Marchal van Straten

Bewegen naar souplesse

Soepel bewegen voelt goed

Een perfect lichaam komt niet veel voor. Het lichaam dat je hebt, helpt je jouw leven zo goed mogelijk in te vullen en doet dat volgens mij perfect. Ondanks eventuele gebreken. En wie maakt dat overigens uit?
Als iemand steeds in dezelfde houding zit of staat, bijvoorbeeld achter de computer of met de mobiele telefoon in de hand, dan maakt die mens weinig of geen gebruik van alle mogelijkheden van het lichaam. Die kwijnen dan weg en zijn dan met moeite weer te activeren en te gebruiken. Door te weinig te bewegen gaat de lichaamshouding achteruit en wordt iemand stijf!  Zolang je gezond bent en met relatief weinig zorgen, kan stijfheid er langzamerhand in sluipen. Als je een beetje beweegt, voelt dat prettig en positief. 

Vitaliteit tegen stramheid 

Voor ieder lichaam geldt dat het belangrijk is om het soepel te houden. Of dit nu is om de dagelijkse dingen te doen of om het lichaam intensiever te belasten met hardlopen, wielrennen, volleybal, body building, echte yogaoefeningen enzovoort. Onze aanpak en ervaring heeft een gunstig effect bij stijfheid, artrose, depressie, moeheid, rugpijn, stress. Aandacht voor de hele mens, alle energieën in lichaam en geest gaan stromen. Je kunt dat zelf ervaren op een proefles.
Klik hier of op de foto voor een beschrijving van de uitvoering van de oefening Parivrtta Janu Sirsasana

42306390_s Serene sporty Indian young yogi man working out on riverbank in park, doing yoga sitting in Revolved Head to Knee pose

Bewegen tegen stijfheid geeft

Bewegen is een heel goed manier om stijve gewrichten soepeler te krijgen. Gewrichten worden met de jaren minder soepel. Het bindweefsel wordt minder elastisch, de hoeveelheid kraakbeen neemt af en de synovia (gewrichtsvloeistof) wordt minder stroperig. In rust (slaap) staat de bloedsomloop op een lager pitje, waardoor de doorbloeding minder wordt.

About the Author Marchal van Straten