Archive

Monthly Archives: februari 2019

Nieren en blaas

Nieren en blaas

Nieren en blaas

 Wat iedereen over de nieren en de blaas zou moeten weten.

Samenvattend filteren de nieren afvalstoffen en vergiften uit het bloed. De blaas vangt urine uit op uit de nieren en grijpt in als je vergeet of weigert te plassen. Er bestaat een wisselwerking tussen de nieren en blaas met emoties als angst, piekeren, frustraties, onrust en verdriet. Maar ook bij blijdschap. Wij gaan globaal in op de medische en emotionele kant van de de nieren en de blaas. Aangevuld met enkele eenvoudige yoga oefeningen om de werking van nieren en blaas te stimuleren.

Kenmerken voor nieren en blaas

In een gezond lichaam hoort een goed werkend afvoersysteem van afvalstoffen en vergiften. Gezondheidsproblemen met de nieren treden onder andere op bij diabetes, hoge bloeddruk of hart- en vaatziekten.

Nieren en blaas

Belangrijkste eigenschappen de nieren:

  • Nieren filteren afvalstoffen en vergiften uit het bloed. De blaas vangt urine uit op uit de nieren en grijpt in als je vergeet of weigert te plassen. 
  • Vocht- en zoutbalans regelen. Het lichaam bestaat voor twee derde deel uit water. Het lichaam kan alleen goed werken als de hoeveelheid vocht zo veel mogelijk gelijk blijft. De nieren zorgen er ook voor dat de hoeveelheid zouten in het bloed binnen bepaalde grenzen blijft.
  • Hormonen aanmaken: Een hormoon is een signaalstof (boodschapper) die in een orgaan wordt aangemaakt. Het stroomt via het bloed naar de cellen waarvoor de boodschap bedoeld is, aan het werk. De nieren maken: Renine, een hormoon dat een rol speelt bij het regelen van de bloeddruk.Erytropoëtine (EPO), stimuleert de aanmaak van rode bloedlichaampjes (erytrocyten)
  • Rol bij botsstofwisseling: Vitamine D bevordert de opname van calcium (kalk) uit de darm en de inbouw van calcium in de botten. Vitamine D is daarom belangrijk voor sterke botten. Onder invloed van zonlicht wordt in onze huid vitamine D aangemaakt. De nier is echter nodig om deze vitamine D om te zetten in een actieve vorm.

De Nier Meridiaan

Zittende rekasana

Vooroverbuigingen stimuleren bloedsomloop in de onderrug.
De nier meridiaan start aan de buitenkant van de kleine teen, en stroomt van daaruit onder de voetzool door naar de binnenkant van de enkel, welke hij omcirkelt. Over de hiel loopt hij aan de binnenkant van het onderbeen omhoog, tot aan het stuitbeen. Van daaruit loopt hij langs de wervelkolom tot aan de nieren, waar hij vertakt.
De ene vertakking loopt richting de blaasmeridiaan en van daaruit terug naar de oppervlakte van de buik, verder omhoog over de borst en eindigt bij het sleutelbeen.
De andere vertakking loopt over de lever en het middenrif verder omhoog naar de longkwabben en de halsstreek, en eindigt in de tong.

Pathologie nieren

  • Organen werken als zendstations naar de weefsels. Botten resoneren met de nieren. Nieren hebben een relatie met alle botten van het lichaam. Als de nieren zwak zijn is de kans op botproblemen vergroot.
  • Emotie is energie en een ander woord voor beweging. Ziekte ontstaat als de levensenergie niet meer vrij kan stromen en heeft een functie! In de Traditionele Chinese Geneeskunde zijn emoties de diepste oorzaak van alle aandoeningen. Als een emotie, nadat deze gevoeld is, niet losgelaten wordt, kan dit de totale energie blokkeren, wat uiteindelijk kan leiden tot lichamelijke klachten.

Eenvoudige oefening wat nieren vaak fijn vinden.

Wrijf vriendelijk maar toch duidelijk met je rechterhand je rechter nier warm. Dus op en onder je ribbenkast op je rug. Doe dat ook tegelijkertijd met je linkerhand op de linker nier. Het liefst direct op de blote huid. Wordt het warmer en aangenamer in je lichaam?

