Beweeg mee naar gezondheid

Beweeg in vrijheid

Leven is bewegen en in beweging blijven.

Ons fysieke lichaam is gebouwd om te bewegen kijk maar mee. Alle cellen worden voortdurend vernieuwd.
De oude cellen wordt voortdurend "gebruikt", afgebroken en afgevoerd naar een nieuw begin. Ook onze 'geest' wordt voortdurend vernieuwd.d.m.v impulsen. In een gezond lichaam is er een natuurlijke balans tussen lichaam, ziel en geest.
Daarom beweeg mee naar gezondheid.

Dat wat voeding krijgt, aandacht krijgt, groeit en bloeit. Dat wat geen voeding krijgt sterft uiteindelijk af, verdwijnt. Vaak komt er uiteindelijk weer iets nieuws
En in sommige situaties is een tekort aan voeding juist bloei en groei. Zoals bij de orchidee.
In tijd van schaarste of armoede is creativiteit noodzakelijk. Om te overleven. Het dwingt ons om het anders te doen dan we deden.

Beweeg mee naar gezondheid

  • bevrijd je van dipjes. Negatieve gevoelens worden minder. Je lichaam maakt tijdens bewegen een stofje aan, waardoor je depressieve gevoelens verminderen
  • geeft minder stress en zorgen. Positieve gevoelens worden versterkt. Door bewegen, maakt je lichaam stofjes aan die je een euforisch en goed gevoel geven waardoor je beter tegen stress en zorgen kunt. 
  • houdt je botten gezond. De dichtheid van je botten neemt na je 30ste levensjaar af. Je botten worden brozer en breken makkelijker. Beweging kan helpen dit tegen te gaan door je botten regelmatig te belasten.
  • is goed voor je sociale leven.Je komt meer onder de mensen en dat voelt goed.
  • bevordert je zelfvertrouwen. Je gaat je lichaam anders bekijken. In plaats van hoe het eruit ziet, ga je ook kijken wat het allemaal kan.
  • vermindert de kans op hart- en vaatziekten. Regelmatig bewegen heeft preventief effect op de belangrijkste oorzaken van hart- en vaataandoeningen, verhoogde bloeddruk en de kans op diabetes 2. Ook heeft regelmatige beweging een positief effect op je cholesterol balans en verminder je de kans op aderverkalking.
  • Meer zin in seks  Als je meer beweegt verbetert je conditie en krijg je meer energie om andere dingen te doen.
  • verlaagt de kans op overgewicht. Door meer te bewegen verbrand je meer calorieën. Je conditie verbetert en je krijgt vaak het lichaam wat bij je hoort.
  • is goed voor je longen. Door bewegen gaatje hart harder werken en wordt er meer bloed naar de longen gepompt. Hierdoor wordt er meer zuurstof via de longen opgenomen en in je lichaam gebruikt
  • verbetert je denkvermogen. Niet alleen je spieren, ook je hersenen zijn gebaat bij regelmatig sporten. Intensieve lichaamsbeweging bevordert de bloedsomloop. Zo komt er dus ook meer zuurstof in je hersenen.
  • is gewoon erg gezond. Je lichaam is gebouwd  om te bewegen en actief te zijn. Kijk eens wat je lichaam allemaal kan.
  • versnelt  je metabolisme. Door meer te bewegen verbrand je meer calorieën. Je conditie verbetert .
  • stimuleert je doorbloeding. Intensieve lichaamsbeweging bevordert de bloedsomloop. Zo komt er dus ook meer zuurstof in je hersenen en je hele lichaam. 
  • verbetert je gevoel  Door te bewegen verbetert je humeur met sprongen en wordt eventuele stress verminderd. Het werkt ontspannend en je slaapt beter. Als je vaker gaat bewegen, dan maakt je lichaam ook vaker lichaamseigen neurotransmitters aan. Deze neurotransmitters bepalen voor een belangrijk deel hoe jij je voelt.

Stelling: Je lichaam functioneert optimaal als je niet overdadig eet of impulsen krijgt. Dus minder is gezonder

Een oefening: Breng je lichaam op zijn natuurlijke lengte, door alles zacht te strekken.  Een harde, dwingende wijze zal  meestal verzet oproepen. Een "Nee".  In onze holistische vorm van yoga, krijgt alles aandacht, opdat alles kan ontspannen.  Zullen wij dan eerst zo goed mogelijk gaan uitademen?

Een oefening: De zittende rekasana. Zit  op een stevige ondergrond met de benen naar voren. Buig je beide benen en plaats je handen gevouwen over je voeten. Je zit zoveel mogelijk vooraan je bekken op je zitbotten. Adem  zorgvuldig diep in. terwijl je lang uitademend strek je gelijktijdig je benen. Ga niet over je grens.

Vooroverbuiging stimuleren bloedsomloop in de onderrug.
Print Friendly, PDF & Email
>