Betere houding

Een goede houding, je wilt toch de voordelen?

Betere houding

Een betere houding, dat wil je toch?

Een goede balans steunt de basis

Door een juiste houding verbetert de bloedcirculatie en kun je makkelijker ademen.
Hierdoor krijgt je lichaam meer energie en dat slaat weer terug op je emotionele gemoedstoestand.
Als je houding goed is, kom je makkelijker in beweging.
Als je houding goed is, wordt door juist gebruik van je spierkracht de druk op je gewrichten beter verdeeld en dit voorkomt pijn in je rug. Door af en toe van houding te wisselen zorg je ervoor dat je spieren niet overbelast raken.
Een goede houding is de basis voor alles. Denk hierbij aan de riviermeditatie.

In de TV-commercials lopen de mensen altijd kaarsrecht, vol zelfvertrouwen, bewust, met opgeheven hoofd: ze hebben energie te koop. In de normale winkelstraat of in het winkelcentrum zie je een ander beeld: mensen van alle leeftijden schuifelen met hangende schouders en hun neus naar de vloer gericht langs de winkels.
Bij alle gezonde houdingen is er een evenwicht tussen externe aandacht en naar binnen gerichte aandacht (meditatie). Bij een stabiele houding wordt zonder veel moeite je fysieke lichaam recht en stabiel gehouden.
Bij een goede fysieke houding is het gewicht evenwichtig verdeeld, zodat het niet te veel moeite kost om een goede balans te houden. 

Deze beperkte opsomm​​​​ing laat zien dat de voordelen van goede houding eindeloos zijn. Dat wil je toch?

Het effect van een slechte houding

https://praktijkdebalans.nl/malvatherapie/

Een slechte houding kan leiden tot chronische pijn aan de nek, de schouder en de rug. Daarnaast problemen met de voet, de knie, de heup, hoofdpijn en kan leiden tot rugblessures en een stijf lichaam
Een slechte houding kan leiden tot problemen met de spijsvertering en zenuwpijn en hernia.

Het gevaar om teveel van je lichaam te vragen en jezelf over te belasten. De zwaartekracht oefent voortdurend kracht uit op ons skelet waardoor en veel druk ontstaat op gewrichten en trekkrachten aan spieren en banden. Je bent eigenlijk de hele dag bezig jezelf rechtop te houden
Chronische pijn aan de nek, schouder en rug Voet, knie, heup en rugblessures Hoofdpijn Een stijf lichaam Problemen met de spijsvertering Zenuwpijn Hernia

Deze beperkte opsomming laat zien dat te weinig aandacht voor een goede betere houding je geluk sterk kan ondermijnen. En dat je slechter functioneert dan je zou kunnen. Wil je de rest van je leven zo doorgaan?
Wat houd je tegen om te investeren in een betere houding? Meer ontspanning te ervaren en meer charisma? Aantrekkelijker worden en een beter gevoel te krijgen?

Kenmerkend voor het geheim voor een betere lichaamshouding is beter op je houding te letten, en door gericht en met discipline oefeningen te doen.
Een goede lichaamshouding is van grote invloed op je lichamelijke gesteldheid. Door een juiste houding verbetert de bloedcirculatie en kun je makkelijker ademen.
Hierdoor krijgt je lichaam meer energie en dat slaat weer terug op je emotionele gemoedstoestand.
Oefening: Ga met opgetrokken benen op je rug op de grond liggen met je knieën op heupbreedte uit elkaar en de voeten plat op de grond. Druk de onderrug tegen de grond en kantel het bekken door de bilspieren aan te spannen, maar zonder de billen van de grond te tillen.
Oefening: Een soepele nek Houd het hoofd rechtop adem in en buig het uitademend opzij met een oor naar de schouder, tot je het aan de andere kant van de hals voelt rekken. Breng het hoofd inademend terug naar het midden, wacht even en buig het hoofd uitademend naar de andere kant. Houd bij deze oefening de schouders laag.
Oefening: Loop bewust en met aandacht. Loop af en toe alsof er een boek op je hoofd ligt. Let op de mogelijk neiging om steeds in je hoofd te gaan zitten, controle te willen houden waardoor de energie niet goed naar de voeten stroomt. Hierdoor kunnen blokkades ontstaan. Dit terwijl we via onze voeten in contact staan met de aarde en het leven zelf. 