De blaas is een Automatisch noodsysteem

Daarnaast lijkt de blaas slechts een simpel reservoir dat urine opvangt uit de nieren. Maar het is een van de meest wonderlijke spieren in je lichaam. De blaas is voorzien van een automatisch noodsysteem dat ingrijpt als je zelf vergeet of weigert te plassen. Stel dat je in korte tijd veel bier drinkt of in een diepe slaap verkeert, terwijl de blaas overvol raakt.nieren en blaas
Dan zorgt het noodsysteem zelf voor aanspanning van spieren en ontspanning van de sluitspier. En loost urine als de druk te groot wordt. Het systeem voorkomt zo dat er schade optreedt aan de blaaswand en dat er urine terugvloeit naar de nieren. Indrukwekkend?

De Blaas meridiaan

De blaasmeridiaan begint bij de ogen (net als de galblaasmeridiaan). Hij begint bij de binnenste ooghoek en loopt van daaruit langs het voorhoofd omhoog over de schedel naar de kruin. Hier vertakt de meridiaan.
De ene vertakking maakt direct contact met de hersenen, komt bij het schouderblad weer aan de oppervlakte en vervolgt zijn weg langs de wervelkolom naar de heup en het zitvlak. Hier gaat hij weer naar binnen; naar de nieren & blaas.
De andere vertakking gaat ook over de kruin naar de nek en schouders en stroomt dan evenwijdig aan de eerder beschreven tak omlaag.
Hij gaat verder over het zitvlak, langs de achterkant van het been, omcirkelt de buitenenkel en loopt verder langs de buitenkant van de voet naar het kleine teentje en maakt daar een connectie met de Niermeridiaan.
De blaasmeridiaan is de langste en meest oppervlakkige meridiaan. Via de rug maakt deze meridiaan verbinding met alle organen.

Eenvoudige oefening wat inwendige organen vaak fijn vinden

Ga diep inademend rechtop zitten. Buig je lichaam, ook in het bekkengebied, naar rechts. Buig uitademend je lichaam over je rechterbeen. Als het kan zoveel mogelijk uitstrekken naar voren. Raak met je neus de knie aan.
Zit met wijd uitgespreide benen met de handen in elkaar achterop de rug. Zit rechtop en adem diep in. Buig je lichaam, ook in het bekkengebied, naar links. Buig uitademend je lichaam over je linkerbeen. Als het kan zoveel mogelijk uitstrekken naar voren. Raak met je neus de knie aan.
Inademen, rechtop zitten en uitademen. Ontspan. Totaal 3x.

Flexibel zijn, soupel

De invloed van denken, emoties op de nieren en blaas.

Bij blaas en nieren hoort de emotie angst. 'Ik doe het in mijn broek van angst' is een bekende Nederlandse uitdrukking. Angst kan ontstaan uit woede die niet geuit wordt, soms omdat de situatie niet toelaat dat die woede geuit wordt. 

Geef je onderlichaam de ruimte. Opdat uiteindelijk emoties verwerkt kunnen worden.

Je kent het misschien wel dat als je zenuwachtig bent of spanning ervaart, je vaker naar de wc moet. Een Nederlandse uitdrukking beschrijft deze relatie ook; “het in je broek doen van angst”.
Deze koppeling met emotie is ook in de Westerse geneeskunde niet vreemd. Het is bekend dat de bijnieren een belangrijke rol spelen in de productie van adrenaline en cortisol. Dit laatste wordt in de volksmond ook wel anti-stresshormoon genoemd.

De bijnieren

De bijnieren zijn verbonden met de nieren, ze horen bij elkaar. Angst en stress kan tot uitputting leiden van de bijnieren.
Volgens de Chinese geneeskunde is de uitputting van de Nierenergie een veelvoorkomende oorzaak van een blaasontsteking. Daarnaast heeft de Nierenergie een relatie met botten en gewrichten en kunnen rugklachten een gevolg zijn van langdurige stress.

Eenvoudige oefening wat inwendige organen vaak fijn vinden

Stimuleren of sederen van de nier en blaas meridiaan
Alle buigoefeningen, alle strekoefeningen. De Javaanse hurkzit kan de gezondheidsbalans verbeteren.
Aanmelden proefles yoga         Aanmelden op de nieuwsbrief

Rugklachten bewust verminderen

Embryo houding ontspanning voor de rug

Rugklachten bewust verminderen

Rugpijn

Ongeveer 80 procent van alle volwassenen krijgt wel eens met rugklachten te maken. In het overgrote deel van de gevallen gaat het om rugklachten met een onduidelijk aanwijsbare oorzaak. 

