Aandacht voor het bekkengebied 

Invloed van voeding, straling 5G en elektriciteit

Voeding fysiek, geestelijk/mentaal

Ons fysieke lichaam is gebouwd om te bewegen kijk maar mee. Alle cellen worden voortdurend vernieuwd. De oude cellen wordt voortdurend "gebruikt", afgebroken en afgevoerd naar een nieuw begin. Ook onze "geest" wordt voortdurend vernieuwd.onder andere door middel van impulsen. In een gezond lichaam is er een natuurlijke balans tussen lichaam, ziel en geest. Al bij weinig fysieke inspanning wordt dit proces versterkt.

Straling, 5G en elektriciteit

Ons lichaam en geest is inmiddels "gewend" aan elektriciteit en straling. Zet de televisie maar eens aan of uit. Kun je het verschil voelen? Of ga maar eens naar Drente en daarna terug naar Noordholland. Dan kun het verschil in elektrische belasting in je lichaam en geest ervaren. En fysieke klachten kunnen verdwijnen als je op locatie in Drente komt. Toeval? Zie ook pathologie en Aardingsoefeningen.
Het lichaam wordt gevoed door fysiek "voedsel". Ook wat de media ons "presenteert" is voeding. Alle vormen van straling, eletriciteit is ook "voeding". Ook 5G valt daaronder. Nota bene:Op alle nivaus dienen wij ons van afvalstoffen te ontdoen, om gezond te blijven. 

Samenvattende uitnodiging om te aarden te ontgiften

Dat wat voeding en aandacht krijgt groeit en bloeit. Dat wat geen voeding krijgt sterft uiteindelijk af, verdwijnt. Vaak komt er uiteindelijk weer iets nieuws. En in sommige situaties is een tekort aan voeding juist bloei en groei. Zoals bij de orchidee.
In tijd van schaarste of armoede is creativiteit noodzakelijk. Om te overleven. Het dwingt ons om het anders te doen dan we deden.

Enkele functies van het bekken

  • Dragen en beschermen van organen zoals de blaas, de darmen, de bloedsomloop. Enbij vrouwen de baarmoeder.
  • Afsluiten. We kunnen niet overal plassen en ontlasten waar het ons uitkomt.
  • Openen. Het omgekeerde van afsluiten. Als we naar het toilet gaan is het fijn dat je goed leeg kunt plassen of ontlasten. De bekkenbodem moet dus goed kunnen ontspannen om dit voor elkaar te krijgen.
  •  Bloedsomloop door het gebied van de bekkenbodem lopen grote bloedvaten die buik en benen voorzien van bloed. Spieren zorgen door aan- en ontspannen dat het bloed door het lichaam gepompt worden.
  • Seksualiteit. De bekkenbodemspieren worden ook wel je seksspieren genoemd. Gezonde bekkenbodemspieren kunnen zorgen dat de bloedtoevoer in de vagina toeneemt,vochtiger wordt en er een gezonde spanning in de vagina ontstaat die het seksleven verbeteren.

Beperkte pathologie bekkengebied

  • Organen werken als zendstations naar de weefsels. Emotie is energie en een ander woord voor beweging. Ziekte ontstaat als de levensenergie niet meer vrij kan stromen en heeft een functie! In de Traditionele Chinese Geneeskunde zijn emoties de diepste oorzaak van alle aandoeningen. Als een emotie, nadat deze gevoeld is, niet losgelaten wordt, kan dit de totale energie blokkeren, wat uiteindelijk kan leiden tot lichamelijke klachten.
  • Het bekkengebied wordt gedragen door de benen. Aarding is noodzaak om gezond te blijven of te worden. Wanneer iemand niet goed geaard is kan oa door straling duizeligheid optyreden. Na aarding zou dit kunnen verdwijnen. 

Oefeningen naar gezondheid

  • Bevrijd je van dipjes. Negatieve gevoelens worden minder. Je lichaam maakt tijdens bewegen een stofje aan, waardoor je depressieve gevoelens verminderen
  • Je lichaam is gebouwd om te bewegen en actief te zijn.
  • Door te bewegen verbetert je humeur met sprongen en wordt eventuele stress verminderd.
  • Het werkt ontspannend en je slaapt beter.
  • Als je vaker gaat bewegen, dan maakt je lichaam ook vaker lichaamseigen neurotransmitters aan. Deze neurotransmitters bepalen voor een belangrijk deel hoe jij je voelt

Eenvoudige oefening om je lichaam op zachte wijze op zijn natuurlijke lengte te brengen

Bewust bewegen en ademen doet wonderen voor lichaam en geest. Door je lichaam zacht te strekken via je ademhaling. Hoe simpel is dat. Een harde, dwingende wijze zal meestal verzet oproepen. Een "oh Nee". In onze holistische vorm van yoga, krijgt alles aandacht, opdat alles kan ontspannen.
Een oefening: Ga op een rustige plek liggen met weinig afleiding.Til je hoofd op en kijk of je recht ligt. leg je hoofd weer neer. Strek voorzichtig en gelijktijdig je hielen en je achthoofd met een zachte en diepe inademing. Hou de inademing even vast en laat alles weer los. Herhaal 3x.

Een oefening: de zittende rekasana

Zit  op een stevige ondergrond met de benen naar voren. Buig je beide benen en plaats je handen gevouwen over je voeten. Je zit zoveel mogelijk vooraan je bekken op je zitbotten. Adem  zorgvuldig diep in. terwijl je lang uitademend strek je gelijktijdig je benen. Ga niet over je grens.
Kom inademend met je borstkas iers omhoog, maar blijf je voeten vasthouden.

Zittende rekasana

Eenvoudige oefening wat inwendige organen vaak fijn vinden

Ga diep inademend rechtop zitten. Buig je lichaam, ook in het bekkengebied, naar rechts. Buig uitademend je lichaam over je rechterbeen. Als het kan zoveel mogelijk uitstrekken naar voren. Raak met je neus de knie aan.
Zit met wijd uitgespreide benen met de handen in elkaar achterop de rug. Zit rechtop en adem diep in. Buig je lichaam, ook in het bekkengebied, naar links. Buig uitademend je lichaam over je linkerbeen. Als het kan zoveel mogelijk uitstrekken naar voren. Raak met je neus de knie aan. 
Inademen, rechtop zitten en uitademen. Ontspan. Totaal 3x.

Zittende strek asana

Geef je onderlichaam de ruimte. Opdat uiteindelijk emoties verwerkt kunnen worden.

Je kent het misschien wel dat als je zenuwachtig bent of spanning ervaart, je vaker naar de wc moet. Een Nederlandse uitdrukking beschrijft deze relatie ook; “het in je broek doen van angst”.
Deze koppeling met emotie is ook in de Westerse geneeskunde niet vreemd. Het is bekend dat de bijnieren een belangrijke rol spelen in de productie van adrenaline en cortisol. Dit laatste wordt in de volksmond ook wel anti-stresshormoon genoemd.

Wat vind je van deze blog?

>