Aandacht voor je zonnevlecht of solaris plexus

Je Solaris plexus steunt je om jezelf te laten zien:

  • "ik ben die ik ben".
  • wat je wilt
  • je macht
  • je kracht

Zonopkomst, een nieuwe dag LAAT ZICH ZIEN

De solaris plexus of zonnevlecht raakt je ik-bewustzijn.

Het raakt ook je gevoelens en je emoties zoals lachen, vreugde, irritatie en woede. Fysiek reageren je spieren en je spijsverteringssysteem direct. Inclusief je alvleesklier en je bijnieren. Bij slecht functioneren kan een maagzweer ontstaan, diabetes of hypoglykemie (te lage bloedsuikerspiegel).

Zonopkomst

Het is belangrijk dat je op een slimme manier met je angsten, je zorgen en je onzekerheden omgaat en je voeding. Hierdoor wordt je zenuwstelsel minder belast. En dat is voor je lichaam prettig, het ontspant zich meer. De spijsvertering verloopt soepeler en je ademhaling wordt dieper. Eventuele rugklachten kunnen verminderen en je rug kan merkbaar minder pijn geven. Deze beperkte opsomming wil je laten proeven dat er vele voordelen van een goedwerkende zonnevlecht zijn.
Bij een gezond werkende zonnevlecht is er een gezonde balans tussen Ik ben die ik ben en de communicatie met je omgeving.

Het effect van een slecht werkende zonnevlecht

"Er zijn" en "buigen" komen psychologisch overeen met jouw draagkracht, waarop jouw draaglast rust. Dit dient in principe in evenwicht te zijn. Deze draaglast wordt fysiek door het bekken opgevangen. Denk hierbij aan de spijsvertering en de geslachtsorganen. Dit is een wisselwerking van voeding op zowel fysiek, emotioneel en spiritueel niveau. En daarnaast de invloeden van de vrouwelijke of mannelijke geslachtsorganen. Dit complexe geheel dient in evenwicht of in balans te zijn. Dat is nogal wat. Eenvoudig gezegd kunnen wij vanuit yoga bewust oefeningen doen die je steunen om in een beter evenwicht te komen. Hierbij is een zorgvuldige ademhaling ook van belang.

Ik ben het zat
  • Een slechte houding kan leiden tot chronische pijn aan de nek, de schouder en de rug.
  • Daarnaast problemen met de voet, de knie, de heup, hoofdpijn en kan leiden tot rugblessures en een stijf lichaam.
  • Een slechte houding kan leiden tot problemen met de spijsvertering en zenuwpijn en hernia.

Iemand met een geblokkeerd zonnevlecht voelt zich vaak onzeker (ik ben er niet) en is mede daardoor makkelijker te manipuleren. Je zonnevlecht chakra kan ook te open zijn. Dit kan zich uiten in agressie, graag de overhand willen hebben en macht uitoefenen, gelijk willen hebben en zeer prestatiegericht zijn. Andere verschijnselen kunnen zijn: nervositeit, gespannenheid, vermoeidheid, maagaandoeningen, darmaandoeningen of last hebben van je slokdarm, borstkas, dus dat deel van het skelet dat in de buurt van de zonnevlecht zit.

Oefeningen voor de zonnevlecht

Oefening:  Denk hierbij aan de brughouding en de zittende rekhouding

Zorg voor een goede ademhaling. Vaak adem je meer in dan je vaak weet of bewust bent. Adem prana of leven brengende energie in!
Het laat je energie stromen en verbindt je binnenwereld met de buitenwereld. De inademing geeft je kracht, zuurstof en prana en je uitademing zorgt ervoor dat je zware energie los kan laten.

Oefening: Adem met aandacht vertrouwen in en angst uit.

Wat gebeurt er fysiek in je lichaam?  Attentie, als je in een drukke omgeving bent, blijft doorademen. Dit gaat allemaal vanzelf als je rustig ademhaalt, Je hoeft het alleen te laten gaan. Een betere ademhaling zal je hierdoor extra gelukkig maken.
Kijk minder naar buiten en meer naar binnen. Observeer jezelf met hulp van meditatie
In het dagelijks leven hebben we vaak de neiging om vooral alles buiten ons waar te nemen. Het wordt vaak en overdadig opgedrongen door de mobiel, de televisie, reclameborden enzovoort. Maar vaak vergeten we daarbij vaak onze binnenwereld. Kijk eens of je jezelf kan waarnemen terwijl je in contact met de buitenwereld bent. Kijk naar binnen en zie wat dit met je doet.

Ademen

Wat gebeurt er fysiek in je lichaam?  Attentie, als je in een drukke omgeving bent, blijft doorademen. Dit gaat allemaal vanzelf als je rustig ademhaalt, Je hoeft het alleen te laten gaan. Een betere ademhaling zal je hierdoor extra gelukkig maken.
Kijk minder naar buiten en meer naar binnen. Observeer jezelf met hulp van meditatie
In het dagelijks leven hebben we vaak de neiging om vooral alles buiten ons waar te nemen. Het wordt vaak en overdadig opgedrongen door de mobiel, de televisie, reclameborden enzovoort. Maar vaak vergeten we daarbij vaak onze binnenwereld. Kijk eens of je jezelf kan waarnemen terwijl je in contact met de buitenwereld bent. Kijk naar binnen en zie wat dit met je doet.
Observeer je emoties, je energie, je voeten, je het lichaam. Zie het als een meditatie voor als je in contact bent met de buitenwereld. Een manier om bij jezelf te blijven, om je aandacht naar binnen te richten en om jezelf af te schermen voor invloeden van buitenaf. Je hoort de geluiden om je heen wel, je neemt beelden van je omgeving op, maar je laat ze gaan voor wat het is. En ook als ze je wel wat doen, je blijf je gevoel observeren.
Je neemt de energie van andere mensen niet op, Je voelt je eigen energie en daarmee ook de energie van andere mensen, maar het komt niet binnen. Je geeft al je aandacht aan jezelf. Deze manier van jezelf waarnemen vraagt om aandacht en training.
Als HSP-er heb je hier eigenlijk een voordeel, omdat je zo gevoelig bent kan je je eigen lichaam en energie ook beter voelen, eigenlijk makkelijker om je op jezelf af te stemmen, omdat je jezelf beter kan voelen.
Soms kan bovenstaande snel resultaat opleveren, vaak duurt het meerdere lessen. Als dit niet snel genoeg gaat, kun je Malvatherapie overwegen. Vraag desgewenst je arts, psycholoog, fysiotherapeut om samen te werken. Goede optie toch?
Doe mee en ervaar hoe gemakkelijk je weer prettiger voelt.

print
>