Betere houding oefenen
Zorg voor een goede ademhaling.
Vaak adem je meer in dan je vaak weet of bewust bent. Adem prana of levenbrengende energie in!
Het laat je energie stromen en verbindt je binnenwereld met de buitenwereld.De inademing geeft je kracht, zuurstof en prana en je uitademing zorgt ervoor dat je zware energie los kan laten.

Vrouw haalt bewust adem

Oefening: Adem met aandacht vertrouwen in en angst uit. Wat gebeurt er fysiek in je lichaam? 
Attentie, als je in een drukke omgeving bent, blijft doorademen. Dit gaat allemaal vanzelf als je rustig ademhaalt, Je hoeft het alleen te laten gaan. Een betere ademhaling zal je hierdoor extra gelukkig maken.
Kijk minder naar buiten en meer naar binnen.
In het dagelijks leven hebben we vaak de neiging om vooral alles buiten ons waar te nemen. Het wordt vaak en overdadig opgedrongen door de mobiel, de televisie, reclameborden enzovoort. Maar vaak vergeten we daarbij vaak onze binnenwereld. Kijk eens of je jezelf kan waarnemen terwijl je in contact met de buitenwereld bent. Kijk naar binnen en zie wat dit met je doet.
Observeer je emoties, je energie, je voeten, je het lichaam. Zie het als een meditatie voor als je in contact bent met de buitenwereld. Een manier om bij jezelf te blijven, om je aandacht naar binnen te richten en om jezelf af te schermen voor invloeden van buitenaf. Je hoort de geluiden om je heen wel, je neemt beelden van je omgeving op, maar je laat ze gaan voor wat het is. En ook als ze je wel wat doen, je blijf je gevoel observeren.
Je neemt de energie van andere mensen niet op, Je voelt je eigen energie en daarmee ook de energie van andere mensen, maar het komt niet binnen. Je geeft al je aandacht aan jezelf. Deze manier van jezelf waarnemen vraagt om aandacht en training.
Als HSP-er heb je hier eigenlijk een voordeel, omdat je zo gevoelig bent kan je je eigen lichaam en energie ook beter voelen, dus is het eigenlijk makkelijk om je op jezelf af te stemmen, omdat je jezelf beter kan voelen.
Soms kan bovenstaande snel resultaat opleveren, vaak duurt het meerdere lessen. Als dit niet snel genoeg gaat, kun je Malvatherapie overwegen. Wij werken graag samen met je arts, psycholoog, fysiotherapeut.
Doe mee en ervaar hoe gemakkelijk je weer prettiger voelt.

Daarom kan de steun van een ervaren yogaleraar je een enorme boost geven.

Een yogaleraar die de vele valkuilen kent en je vertrouwen in alles helpt ontwikkelen. Samen met jou en de groep op alle niveaus te werken om meer positief te zijn Meer ontspanning te ervaren. Meer energie, meer souplesse en een beter gevoel te krijgen. En natuurlijk beter slapen en doorslapen  Meer over Marchal.

Recencie: Wat ik goed vind zijn de bewegingen, aandacht voor mezelf. Ik heb er baat bij, wellicht een zander ook. 


unt je jezelf aan- en afmelden voor elk onderwerp.

Print Friendly, PDF & Email
Follow

About the Author

Mijn naam is Marchal van Straten en geef sinds augustus 1976 regelmatig yogales, meditaties, lezingen, workshops, trainingen en consulten. Dit alles 1 op 1, aan groepen, verenigingen en bedrijven. Bijvoorbeeld een bedrijfsthema. De rode draad is het bieden van ontspanning en persoonlijke ontwikkeling, zodat je leven net even gemakkelijker gaat.