Aandacht voor je houding geeft je een goed gevoel

In de TV-commercials lopen de mensen altijd kaarsrecht, vol zelfvertrouwen, bewust, met opgeheven hoofd: ze hebben energie te koop. In een normale winkelstraat of in het winkelcentrum zie je een ander beeld: mensen van alle leeftijden schuifelen met hangende schouders en hun neus naar de vloer gericht langs de winkels.  Referentie

Bij alle gezonde houdingen is er een evenwicht tussen externe aandacht en naar binnen gerichte aandacht (meditatie).
Bij een stabiele houding wordt zonder veel moeite je fysieke lichaam recht en stabiel gehouden.
Bij een goede fysieke houding is het gewicht evenwichtig verdeeld, zodat het niet te veel moeite kost om een goede balans te houden.

Een goede houding is de basis voor alles.

Door een juiste houding verbetert de bloedcirculatie en kun je makkelijker ademen. Hierdoor krijgt je lichaam meer energie en dat slaat weer terug op je emotionele gemoedstoestand.
Door af en toe van houding te wisselen zorg je ervoor dat je spieren niet overbelast raken. Dan wordt door juist gebruik van je spierkracht de druk op je gewrichten beter verdeeld en dit voorkomt pijn in je rug.
Aandacht voor je houding en zelfreflexie kan je een goed gevoel geven.
Een goede open houding ondersteunt een betere ademhaling.

Lachende baby

Het effect van een slechte houding

Een slechte houding kan leiden tot chronische pijn aan de nek, de schouder en de rug.
Kan leiden tot problemen met de voet, de knie, de heup, hoofdpijn en kan leiden tot rugblessures en een stijf lichaam
Een slechte houding kan leiden tot problemen met de spijsvertering en zenuwpijn en hernia.
Het gevaar om teveel van je lichaam te vragen en jezelf over te belasten. De zwaartekracht oefent voortdurend kracht uit op ons skelet waardoor en veel druk ontstaat op gewrichten en trekkrachten aan spieren en banden. Je bent eigenlijk de hele dag bezig jezelf rechtop te houden

Een slechte houding kan leiden tot chronische pijn aan de nek, de schouder en de rug.
Kan leiden tot problemen met de voet, de knie, de heup, hoofdpijn en kan leiden tot rugblessures en een stijf lichaam
Een slechte houding kan leiden tot problemen met de spijsvertering en zenuwpijn en hernia.
Het gevaar om teveel van je lichaam te vragen en jezelf over te belasten. De zwaartekracht oefent voortdurend kracht uit op ons skelet waardoor en veel druk ontstaat op gewrichten en trekkrachten aan spieren en banden. Je bent eigenlijk de hele dag bezig jezelf rechtop te houden.

Wat is het geheim van een goede houding?

Kenmerkend voor het geheim voor een betere lichaamshouding is op je houding te letten, en door gericht en met discipline oefeningen te doen. Oefeningen gericht op je fysieke lichaam, maar ook oefeningen gericht op je geest.

Oefening: Ga met opgetrokken benen op je rug op de grond liggen met je knieën op heupbreedte uit elkaar en de voeten plat op de grond. Druk de onderrug tegen de grond en kantel het bekken door de bilspieren aan te spannen, maar zonder de billen van de grond te tillen.

Oefening: Een soepele nek Houd het hoofd rechtop adem in en buig het uitademend opzij met een oor naar de schouder, tot je het aan de andere kant van de hals voelt rekken. Breng het hoofd inademend terug naar het midden, wacht even en buig het hoofd uitademend naar de andere kant. Houd bij deze oefening de schouders laag.

Oefening: Loop bewust en met aandacht. Loop af en toe alsof er een boek op je hoofd ligt. Let op de mogelijk neiging om steeds in je hoofd te gaan zitten, controle te willen houden waardoor de energie niet goed naar de voeten stroomt. Hierdoor kunnen blokkades ontstaan. Dit terwijl we via onze voeten in contact staan met de aarde en het leven zelf.

Oefening: Zorg voor een goede ademhaling. Vaak adem je meer in dan je vaak weet of bewust bent. Adem prana of levenbrengende energie in! Het laat je energie stromen en verbindt je binnenwereld met de buitenwereld. De inademing geeft je kracht, zuurstof en prana en je uitademing zorgt ervoor dat je zware energie los kan laten.

​Oefening: Adem met aandacht vertrouwen in en angst uit. Wat gebeurt er fysiek in je lichaam?
Attentie, als je in een drukke omgeving bent, blijft doorademen. Dit gaat allemaal vanzelf als je rustig ademhaalt, Je hoeft het alleen te laten gaan. Een betere ademhaling zal je hierdoor extra gelukkig maken.

print

Click Here to Leave a Comment Below

Leave a Reply: