Beweeg mee naar gezondheid

Leven is bewegen en in beweging blijven

Ons fysieke lichaam is gebouwd om te bewegen kijk maar mee. Alle cellen worden voortdurend vernieuwd. 
De oude cellen wordt voortdurend "gebruikt", afgebroken en afgevoerd naar een nieuw begin. Ook onze 'geest' wordt voortdurend vernieuwd d.m.v. impulsen. In een gezond lichaam is er een natuurlijke balans tussen lichaam, ziel en geest.
Daarom beweeg mee naar gezondheid.

Beweeg opdat alles in werking gaat.

Dat wat voeding krijgt, aandacht krijgt, groeit en bloeit. Dat wat geen voeding krijgt sterft uiteindelijk af, verdwijnt. Vaak komt er uiteindelijk weer iets nieuws
En in sommige situaties is een tekort aan voeding juist bloei en groei. Zoals bij de orchidee. 
In tijd van schaarste of armoede is creativiteit noodzakelijk. Om te overleven. Het dwingt ons om het anders te doen dan we deden.

Orchid flower in orchid garden at winter or spring day for postcard beauty and agriculture idea concept design. Phalaenopsis orchid.

Stelling; het lichaam functioneert optimaal als je niet overdadig eet of impulsen krijgt. Dus minder is gezonder. Bewegen:

  • bevrijd je van dipjes. Negatieve gevoelens worden minder. Je lichaam maakt tijdens bewegen een stofje aan, waardoor depressieve gevoelens verminderen
  • geeft minder stress en zorgen. Positieve gevoelens worden versterkt. Door bewegen, maakt je lichaam stofjes aan die je een euforisch en goed gevoel geven waardoor je beter tegen stress en zorgen kunt.
  • houdt je botten gezond. De dichtheid van je botten neemt na je 30ste levensjaar af. Je botten worden brozer en breken makkelijker. Beweging kan helpen dit tegen te gaan door je botten regelmatig te belasten.
  • is goed voor je sociale leven.Je komt meer onder de mensen en dat voelt goed.
  •  bevordert je zelfvertrouwen. Je gaat je lichaam anders bekijken. In plaats van hoe het eruit ziet, ga je ook kijken wat het allemaal kan.
  • vermindert de kans op hart- en vaatziekten. Regelmatig bewegen heeft preventief effect op de belangrijkste oorzaken van hart- en vaataandoeningen, verhoogde bloeddruk en de kans op diabetes 2. Ook heeft regelmatige beweging een positief effect op je cholesterol balans en verminder je de kans op aderverkalking.
  • Meer zin in seks  Als je meer beweegt verbetert je conditie en krijg je meer energie om andere dingen te doen.
  • verlaagt de kans op overgewicht. Door meer te bewegen verbrand je meer calorieën. Je conditie verbetert en je krijgt vaak het lichaam wat bij je hoort.
  • is goed voor je longen. Door bewegen gaatje hart harder werken en wordt er meer bloed naar de longen gepompt. Hierdoor wordt er meer zuurstof via de longen opgenomen en in je lichaam gebruikt
  • verbetert je denkvermogen. Niet alleen je spieren, ook je hersenen zijn gebaat bij regelmatig sporten. Intensieve lichaamsbeweging bevordert de bloedsomloop. Zo komt er dus ook meer zuurstof in je hersenen.
  • is gewoon erg gezond. Je lichaam is gebouwd  om te bewegen en actief te zijn. Kijk eens wat je lichaam allemaal kan.
  • versnelt  je metabolisme. Door meer te bewegen verbrand je meer calorieën. Je conditie verbetert .
  • stimuleert je doorbloeding. Intensieve lichaamsbeweging bevordert de bloedsomloop. Zo komt er dus ook meer zuurstof in je hersenen en je hele lichaam.
  • verbetert je gevoel  Door te bewegen verbetert je humeur met sprongen en wordt eventuele stress verminderd. Het werkt ontspannend en je slaapt beter. Als je vaker gaat bewegen, dan maakt je lichaam ook vaker lichaamseigen neurotransmitters aan. Deze neurotransmitters bepalen voor een belangrijk deel hoe jij je voelt.

Enkele oefeningen

Zittende rekasana(Paschimottanasana)

Praktijk de Balans - Male and female multiracial people practicing beginner yoga exercises, stretching muscles in seated forward bend pose, focused students in activewear doing paschimottanasana barefoot on floor mat.

Klik hier of op de foto voor een uitvoering.

Oefening voor een soepel lichaam

Praktijk de Balans - Serene sporty Indian young yogi man working out on riverbank in park, doing yoga sitting in Revolved Head to Knee pose

Klik hier of op de foto voor een uitvoering.

Oefening voor een soepel lichaam

Praktijk de Balans - young group relaxing together in a fitness center

Klik hier of op de foto voor een uitvoering.

Een oefening: Breng je lichaam op zijn natuurlijke lengte, door alles zacht te strekken.  Een harde, dwingende wijze zal  meestal verzet oproepen. Een "Nee".  In onze holistische vorm van yoga, krijgt alles aandacht, opdat alles kan ontspannen. Zullen wij dan met zo goed mogelijk uit te ademen?

Breng lichaam en geest tot rust, stilte

Voor actie, ontspanning en gezondheid.

Kies en beoefen stilte, rust.

About the Author Marchal van Straten


Toen Marchal van Straten (Amsterdam, 1948) in 1974 begon met Hatha Yoga werd hij aangetrokken door Yoga om makkelijker met de problemen van het dagelijkse leven om te gaan. Hij had visioenen van souplesse, helderziendheid, heldervoelendheid, noem maar op. Zo ging dat in die jaren. Oorspronkelijk deed hij Hatha Yoga met vooral fysieke oefeningen en met aandacht voor de ademhaling, meditatie en voeding. Hierdoor kwam er iets in hem tot rust. Hij kon daardoor beter omgaan met frustraties, afwijzing, genegeerd worden, twijfels, angsten en de competentiestrijd in de maatschappij.
Marchal geeft sinds 1976 Yogales in Amsterdam en eind jaren '80 in de kop van Noord-Holland. Bij toeval werd bij Marchal in de jaren ’90 een genezende kracht ontdekt waardoor hij gestimuleerd werd om zich te ontwikkelen als Yogaleraar, Masseur, Malvatherapeut en Tai Chi Tao Qi Gong Instructeur. Daarnaast volgde hij de medische Plato opleiding MBK en andere cursussen en opleidingen. Vanaf 2012 is hij werkzaam als Malvatherapeut en geeft sinds 2020 Tai Chi Tao instructielessen.
Wekelijks publiceert hij een afwisselend thema over Yoga, Malvatherapie, Tai Chi Tao en vegetarische recepten (soms koolhydraatarm soms Ayurvedisch).

Get In Touch