Actief lenig worden en betere coördinatie stimuleren

Leniger worden en lenig blijven

Lenigheid is een belangrijk onderdeel van je fysieke fitheid. Lenigheid, conditie en flexibiliteit zorgen ervoor dat je minder vatbaar bent voor blessures. Je weerstand wordt groter en je kunt tegenslagen makkelijker opvangen. Dat wil je toch?

Zittende rekasana

Oefening:  zit met gestrekte benen en buig voorover. Je vingers reiken naar je voeten. Met een lenig heupgewricht zal de flexie voornamelijk daar plaatsvinden. Zijn je heupen stijf, dan zul je meer je wervelkolom buigen. Vooral je schouder- en heup lenigheid zijn essentieel voor een gezonde manier van bewegen

Oefening:  je gaat staan op de grond met blote voeten en je wiegt als een boom op je voeten naar links en naar rechts en ook naar voren en naar achteren. Trek je tenen eens op en laat weer los. Adem met aandacht uit naar je voeten.
Beweeg zacht. Je voeten worden gemasseerd en je komt uit je hoofd. Doen?Oefening:  je staat op je voeten en legt je een hand op je buik op navelhoogte en de andere hand op je rug ook op navelhoogte. Draai met onderrug, bekken of staartbeen in het rond gedurende enkele minuten. Wissel van handen en draai de andere kant op, ook enkele minuten. Zonder oordeel; hoe voelt je rug, je onder lichaam. NB: dit alles kan ook op een stoel. Doen?

Soepel als een boom

Lenigheid is een eigenschap die met het ouder worden vaak afneemt, maar je kunt wel de souplesse en lenigheid stimuleren.


Het voelt goed als je beweegt. Je wordt bewuster wat er in je lichaam, in je geest en in jouzelf gebeurt. Zonder oordeel of vooroordeel. Door bijvoorbeeld fysiek bewegen, wordt je lichaam in beweging gebracht (move). Je hart wordt gestimuleerd haar werk te doen en de bloedsomloop zorg voor afvoer van afvalstoffen en toevoer van zuurstof en voedingstoffen in je hele lichaam. 

Vrijheid

Bekijk eens een groep mensen van alle leeftijden en je ziet het levende bewijs daarvan; mensen ogen stijf en zijn dat vaak ook. Mensen van alle leeftijden. Pijn en stijfheid van spieren en gewrichten zijn vaak de eerste signalen dat er iets in je lijf niet helemaal in orde is. Om pijn en stijfheid te kunnen oplossen, is het belangrijk om te begrijpen waar een lichamelijke klacht vandaan komt. Soms komt het van te weinig of eenzijdig bewegen. Soms zit het in de familie.
Soms is het langdurig stress, steeds onder druk staan of zijn er te hoge eisen. Ook kan de conditie fysiek of mentaal slecht zijn, wat te koste kan gaan van de lenigheid. Mag ik je uitnodigen om leniger te worden. Proeflesje?

print
>