Ademen is leven, is bewegen.

Veel mensen zitten teveel binnen, zowel thuis als op het werk.

Veel mensen zitten teveel binnen, zowel thuis als op het werk. Zelfs als de buitenlucht niet zo schoon is, kun je beter elke dag in de buitenlucht gaan voor een wandeling of om boodschappen doen. Om te ontsnappen aan de stilstaande lucht en de vaak uitgedroogde lucht in huis. En op het werk is ook vaak onvoldoende aandacht voor een goede luchtbehandeling: ventilatie, vochtigheid en filters tegen bijvoorbeeld bacteriën, pollen. Helaas wordt gezonde lucht, meer dan mij lief is, ondergewaardeerd. Dat geldt ook voor goed daglicht en voldoende duisternis. Weleens een duidelijke sterrenhemel gezien in de avond of in de nacht? Indrukwekkend?

Actief afvoeren van afvalstoffen, actief toevoeren van voeding, prana.

Wij worden voortdurend gebombardeerd met allerlei soorten energie. Fysiek: Denk hierbij aan de lucht en de gassen die je dag en nacht inademt. Daar komt bij de stralingen vanuit de kosmos en de straling van allerlei elektronica om ons heen. Dit alles heeft invloed op je ademhaling via je longen, je huid, je chakra’s en je aura.
Mentaal: Door reclameborden, televisie, internet: Denk hierbij aan alle berichten die vaak grof, schokkend, respectloos en fake nieuws zijn.
Dat illustreert de noodzaak van efficiënter en bewuster ademhalen. Veel mensen hebben eigenlijk geen tijd om efficiënt te ademen. Zij hebben eigenlijk niet eens ingeademd, of de volgende ademhaling begint alweer.

Ademen is leven

Kies voor jezelf en adem nu vertrouwen in en angst uit.


De televisie zenders tonen vaak en graag rampen. Deze journaals worden dan nog eindeloos herhaald als een soort van hypnose. Er is zelfs een aparte zender voor. En daar is de volgende ramp alweer en dan nog een afstompende reclame over iets wat je echt niet nodig hebt.
Let op; Al die impulsen `komen van buitenaf en hebben grote invloed op jou en mij. Op ons. Je reacties, je bewustzijn, je leefstijl. Wellicht heb je dit al opgemerkt. Daarom zoek de stilte weer eens op.

Bestaan er dan ook impulsen van binnenuit? 

Jazeker! Ga maar eens minimaal 1 uur wandelen in de natuur. Even geen telefoon. Voel dan je ademhaling, Respecteer en accepteer dat. Voel dan je ademhaling nogmaals en besef dat je leeft. Ademen is leven en is bewegen. Oefen deze leefstijl van aandacht en zorg voor je ademhaling, je voeding, je lichaam. Adem vertrouwen in en angst uit. En zie wat er gebeurt. Vind je dit moeilijk, klik dan eens hier. Er zijn veel eenvoudige goede oefeningen.

Als je niet kiest..

Niet kiezen is ook een keuze. Dan kan het zijn, dat iemand van alles "overkomt" en daarvoor niet gekozen heeft.
Geen tijd nemen om te ademen,
Geen tijd nemen voor een pauzes tijdens het werk.
Geen tijd nemen voor even heel goed doorademen voordat je aan een nieuw klus begint.
Geen tijd nemen om te luisteren naar jezelf en naar andere volwassenen, naar kinderen.

Dan stapelen spanningen zich op. Afvalstoffen worden onvoldoende of niet afgevoerd en kun je ziek worden. Dat is toch geen toeval.

Ondanks dat, denken wij vaak in onze cultuur, dat denken veel belangrijker is dan voelen. Echter, het gaat juist om gevoel, zonder oordeel voelen. Zorg voor je fantastische lichaam en ademhaling, met respect.

Je ademhaling heeft positieve aandacht nodig!

Gelukkig: Je lichaam is slim
Uit eerdere lessen hebben wij kunnen ervaren dat ons lichaam vaak slimmer, nauwkeuriger en vooral sneller is dan ons denken. Daarnaast dat wij op aarde niet kunnen leven zonder een beschermende energie direct om ons lichaam heen; onze Aura. Dat is voelbaar of waarneembaar. Onze ademhaling speelt hier ook een belangrijke rol in. Door bewust te ademen versterk je jouw lichaam. 

Lachende baby

Adem nu door je neus diep in en zucht door je mond volledig uit.

Ons fysieke lichaam evolueert niet zo snel als onze geest, denken we. Er zitten nog reactie patronen in van lange geleden, Als we schrikken gaan wij vluchten, verstarren of vechten. Verkramping van je lichaam komt vaak voor en daarmee vaak een slechte doorbloeding.
Stelling: Als je bewuster ademhaalt, werk je efficiënter en hou je tijd over voor jezelf.

Hoe haal je nu adem, borst, buik, flank, rug, diep of oppervlakkig?

Oefening: Dus als het past bij het moment: een zorgvuldige uitademing, wellicht een adempauze, een zorgvuldige inademing, wellicht opnieuw een adempauze. Doordat je door een bewuste ademhaling je afvalstoffen in lichaam beter afvoert, wordt je minder gauw ziek (of zelfs helemaal niet). Zorg goed voor je lichaam; het is de heilige tempel van je ziel, die je bent. Adem zacht met een glimlach

Omarm het leven, kijk. Alles beweegt, doe mee.

Print Friendly, PDF & Email
>