Ga je mee naar buiten, even ademhalen?

Veel mensen weten het wel. We dienen meer en vollediger te bewegen. En zorgvuldiger te ademen. Zelfs als de buitenlucht niet zo schoon is, kun je beter elke dag in de buitenlucht gaan voor een wandeling of om boodschappen doen. Om te ontsnappen aan de stilstaande lucht en de vaak uitgedroogde lucht in huis. En op het werk is er ook vaak onvoldoende aandacht voor een goede luchtbehandeling: ventilatie, vochtigheid en filters tegen bijvoorbeeld bacteriën, pollen. Helaas wordt gezonde lucht, meer dan mij lief is, ondergewaardeerd. Je kunt de luchtkwaliteit op jouw adres testen via het longfonds

Dat geldt ook voor goed daglicht en voldoende duisternis. Weleens een duidelijke sterrenhemel gezien in de avond of in de nacht? Indrukwekkend?

Actief afvoeren van afvalstoffen, actief toevoeren van voeding, prana.

Deze week kun je met Yoga en Tai Chi Tao afwisselende oefeningen ervaren. Bewuste elegante bewegingen die je ademhaling verbeteren. En een helende werking hebben. Daarnaast zorgvuldige oefeningen die zorgen dat je in je evenwicht (centrum) komt en blijft. 

Wij worden voortdurend gebombardeerd met allerlei soorten energie. Fysiek: Denk hierbij aan de lucht en de gassen die je dag en nacht inademt. Daar komt bij de stralingen vanuit de kosmos en de straling van allerlei elektronica om ons heen. Dit alles heeft invloed op je ademhaling via je longen, je huid, je chakra’s en je aura.

Mentaal: Door reclameborden, televisie, internet: Denk hierbij aan alle berichten die vaak grof, schokkend, respectloos en fake nieuws zijn.

Blije mensen in de natuur

Dat illustreert de noodzaak van efficiënter en bewuster ademhalen. Veel mensen hebben eigenlijk geen tijd om efficiënt te ademen. Zij hebben eigenlijk niet eens ingeademd, of de volgende ademhaling begint alweer.

Kies voor jezelf en adem nu vertrouwen in en angst uit.

De televisie zenders tonen vaak rampen. Deze journaals worden dan nog eindeloos herhaald als een soort van hypnose. Er is zelfs een aparte zender voor. En daar is de volgende ramp alweer en dan nog een afstompende reclame over iets wat je echt niet nodig hebt. Al voor de geboorte wordt de mens van alle kanten geprogrammeerd.

Let op; Relatief veel impulsen `komen van buitenaf en hebben grote invloed op elk mens.  Je reacties, je bewustzijn, je leefstijl. Wellicht heb je dit al opgemerkt. Daarom zoek de stilte weer eens op.

Woman with eyes closed doing breathing exercises

Bestaan er dan ook impulsen van binnenuit?

Jazeker! Ga maar eens minimaal 1 uur wandelen buiten in de natuur. Even geen telefoon. Probeer dan je eigen fysieke lichaam te voelen. Hoe haal je adem en waar? Voel dan je ademhaling nogmaals en besef dat je leeft. Ademen is leven en is bewegen. Oefen deze leefstijl van aandacht en zorg voor je ademhaling, je voeding, je lichaam. Adem vertrouwen in en angst uit. En zie wat er gebeurt. Vind je dit moeilijk, klik dan eens hier. Er zijn veel eenvoudige goede oefeningen.

Als je niet kiest..

Niet kiezen is ook een keuze. Dan kan het zijn, dat iemand van alles "overkomt" en daarvoor niet gekozen heeft.
- Geen tijd nemen om te ademen, 
- Geen tijd nemen voor een pauzes tijdens het werk. 
- Geen tijd nemen voor even heel goed doorademen voordat je aan een nieuw klus begint.
- Geen tijd nemen om te luisteren naar jezelf en naar andere volwassenen, naar kinderen.
Dan stapelen spanningen zich op. Afvalstoffen worden onvoldoende of niet afgevoerd en kun je ziek worden. Dat is toch geen toeval. Ondanks dat, denken wij vaak in onze cultuur, dat denken veel belangrijker is dan voelen. Echter, het gaat juist om gevoel, zonder oordeel voelen. Zorg voor je fantastische lichaam en ademhaling, met respect.

Je ademhaling heeft positieve aandacht nodig!

Gelukkig: Je lichaam is slim
Uit eerdere lessen hebben wij kunnen ervaren dat ons lichaam vaak slimmer, nauwkeuriger en vooral sneller is dan ons denken. Daarnaast dat wij op aarde niet kunnen leven zonder een beschermende energie direct om ons lichaam heen; onze Aura. Dat is voelbaar of waarneembaar. Onze ademhaling speelt hier ook een belangrijke rol in. Door bewust te ademen versterk je jouw lichaam. 

Attractive man breathing outdoor with the sky in the background
Hoe haal je nu adem, borst, buik, flank, rug, diep of oppervlakkig?

Oefening: Dus als het past bij het moment: een zorgvuldige uitademing, wellicht een adempauze, een zorgvuldige inademing, wellicht opnieuw een adempauze. Doordat je door een bewuste ademhaling je afvalstoffen in lichaam beter afvoert, wordt je minder gauw ziek (of zelfs helemaal niet). Zorg goed voor je lichaam; het is de heilige tempel van je ziel, die je bent. Adem zacht met een glimlach. Omarm het leven, kijk. Alles beweegt, doe mee.

Breng lichaam en geest tot rust, stilte

Voor actie, ontspanning en gezondheid.

Kies en beoefen stilte, rust.

About the Author Marchal van Straten


Toen Marchal van Straten (Amsterdam, 1948) in 1974 begon met Hatha Yoga werd hij aangetrokken door Yoga om makkelijker met de problemen van het dagelijkse leven om te gaan. Hij had visioenen van souplesse, helderziendheid, heldervoelendheid, noem maar op. Zo ging dat in die jaren. Oorspronkelijk deed hij Hatha Yoga met vooral fysieke oefeningen en met aandacht voor de ademhaling, meditatie en voeding. Hierdoor kwam er iets in hem tot rust. Hij kon daardoor beter omgaan met frustraties, afwijzing, genegeerd worden, twijfels, angsten en de competentiestrijd in de maatschappij.
Marchal geeft sinds 1976 Yogales in Amsterdam en eind jaren '80 in de kop van Noord-Holland. Bij toeval werd bij Marchal in de jaren ’90 een genezende kracht ontdekt waardoor hij gestimuleerd werd om zich te ontwikkelen als Yogaleraar, Masseur, Malvatherapeut en Tai Chi Tao Qi Gong Instructeur. Daarnaast volgde hij de medische Plato opleiding MBK en andere cursussen en opleidingen. Vanaf 2012 is hij werkzaam als Malvatherapeut en geeft sinds 2020 Tai Chi Tao instructielessen.
Wekelijks publiceert hij een afwisselend thema over Yoga, Malvatherapie, Tai Chi Tao en vegetarische recepten (soms koolhydraatarm soms Ayurvedisch).

Get In Touch