Beter slapen en doorslapen

Rusthouding

Beter slapen en doorslapen

Een goede nachtrust: de voordelen zijn eindeloos

Slapen en doorslapen

Wellicht ken je voordelen van een regelmatige goede nachtrust wel.  Direct naar oefeningen.
Het zorgt ervoor dat je lekkerder in je vel zit, overdag fit en energiek bent en dat je een goede weerstand hebt. Voldoende slaap zorgt ervoor dat je er aantrekkelijker uitziet. Het vermindert het effect van een vale huid, gezwollen ogen en de donkere kringen die vaak met een gebrek aan slaap gepaard gaan.
Daarnaast zorgt een goede nachtrust dat een bepaald stofje minder aanmaakt maakt. Dit stress hormoon zorgt ervoor dat huidcollageen wordt afgebroken, waardoor de huid minder elastisch en glad wordt. Uit verschillende onderzoeken is gebleken dat mensen die goed slapen minder vatbaar zijn voor ziektes en sneller herstellen op het moment dat zij al ziek zijn. Dit komt omdat de hoeveelheid slaap een directe invloed heeft op het immuunsysteem. Vooral de diepere slaapfasen spelen hierbij een belangrijke rol.
Als je goed slaapt, leer je makkelijker en sneller. Je lichaam rust tijdens het slapen, maar je brein zeker niet. Het verwerkt de indrukken die je tijdens de dag hebt opgedaan. Daarnaast wordt hetgeen je overdag geleerd hebt onderbewust versterkt. Het helpt je om nieuwe vaardigheden sneller onder de knie te hebben.

Deze beperkte opsomming laat zien dat de voordelen van goed uitgerust zijn eindeloos zijn. Dat wil je toch?

Het effect van te weinig slapen en te weinig doorslapen

https://praktijkdebalans.nl/malvatherapie/

Te weinig slaap of slecht slapen verlaagt het libido van zowel mannen als vrouwen. Men reageert dan chagrijnig, bot of afstotend. Voor mannen betekent het bovendien ook nog eens dat er minder van een bepaald stofje wordt aangemaakt. Dit kan de vruchtbaarheid verslechteren.
Wellicht schrikken: Slecht slapen maakt je dik. Uit onderzoek is gebleken dat mensen die minder dan 6 uur per nacht slapen 30 procent meer kans hebben op obesitas dan mensen die 7 tot 9 uur slapen. Dit komt onder andere omdat een tekort aan slaap voor een trager verlopende stofwisseling zorgt en extra productie van hormonen die aanzetten tot eten. Aan de andere kant zorgt overgewicht ervoor dat je slechter slaapt en vatbaarder wordt voor slaapstoornissen zoals een slaapapneu.
Te weinig slaap zorgt ervoor dat je prikkelbaar en gespannen wordt. Problemen en tegenslagen lijken ineens veel groter en opmerkingen van bekenden waar je normaal gesproken je schouders over op zou halen worden ineens een big deal. Een langdurig tekort aan slaap kan zelfs voor depressiviteit zorgen. 

Deze beperkte opsomming laat zien dat te weinig slapen en te weinig doorslapen je geluk ondermijnt. En dat je slechter functioneert dan je zou kunnen. Wil je de rest van je leven zo doorgaan?

Wat houd je tegen om beter te slapen en door te slapen? 

Er zijn vele manieren om dit aan te pakken en niemand is uitsluitend de beste ten opzichte van anderen. Praktijk de Balans kijkt holistisch naar oorzaken van te weinig slaap krijgen en niet goed door kunnen slapen. In de les is aandacht voor volledig ademhalen en spanningen afvoeren op alle niveaus. Soms kan dat snel resultaat opleveren, vaak duurt het meerdere lessen. Als dit niet snel genoeg gaat  kun je Malvatherapie overwegen. Of kijk bij over ons.

Oefening: Zet de televisie uit! leg je mobiel weg! Ga zo zitten dat je niet afgeleid wordt, dus zoveel mogelijk stilte. Laat alle gedachtes, gevoelens en emoties die zich aan jou tonen, voorbij komen, en laat ze weer gaan. Dat wil zeggen probeer ze te zien of te voelen en er niets mee te doen. "Ik hoef niets, dus gedachte, emotie ga maar weg"; adem uit. Hou vol!! Als je het moeilijk vindt, kun je een zacht aangenaam muziekje opzetten, 

Oefening: Ga even naar een ander ruimte, haal adem diep in door je neus en zucht langer uit dan gewoonlijk. Probeer eens dit 5 maal te doen. Terug naar de ruimte waar je was?  Neem desgewenst een slokje water en slaap lekker.

Oefening: Ga staan op blote voeten en voel 2 punten voorin beide voeten. Beweeg een beetje naar achteren en voel 2 punten achterin je voeten. Probeer dan je voeten te voelen, het contact met moeder aarde. Adem uit naar je voeten. Trek je tenen op en maak een holle voet. Beweeg je voeten wat naar binnen of naar buiten, zodat je knieschijven in het midden van je benen zitten. Adem uit naar je voeten toe! Neem je tijd, het kan soms even duren. Hou vol!!

Oefening: Zorg voor voldoende ventilatie en een aangename temperatuur. Maak je omgeving rustig en stil. Zit je lekker? Zonder je best ergens voor te doen, alles is goed. Blijf gewoon zitten en voel je ademhaling. Adem rustig en dieper in door je neus, zoveel mogelijk naar je onderlichaam. Je wordt dus ietsje langer of groter. Misschien kun je jouw inademing even vasthouden, Adem dan uit, eerst bij je onderlichaam, dan je buik, dan je borstkas. Misschien kun je jouw uitademing even vasthouden, Dat kan en mag, het hoeft niet. Geen druk. Hou vol!! Als je het moeilijk vindt, kun je een zacht aangenaam muziekje opzetten, Als je wil, kun je dat ook liggend doen. Alles is goed.

print

Click Here to Leave a Comment Below

Leave a Reply: