Bewegen tegen stijfheid. 

Soepel bewegen voelt goed  

Een perfect lichaam komt niet veel voor. Het lichaam dat je hebt, helpt je jouw leven zo goed mogelijk in te vullen en doet dat volgens mij perfect. Ondanks eventuele gebreken. En wie maakt dat overigens uit?
Als iemand steeds in dezelfde houding zit of staat, bijvoorbeeld achter de computer of met de Mobiele telefoon in de hand, dan maakt die mens weinig of geen gebruik van alle mogelijkheden van het lichaam. Die kwijnen dan weg en zijn dan met moeite weer te activeren en te gebruiken. Door te weinig te bewegen gaat de lichaamshouding achteruit en wordt iemand stijf!  Zolang je gezond bent en met relatief weinig zorgen, kan stijfheid er 
langzamerhand in sluipen. Als je een beetje beweegt, voelt dat prettig en positief.

Wat gaan wij doen?

We doen afwisselend dynamische vloeiende soepel makende bewegingen. En houdingen die wij aanhouden om een orgaan extra goed te voeden en afvalstoffen af  te voeren. Je ervaart hierdoor ontspanning. Voorbeeld oefeningen

Vitaliteit tegen stramheid

Voor ieder lichaam geldt dat het belangrijk is om het soepel te houden. Of dit nu is om de dagelijkse dingen te doen of om het lichaam intensiever te belasten met hardlopen, wielrennen, volleybal, body building, echte yogaoefeningen enzovoort. Onze aanpak en ervaring heeft een gunstig effect bij stijfheid, artrose, depressie, moeheid, rugpijn, stress. Aandacht voor de hele mens, alle energieën in lichaam en geest gaan stromen.

Onze aanpak is voor

  • mensen die voor hun gezondheid kiezen; welkom
  • mensen die ervaring willen opdoen
  • mensen die gefrustreerd zijn door andere "sport- en yoga" ervaringen.

Onze aanpak is niet voor

  • mensen die onverschillig zijn voor hun gezondheid.
  • mensen die alles al weten van bewegen.
  • mensen die zichzelf niet willen inzetten voor hun gezondheid. 
Flexibel zijn, soupel

Bewegen tegen stijfheid geeft

Bewegen is een heel goed manier om stijve gewrichten soepeler te krijgen. Gewrichten worden met de jaren minder soepel. Het bindweefsel wordt minder elastisch, de hoeveelheid kraakbeen neemt af en de synovia (gewrichtsvloeistof) wordt minder stroperig. In rust (slaap) staat de bloedsomloop op een lager pitje, waardoor de doorbloeding minder wordt.

Het effect van stijfheid

Mensen die last hebben van stijfheid, hoef je het niet te vertellen: De fysieke bewegingsvrijheid is minder. Bukken  of schoenveters vastmaken kan een probleem zijn. Bij stijfheid wordt ook het uithoudingsvermogen aangetast, maar ook de spieren worden zwakker. Mensen met artrose, reumatoïde artritis, fibromyalgie en andere reumatische aandoeningen ervaren stijfheid direct bij het opstaan. Een stram en stijf gevoel rondom de gewrichten en in de spieren. Dit wordt ‘ochtendstijfheid’ of ‘startstijfheid’ genoemd en kan een half uur tot een uur aanhouden. Yoga kan hierbij uitstekend helpen.

Voorbeeld oefeningen

Oefening: Ga met opgetrokken benen op je rug op de grond liggen met je knieën op heupbreedte uit elkaar en de voeten plat op de grond. Druk de onderrug tegen de grond en kantel het bekken door de bilspieren aan te spannen, maar zonder de billen van de grond te tillen.

Oefening: Een soepele nek Houd het hoofd rechtop adem in en buig het uitademend opzij met een oor naar de schouder, tot je het aan de andere kant van de hals voelt rekken. Breng het hoofd inademend terug naar het midden, wacht even en buig het hoofd uitademend naar de andere kant. Houd bij deze oefening de schouders laag.

Oefening: Loop bewust en met aandacht. Loop af en toe alsof er een boek op je hoofd ligt. Let op de mogelijk neiging om steeds in je hoofd te gaan zitten, controle te willen houden waardoor de energie niet goed naar de voeten stroomt. Hierdoor kunnen blokkades ontstaan. Dit terwijl we via onze voeten in contact staan met de aarde en het leven zelf.

Oefening: Zorg voor een goede ademhaling. Vaak adem je meer in dan je vaak weet of bewust bent. Adem prana of levenbrengende energie in! Het laat je energie stromen en verbindt je binnenwereld met de buitenwereld. De inademing geeft je kracht, zuurstof en prana en je uitademing zorgt ervoor dat je zware energie los kan laten.

​Oefening: Adem met aandacht vertrouwen in en angst uit. Wat gebeurt er fysiek in je lichaam?
Attentie, als je in een drukke omgeving bent, blijft doorademen. Dit gaat allemaal vanzelf als je rustig ademhaalt, Je hoeft het alleen te laten gaan. Een betere ademhaling zal je hierdoor extra gelukkig maken.

Reactie via email: Koen v. V. Marchal, dank je wel voor de oefening en positieve energie. Verrassend en zeker een aanrader.

Gerard
Sommige oefeningen vind ik een beetje pittig. Ik krijg wel steeds een betere conditie. Ben wat meer ontspannen en blijer dan een tijdje geleden. Kijk uit naar de volgende les.

Print Friendly, PDF & Email
>