolhydraatarm soms Ayurvedisch).

Get In Touch
__CONFIG_colors_palette__{"active_palette":0,"config":{"colors":{"eca3f":{"name":"Main Accent","parent":-1}},"gradients":[]},"palettes":[{"name":"Default","value":{"colors":{"eca3f":{"val":"var(--tcb-skin-color-0)","hsl":{"h":2,"s":0.8436,"l":0.01,"a":1}}},"gradients":[]},"original":{"colors":{"eca3f":{"val":"rgb(47, 138, 229)","hsl":{"h":210,"s":0.77,"l":0.54,"a":1}}},"gradients":[]}}]}__CONFIG_colors_palette__
0 of 350
__CONFIG_colors_palette__{"active_palette":0,"config":{"colors":{"9bd08":{"name":"Main Accent","parent":-1}},"gradients":[]},"palettes":[{"name":"Default Palette","value":{"colors":{"9bd08":{"val":"var(--tcb-local-color-eca3f)"}},"gradients":[]},"original":{"colors":{"9bd08":{"val":"rgb(19, 114, 211)","hsl":{"h":210,"s":0.83,"l":0.45}}},"gradients":[]}}]}__CONFIG_colors_palette__