Chakra’s en meridianen

Actieve oefeningen voor balans in de chakra’s en meridianen

By Marchal | Weekthema

Actieve oefeningen voor balans in de chakra's en meridianen

De oefeningen stimuleren
  • check
    meer ontspanning
  • check
    meer energie
  • check
    meer souplesse
  • check
    meer rust in het hoofd
  • check
    beter slapen en doorslapen
  • check
    een betere ademhaling
  • check
    een betere houding
  • check
    vermindering van rugklachten
  • check
    meditatie en zelfreflexie
  • check
    een fitter lichaam en een betere doorbloeding
  • check
    meer in je kracht
  • check
    een beter gevoel

Je kan op vele manieren naar een mens of een groep mensen kijken. Wij beperken ons tot de visie; dat een mens bestaat uit samenwerkende chakra's en meridianen. Is dat in evenwicht, dan komen de andere systemen van die mens ook in evenwicht.

Voorbeelden van yoga oefeningen voor meer evenwicht of balans in de chakra's en meridianen zijn
- de boomhouding.
- het spannen van de boog
- de sprinkhaan
- de muishouding en de zittende rekhouding.

Een goede balans steunt de basis

Chakra's

Een chakra kan je voorstellen als een draaikolk van energie die energie door je lichaam laat stromen,
Chakra's zijn verbonden met het centrale zenuwstelsel en zorgen voor de juiste hoeveelheid energie, die je organen en ander weefsels nodig hebben om goed te functioneren. Wanneer er ergens door omstandigheden meer energie nodig is, zal dit "gehaald" uit het chakra die daar het dichtst in de buurt zit en voldoende functioneert. Hierna is het lichaam weer in balans, tenzij de oorzaak langdurig blijft voortduren. De meest erkende chakra's zijn:  het basischakra, het miltchakra, de solaris plexus, het hartchakra, het keelchakra, het voorhoofdschakra en het kruinchakra. Daarnaast het schouderbladchakra en de nevenchakra's.

Meridianen

zijn de kanalen in en rond ons lichaam, waardoor de levensenergie circuleert. Deze kanalen voeden alle lichaamsfuncties en organen en ondersteunen de balans in het hele lichaam. De  organen zijn de longen, de dikke darm, de maag, de milt, het hart, de dunne darm, de blaas, de nieren, de kringloopmeridiaan, drievoudige verwarmer, de galblaas en de lever. 

Als je geen tijd neemt of hebt voor je chakra's en meridianen in je lichaam kan je lichaam en geest reageren:
met spanningen, vermoeidheid en minder energie, stijfheid, onrust in hoofd en je lichaam, slechter slapen en slechter doorslapen, krachtverlies

Wat houd je tegen om te investeren in jouw gezondheid?
Een betere balans tussen je lichaam en geest? 
Boomhouding

Actieve oefening de boomhouding
Een boom geeft mee met de wind en stormen en staat diep geworteld in de aarde.

- Ga met beide voeten op de grond staan en strek je armen omhoog uit.
- Trek je tenen op en verdeel je gewicht over je voeten: 2 punt voor en 2 achter.
   Breng je tenen terug op de grond 
- Til één been op, pak je voet en zet deze zo mogelijk op het andere
   bovenbeen. Zoek je balans
- Breng beide armen omhoog en druk de handen zo volledig mogelijk tegen
   elkaar. Adem rustig en diep door. Inademen via de neus en uit door de mond.
- Houd dit enkele minuten vol en breng dan de armen terug. Breng je gebogen
   voet met een uitademing terug naar de grond.
- Wacht even en doen het andere been.

YOGA: Mag ik je uitnodigen om als een boom geworteld in de aarde te staan en de krachten die op ons inwerken te ervaren; van buiten en van binnenuit. We buigen mee met de wind en schudden het stof van ons af. Kom meer in je kracht, als een boom! Staande als een boom gaan wij onze blokkades duidelijk voelen. Wij proberen deze te accepteren en door te ademen. De energie gaat weer stromen. 
Door het (af)schudden brengen wij de energieën in beweging waardoor er ook beweging in de blokkades komt. De energie krijgt zo meer ruimte om te gaan stromen. Met je aandacht kun je dit nog versterken. Ieder keer dat je de oefening doet zul je hem weer anders ervaren en kun je de heilzame werking steeds beter voelen.

Print Friendly, PDF & Email
Follow

About the Author

Sinds augustus 1976 geeft Marchal van Straten regelmatig yogales, meditaties, lezingen, workshops, trainingen en consulten. Denk hierbij aan groepen, personen, verenigingen en bedrijven. De rode draad is het bieden van ontspanning en persoonlijke ontwikkeling, inzichten, beter samenwerken, zodat veel dingen in je leven net even gemakkelijker gaat. Aan de orde komen bijvoorbeeld persoonlijke problemen, vastlopen in relaties, zaken etc. Maar ook bedrijfsvragen m.b.t.. keuzes en samenwerken op strategisch, tactisch en uitvoerend niveau.