Lage rugpijn

Er zijn vele manieren waarop rugklachten benaderd kunnen worden. Welke manier geschikt is voor iemand met rugpijn, hangt af of die iemand hulp wil. Rugpijn kan ontstaan omdat men fysiek steeds in dezelfde houding zit of staat.  Dat kan zware fysiek werk zijn, bijvoorbeeld in de bouw of in de metaal.  
Maar ook bijvoorbeeld je computer langdurig gebruiken in een "kantoortuin", achter een staande werktafel kan tot fysieke rugklachten leiden. 

Problemen kunnen ontstaan als de draaglast groter wordt dan de draagkracht.

Dit kan, naast lokale rugklachten, ook ergens anders in je lichaam problemen geven. Er kunnen ook geestelijke problemen ontstaan. Heb je het niet door of je negeert de lichaamssignalen, dan probeert je super intelligente lichaam dit evenwicht toch te herstellen. Wanneer één deel van de rug stijf wordt, compenseert je lichaam dit automatisch door de druk uit dat gebied naar een andere plek te verplaatsen. 

Rugklachten als stijfheid, spanningen, zwakte en pijn in de rug ontstaan vaak door een verkeerde houding, ongelukken (vallen, schrikken, aanrijdingen), gebrek aan flexibiliteit, onvoldoende conditie, onvoldoende beweging, hoge werkdruk, hoge emotionele druk. Deze situaties werken door op je lichaam en belasten de meridianen en spieren in de rug. 

Uiteindelijk kun je er niet meer omheen dat je lichaam, geest en ziel aandacht en verzorging nodig hebben. Het is zinvol om naar de huisarts te gaan wanneer de pijn zo heftig is dat je niet kunt staan, zitten of liggen, of wanneer het in de loop van enkele dagen steeds erger wordt. Ga zeker naar de huisarts als je minder kracht of gevoel hebt in een been of de pijn uitstraalt tot onder de knie. De ergste pijn verdwijnt vaak binnen één tot twee weken. Zelfs hardnekkige rugklachten genezen meestal binnen zes tot twaalf weken. Wel kunnen de klachten soms terugkomen. Wie rust heeft moeten houden, herstelt langzamer want de spieren zijn verslapt. Ook krachtverlies en een verdovend gevoel in het been kunnen nog lang blijven bestaan.

Rusthouding

Gezond verstand hand in hand met gevoel

Gezond verstand hand in hand met gevoel

Soms is het duidelijk en ligt de reguliere aanpak voor de hand. Echter, accepteer niet klakkeloos wat je wordt voorgeschoteld "Zo gaan wij het doen". Vraag door naar het hoe en waarom. Het is jouw lichaam dat ook respect verdient. Motto: gebruik je gezond verstand in samenwerking met je gevoel. Soms geeft rugpijn een ander signaal en is onderzoek nodig. Hetzij fysiek, hetzij op een ander vlak. Je kan je bijvoorbeeld zorgen maken over je basis. Je inkomen, je huis, je gezin. Dat hoeft niet per se overeen te komen met hoe je op dat moment erover denkt. Luister steeds beter en meer naar de signalen van je lichaam. Je lichaam helpt je om op je levenskoers te blijven.

Voorbeeldoefeningen voor je rug.

Oefening voor rug en spijsvertering stimuleren

Oefening voor rug en spijsvertering stimuleren
Oefening: Lig op je rug en strek voorzichtig je beide hielen en je achterhoofd tegelijkertijd. Je rug wordt hierdoor op zachte wijze verlengd. Er komt een klein beetje ruimte in de rug, waardoor deze kan ontspannen Trek voorzichtig je rechterbeen in en doe je gevouwen handen om je knie. Zo hoog mogelijk. 

Adem zorgvuldig in door de neus en houd de adem even vast. Adem zorgvuldig uit en begin bij de onderbuik; zo laag mogelijk. Probeer je aandacht bij je lichaam te houden. Doe hetzelfde met je linkerbeen.

Oefening: Zit op je knieën en doe desgewenst een kussentje of een deken of handdoek onder je knieën.. Probeer je billen (zitbotten) zoveel mogelijk je hielen te krijgen en te houden. Strek je rug zover mogelijk uit naar voren en adem diep in door je neus. breng uitademend je lichaam strekkend over je benen.
Gebedshouding
Zie foto. Breng je voorhoofd de grond aan. Als dat niet gaat leg dan een stevige mat of hout blokje eronder. Zodat je hoofd steunt op de grond en je billen op de hielen. Door deze steun kan je rug ontspannen. Maak je rug zo lang mogelijk. Houd dit enkele minuten vol. NB: Als je uit deze houding komt, houd dan je billen op de hielen en kom met een bolle rug omhoog. Wervel voor wervel op elkaar zetten.

Gebedshouding

Je lichaam spreekt de taal van de innerlijke mens

Opgang bij Noordzeestrand. symbool voor hoop en vertrouwen

Je lichaam spreekt de taal van de gevoelens

Alles wat je in de loop van je leven hebt meegemaakt is vastgelegd in alle cellen en structuren die nu de vorm van je lichaam bepalen. Je (fysieke) lichaam spreekt niet in gebeurtenissen of in feiten. je (fysieke) lichaam beschikt over een groot arsenaal aan creatieve mogelijkheden om gevoelens kenbaar te maken. Je (fysieke) lichaam communiceert voortdurend.

Het is een kunst om de signalen van je lichaam en geest te verstaan, ernaar te luisteren en te handelen. Het kan je helpen door nieuwsgierig te zijn en te onderzoeken wat je ervaart, voelt en welke gedachten er voorbij komen. 

Waarnemen zoals het is

Waarnemen zoals het is

Helder waarnemen is "waarnemen zoals het is". Mensen hebben vaak een eigen beleving over hun waarnemingen in de wereld. Hun eigen werkelijkheid.

Realiteitstoets: denk je dat of is dat zo?

Lachende baby

De vijf mogelijkheden van de zintuigen van een mens: horen, zien, ruiken, voelen en proeven zijn eigenschappen waarbij perceptie een belangrijke rol speelt. Perceptie is waarnemen in de breedste zin van het woord. Maar ook de manier waarop je als mens tegen dingen aankijkt. Die beleving hoeft niet 'waar' te zijn, maar als de groep mensen waartoe je behoort zegt dat het waar is, zul je dat gaan accepteren. Tijdens onze waarneming elimineren, generaliseren en vervormen we de wereld. Dit zijn drie filters die we gebruiken om een teveel aan informatie te begrenzen. Dit heeft als consequentie dat de perceptie nooit compleet is. Elke perceptie is incompleet.

Een baby wordt ergens geboren en moet alles om zich heen zonder voorwaarden accepteren; om eten te krijgen, om aandacht te krijgen, om te overleven. En als er een broertje of zusje is is er ook nog concurrentie.Hij of zij doet alles om dat voor elkaar te krijgen.
Elimineren, generaliseren, vervormen: daar ontkom je niet aan, toch?

Waarnemen zoals het is en yoga wordt wel eens gecombineerd tot helder zien. Als je bewust bent dat helder zien te maken heeft met "zien zoals het is". Dat kan dat waar zijn als je er o.a. niets bij verzint of interpreteert.. Stilte.
Hieruit kun je afleiden dat je zintuigen tot rust dienen te komen, stil worden. Elke impuls kan reacties veroorzaken in je bewustzijn, je denken, je emoties en je gevoelens. Als een druppel die in het water valt en kringen aan de oppervlakte maakt. Je kan dan van bovenaf de bodem niet meer goed zien. Impulsen kun je meestal niet stilzetten, maar je kunt ze wel laten voor wat ze zijn. Dus je merkt de impulsen wel, maar je doet er niets mee.

Kring in water

Oefeningen voor beter waarnemen

Yoga oefening: Ga eens langs de weg zitten en doe niets. Waar je ook bent, hoor, voel, kijk en zie, ruik, ervaar. Niets mee doen
Yoga oefening: Ga eens helemaal tegen een rechte muur staan. Raak zoveel mogelijk de muur. Gewoon staan, je hielen tegen de muur. Je zitbotten tegen muur, je schouders,. Je achterhoofd tegen de muur, de kin iets ingetrokken en kijk recht vooruit. Draai de duimen naar buiten voel de schouderbladen naar elkaar toe draaien. Hou enige tijd vol en hoor, voel, kijk en zie, ruik, ervaar. Niets mee doen